eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoŚmierć i spłata kredytów bankowych przez spadkobierców - długie › Re: Śmierć i spłata kredytów bankowych przez spadkobierców - długie
    From: "Tomasz" <p...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Śmierć i spłata kredytów bankowych przez spadkobierców - długie
    Date: Wed, 21 Jul 2004 08:02:29 +0200

    Użytkownik "Jacek "Plumpi""

> [...]
    > Przedstawiliśmy akt zgonu i nasze dowody osobiste. Ponadto przedstawiłem
    > dowód wpłaty bankowej ojca na to konto, tego banku. Poza tym znałem
    > przybliżoną kwotę zadłużenia. Czyli ze strony pracownika nie chodziło już
    > ujawnienie konta, bo już o tym koncie wiedzieliśmy, lecz udzielenie
    > informacji czy ktoś z nas był uprawniony i wielkości zadłużenia. Wiem, że
    > ojciec był bardzo przewidujący i zapobiegawczy, dlatego przypuszczam, że
    > mógł upoważnić jeżeli nie mamę to mnie. Rozumiem, że tak mógłby bank
    > postąpić, gdyby na tym koncie były pieniądze, ale jednak chodziło o spłatę

    Marcin Dembowski udzielił już wyczerpujących odpowiedzi. Ja tylko poprę jego
    wypowiedź przepisami.
    Prawo bankowe:
    Art. 104. 1. Banki i osoby w nich zatrudnione oraz osoby, za których
    pośrednictwem bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować
    tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie wiadomości:
    1) dotyczące czynności bankowych i osób będących stroną umowy, uzyskane w
    czasie negocjacji oraz związane z zawarciem umowy z bankiem i jej
    realizacją, z wyjątkiem wiadomości, bez których ujawnienia nie jest możliwe
    należyte wykonanie zawartej przez bank umowy,
    2) dotyczące osób, które, nie będąc stroną umowy, o której mowa w pkt 1,
    dokonały czynności pozostających w związku z zawarciem takiej umowy, z
    wyjątkiem przypadków, gdy ustawa przewiduje ujawnienie takich czynności,
    3) dotyczące udzielania Policji informacji na zasadach określonych w art. 20
    ust. 4-10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7,
    poz. 58 i Nr 19, poz. 185) oraz dotyczące zawiadomienia, o którym mowa w
    art. 20 ust. 13 tej ustawy.
    2. Banku nie obowiązuje zachowanie tajemnicy wobec strony umowy. Osobom
    trzecim wiadomości te nie mogą być ujawnione, poza przypadkami określonymi w
    art. 105, a także gdy osoba będąca stroną umowy na piśmie upoważni bank do
    przekazania określonych informacji wskazanej przez siebie osobie.
    3. Bank i osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za pośrednictwem których bank
    wykonuje czynności bankowe, obowiązuje zachowanie tajemnicy wobec strony
    umowy oraz osób trzecich w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

    Z kolei art. 105 nie wymienia spadkobierców jako osoby uprawnione do
    uzyskania informacji od banku, a art. 105 pkt 2 lit. d stanowi, iż Bank ma
    obowiązek udzielenia informacji stanowiących tajemnicę bankową na żądanie
    sądu w związku z prowadzonym postępowaniem spadkowym.

    > Rozumiem, że to by było zawarte w umowie kredytu ?

    Tak lub była zawarta oddzielna umowa o ubezpieczenie kredytu będąca
    załącznikiem umowy głównej.
    ---
    Pzdr.