  • Data: 2008-01-13 15:41:45
    Temat: Re: Sklep i zakas fotografowania
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd pisze:

    > opinie, że być może art. 193 kk dotyczy wyłącznie takich miejsc jak dom, mieszkanie
    itd.

    OK, to ja zrobię ci kontrprzegląd :)

    I.
    1990.03.13 uchwała SN V KZP 33/89 OSNKW 1990/7-12/23
    7 sędziów
    przegląd orzeczn.: Ćwiąkalski Z. Zoll A. PS 1993/5/76

    Pokrzywdzonym przestępstwem, o którym stanowi art. 171 § 1 k.k. (z 1969
    r), może być także osoba prawna, instytucja państwowa lub społeczna,
    choćby nie miała osobowości prawnej.

    "Rozstrzygając zagadnienie prawne, w którym w istocie chodzi o to, czy
    naruszenie tzw. miru domowego może dotyczyć również lokalu publicznego
    oraz pomieszczeń instytucji państwowych lub społecznych, należy zważyć,
    co następuje:
    Brzmienie i wykładnia gramatyczna art. 171 § 1 k.k. nie dają podstawy do
    twierdzenia, że wymienione w nim obiekty są przedmiotem ochrony prawnej
    wyłącznie wtedy, gdy należą do osób fizycznych. W przepisie tym bowiem
    użyto m.in. takich wyrazów, jak "dom", "lokal", "pomieszczenie" i
    "ogrodzona działka gruntu", które oznaczają nazwy przedmiotów, będących
    często w praktyce własnością, w użytkowaniu lub w posiadaniu również
    osób prawnych, instytucji państwowych lub społecznych. Podkreślić przy
    tym trzeba, że w art. 171 § 1 k.k. wyrazy te zostały wymienione obok
    słowa "mieszkanie", które z istoty swej służy zawsze osobom fizycznym,
    chociaż jego właścicielem czy dysponentem może być jednocześnie podmiot
    nie będący osobą fizyczną.
    Pewne wątpliwości może budzić to, że w art. 171 § 1 k.k. opuszczono
    słowo "przedsiębiorstwo", które zawierał odpowiednik tego artykułu -
    art. 252 § 1 k.k. z 1932 r. Jest to jednak tylko zmiana redakcyjna,
    skoro w nowym przepisie pozostały wyrazy "lokal" i "pomieszczenie".
    Art. 171 § 1 k.k. umieszczony jest w kodeksie karnym w rozdziale XXII
    pt. "Przestępstwa przeciwko wolności". Tytuł ten wskazuje, że zgrupowane
    są tutaj przestępstwa, w których rodzajowym przedmiotem ochrony prawnej
    jest wolność osobista jednostki, a wolność tę można określić jako
    możliwość (niezależność, swobodę) podejmowania przez człowieka decyzji
    zgodnie z własną wolą. Natomiast w wypadku przestępstwa, o którym
    stanowi art. 171 § 1 k.k., bezpośrednim przedmiotem ochrony prawnej jest
    prawo osoby uprawnionej do wyłącznego swobodnego korzystania z obiektów
    (terenu) wymienionych w art. 171 § 1 k.k., prawo do dysponowania tymi
    obiektami według własnej woli.
    Ze względów oczywistych pojęcie wolności osobistej łączy się tylko z
    człowiekiem, ale osoba taka może wyrażać swoją wolę we własnym imieniu
    lub jako organ uprawniony do działania w imieniu podmiotów nie będących
    osobami fizycznymi (art. 40 § 2 k.p.k. w zw. z art. 42 § 1 k.p.k., art.
    38 k.c.).
    Oba te wypadki różnią się tylko tytułem do wyrażania woli, natomiast sam
    akt wyrażania woli jest identyczny; jego istota w obu sytuacjach jest
    taka sama. Jest to bowiem zawsze wola osoby fizycznej.
    Stanowisko takie znajduje swoje uzasadnienie także w art. 43 k.c.,
    stwierdzającym, że "przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych
    stosuje się odpowiednio do osób prawnych", a dobra osobiste człowieka -
    to m.in. wolność i nietykalność mieszkania (art. 23 k.c.).
    Przedstawione względy świadczą za słusznością wyrażonego poglądu, że
    pokrzywdzona przestępstwem, o którym stanowi art. 171 § 1 k.k.. może być
    także osoba prawna, instytucja państwowa lub społeczna, choćby nie miała
    osobowości prawnej, jeżeli wdarcie się do miejsca określonego w tym
    przepisie lub nieopuszczenie takiego miejsca nastąpiło wbrew żądaniu
    osoby fizycznej, będącej organem uprawnionym do działania w imieniu
    osoby prawnej, instytucji państwowej lub społecznej.
    Pogląd ten nie jest w istocie rzeczy sprzeczny z poglądami wyrażonymi
    przez Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 17 stycznia 1968 r. (RW
    1391/67 - OSN KW 1968, z. 4, poz. 47) i w uchwale z dnia 7 sierpnia 1982
    r. (VI KZP 17/82 - OSN KW 1982, z. 10-11, poz. 71).
    W uzasadnieniu bowiem tego postanowienia (teza dotyczy innych kwestii)
    na marginesie przedstawionych tam rozważań uznano, że włamanie się do
    wojskowego magazynu mundurowego wyczerpuje znamiona czynu określonego w
    art. 252 § 1 k.k. z 1932 r. A zatem przyjęto, że tzw. mir domowy narusza
    także wdarcie się do pomieszczenia nie należącego do osoby fizycznej.
    Jest to więc stanowisko całkowicie zgodne z podjętą w niniejszej sprawie
    uchwałą.
    Również nie jest z nią sprzeczny pogląd Sądu Najwyższego wyrażony w
    uzasadnieniu uchwały z dnia 7 sierpnia 1982 r., że przedmiotem ochrony
    prawnej w wypadku przestępstw określonych w art. 165-172 k.k. jest
    "swobodne dysponowanie osobistymi wartościami według własnej woli
    jednostki". Jak już bowiem wykazano, "wdarcie się" do obiektów
    wymienionych w art. 171 § 1 k.k. i należących do osób prawnych,
    instytucji państwowych lub społecznych stanowi naruszenie wolności
    osobistej osób fizycznych działających w imieniu tych podmiotów."

