  • 11. Data: 2003-09-24 18:23:28
    Temat: Re: Śmierć w szpitalu
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

    > pociągnąć
    >
    > Moim zdaniem zapętliłeś problem. "Lekarza można pociągnąć do
    > odpowiedzialności za taki błąd, który stanowi przestępstwo." A przestępstwem
    > jest tylko taki błąd, który jest zawiniony, czyli za który można lekarza
    > pociągnąć do odpowiedzialności. Masz jakiś pomysł, jak z tego wyjść?

    Moim zdaniem sprawa nie jest aż tak skomplikowana, choć może biezbyt jasno się
    wyraziłem. Błąd w sztuce lekarskiej może być jednoczesnie przestępstwem ale nie
    musi (odpowiedzialność karna), moze być czynem niedozwolonym, ale nie musi
    (odpowiedzialność cywilna - deliktowa).

    Przestępstwem jest taki błąd, który nie tylko jest zawiniony, ale także taki,
    który wypełnia znamiona przestępstwa.
    Ben

  • 12. Data: 2003-09-25 18:01:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    ale nie
    | musi (odpowiedzialność karna), moze być czynem niedozwolonym, ale nie musi

    No cóż. Trudno się z tym nie nie zgodzić. To tak jak z prognozą pogody:
    "Będzie deszcz, albo nie będzie." - trudno by się nie sprawdziła.

    | Przestępstwem jest taki błąd, który nie tylko jest zawiniony, ale także
    taki,
    | który wypełnia znamiona przestępstwa.

    No to wracamy do punktu wyjścia. Jaki błąd zawiniony nie wypełnia znamion
    przestępstwa?

  • 13. Data: 2003-09-25 21:00:24
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > taki,
    >
    > No to wracamy do punktu wyjścia. Jaki błąd zawiniony nie wypełnia znamion

    np. taki, który nie powoduje żadnych negatywnych skutków dla zdrowia pacjenta
    (a więc nawet uszkodzenia ciała do 7 dni). Jeśli lekarz świadomie zastosuje
    taką metodę leczenia, która według aktualnie obowiązującej wiedzy nie powinna
    być stosowana to jest to błąd w sztuce lekarskiej, ale jeśli swoim
    postępowaniem nie wyrządził pacjentowi szkody i nie naraził go na
    niebezpieczeństwo - nie ma przestępstwa. Podobnie jeśli lekarz popełnia błąd i
    można mu przypisać winę, ale działa w tzw. stanie wyższej konieczności (np. nie
    ma możlwości zastosowania w danej sytuacji powszechnie przyjętej w danym
    przypadku metody leczenia)- nie ma przestepstwa.

  • 14. Data: 2003-09-26 17:38:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | ma możlwości zastosowania w danej sytuacji powszechnie przyjętej w danym
    | przypadku metody leczenia)- nie ma przestępstwa.

    Nie jestem przekonany, czy zastosowanie odmiennej metody leczenia, która
    jednak w konsekwencji okazała się skuteczna można nazwać błędem lekarskim.
    Ja bym ewentualnie rozważył naruszenie jakiegoś obowiązku służbowego, ale
    błąd lekarski wydaje mi się zbyt silnym sformułowaniem. Natomiast oczywiście
    działanie w stanie wyższej konieczności stanowi podstawę do stwierdzenia, że
    brak jest znamion przestępstwa.

  • 15. Data: 2003-09-26 19:37:05
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > działanie w stanie wyższej konieczności stanowi podstawę do stwierdzenia, że

    A co w sytuacji gdy ta metoda nie okazała się skuteczna, ale także nie
    zaszkodziła? Oczywiście rozmawiamy o sytuacjach zupełnie marginalnych, czyli po
    prostu teoretyzujemy, choć oczywiście można sobie taki przypadek wyobrazić.
    Posłużyłem się dość rygorystyczną definicją błędu rozumianą jako każde
    postępowanie, które nie jest przyjęte jako właściwe (wg aktualnego stanu wiedzy
    medycznej) dla danej sytuacji. Definicje są różne (jak to zwykle :)

