    From: "Ben" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmierć w szpitalu
    Date: 26 Sep 2003 21:37:05 +0200

    > pacjenta
    > zastosuje
    > powinna
    > błąd i
    > (np. nie
    >
    > Nie jestem przekonany, czy zastosowanie odmiennej metody leczenia, która
    > jednak w konsekwencji okazała się skuteczna można nazwać błędem lekarskim.
    > Ja bym ewentualnie rozważył naruszenie jakiegoś obowiązku służbowego, ale
    > błąd lekarski wydaje mi się zbyt silnym sformułowaniem. Natomiast oczywiście
    > działanie w stanie wyższej konieczności stanowi podstawę do stwierdzenia, że
> [...]
    A co w sytuacji gdy ta metoda nie okazała się skuteczna, ale także nie
    zaszkodziła? Oczywiście rozmawiamy o sytuacjach zupełnie marginalnych, czyli po
    prostu teoretyzujemy, choć oczywiście można sobie taki przypadek wyobrazić.
    Posłużyłem się dość rygorystyczną definicją błędu rozumianą jako każde
    postępowanie, które nie jest przyjęte jako właściwe (wg aktualnego stanu wiedzy
    medycznej) dla danej sytuacji. Definicje są różne (jak to zwykle :)