    Przypominam że od uchwały 7-ki SN może odstąpić tylko w pełnym składzie.

    II.
    Zoll A. Zakamycze 1999 Komentarz do art. 193 kodeksu karnego

    "Przepis art. 193 chroni wolność jednostki od naruszeń jej prawa do
    decydowania o tym, kto może przebywać w miejscach, w których jednostka
    ta jest gospodarzem. Decyzja jednostki może być w tym wypadku
    podejmowana w jej własnym imieniu (np. właściciel mieszkania) lub w
    imieniu innej osoby fizycznej, prawnej lub jednostki nie posiadającej
    osobowości prawnej (np. przedstawiciel firmy będącej właścicielem lokalu)"

    III.
    Marek A. ABC 2005 Komentarz do art. 193 kodeksu karnego

    "... ochrona miru domowego obejmuje również "przedłużenie" domu lub
    mieszkania w postaci innych związanych z nimi pomieszczeń (strych,
    piwnica, garaż itp.), a także ogrodzoną działkę gruntu lub inny
    ogrodzony teren. Ustawa wymienia ponadto "lokal", przez co należy
    rozumieć lokal użytkowy (biuro, sklep, kawiarnia, gabinet lekarski,
    adwokacki czy rzemieślniczy itp.), a także "pomieszczenie", jeżeli jest
    ono w dyspozycji określonej osoby lub osób (np. domek letniskowy,
    camping, altana itp.)"

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."