  • 16. Data: 2003-09-26 20:14:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Problem w tym, że u nas nie ma standardów postępowania. Znajomy lekarz mówił
    mi kiedyś, że w większości co bardziej cywilizowanych państw firmy
    ubezpieczeniowe opracowują takie standardy w odniesieniu do częstszych
    przypadków. I jest z czym później porównywać. Jak cię boli gardło, to
    wiadomo, że standardem jest 3 dni L-4 i aspiryna na przykład. I jak lekarz
    Ci da 4 dni zwolnienia, to musi się później wytłumaczyć, dla czego.

    U nas czegoś takiego nie ma. Tak więc w wielu wypadkach nie wiadomo, czy
    lekarz dobrze zrobił, czy źle. Dodatkowo dochodzą do tego naciski dyrekcji
    szpitali na obniżanie kosztów. No i dochodzi do wypadków.

  • 17. Data: 2003-09-26 21:43:22
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > lekarz dobrze zrobił, czy źle. Dodatkowo dochodzą do tego naciski dyrekcji
    > szpitali na obniżanie kosztów. No i dochodzi do wypadków.

    To obniżanie kosztów rzeczywiście niekiedy prowadzi do dramatów.
    Co do standardów i ustalaniem ich przez firmy ubezpieczeniowe to jest jakieś
    nieporozumienie. O tym, czy coś stanowi błąd w sztuce medycznej nie może
    decyzdować firma ubezpieczeniowa! U nas procedura wygląda mniej więcej w ten
    sposób, że w sytuacji, w której lekarzowi zarzuca się błąd, właściwe ogany
    zasięgają opinii specjalistów (coś na kształt biegłych w sądzie), z tym że w
    tym przypadku wypowiadają się najlepsi fachowcy z danej dziedziny. Na podstawie
    ich opinii ustala się, czy czynności podjęte przez lekarza były właściwe.

  • 18. Data: 2003-09-27 10:19:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale te standardy firm ubezpieczeniowych też opracowują specjaliści. To się
    zleca jakimś wybitnym specjalistom. I po prostu jest tak, że jak coś jest na
    wykazie, to się stosuje algorytm ze standardu, a jak nie ma, to dopiero
    wówczas zastanawia, co zrobić. Kiedyś była nawet taka książka o samoleczeniu
    na podobnej zasadzie.

  • 19. Data: 2003-09-27 19:00:57
    Od: "Ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > wówczas zastanawia, co zrobić. Kiedyś była nawet taka książka o samoleczeniu

    Zgadza się, z tym że wg mnie dotyczy to kwestii związanych z odpowiedzialnością
    ubezpieczyciela, a nie uznaniem czegoś za błąd w sztuce medycznej. Wiedza
    medyczna szybko się zmienia, więc przyjęty standard moze być podważony w toku
    postępowania dotyczącego odpowiedzialności zawodowej lekarza. Ubezpieczyciele
    dla swoich potrzeb mają takie standardy, ale wydaje mi się, że nie mogą być
    niepodważalnym wyznacznikiem tego co jest, a co nie jest błedem, także w
    postępowaniu przed sądem

  • 20. Data: 2003-09-28 08:24:54
    Od: "Piotr W" <c...@w...pl>

> [...]
    > (odpowiedzialność cywilna - deliktowa).
    >
    > Przestępstwem jest taki błąd, który nie tylko jest zawiniony, ale także taki,

    1. skoro nie wiedza tego na oddziale to skad ty wiesz ze smierc nastapila w
    wyniku zakrztuszenia sie trescia pokarmową?

    2. czy szwagier byl przytomny? jesli tak to moze dlatego nie bylo sady

    3. na sekcji bedzie okreslina przyczyna zgonu i wtedy dopiero mozesz kogos
    skarzyc, wczesniej nie ma rzadnych podstaw. to samo jesli sie nie zgodzisz na
    sekcje