  • 1. Data: 2005-03-22 11:17:38
    Temat: Skazany, a uznany za winnego.
    Od: "publow" <p...@N...gazeta.pl>

    Czy te dwa terminy są w sądownictwie równoznaczne? Pytam w kontekście sprawy
    prezydenta Ostrowca Świętokrzykiego Jana Szostaka, który został uznany winnym
    żądania korzyści majątkowej, ale sąd uchylił się od wymierzenia kary. Mam
    wątpliwości, gdyż opieram się na informacjach prasowych, a w tych są rozmaite
    sformułowania. Wiem, że gdyby został skazany to straciłby automatycznie
    mandat prezydenta, a nie stracił go. A może ktoś zna dokładnie tą właśnie
    sprawę?

  • 2. Data: 2005-03-22 13:12:25
    Temat: Re: Skazany, a uznany za winnego.
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "publow" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sformułowania. Wiem, że gdyby został skazany to straciłby automatycznie
    > mandat prezydenta, a nie stracił go. A może ktoś zna dokładnie tą właśnie

    Oczywiscie. Np. przy warunkowym umorzeniu postepowania jestes uznany za
    winnego (warunkiem jest aby twoja wina byla bezsporna), ale skazanym nie
    jestes, bo postepowanie zostaje umorzone.

  • 3. Data: 2005-03-22 13:28:02
    Od: "Paweł Wełpa" <p...@g...pl>

    Oczywiście są czy oczywiście nie są równoznaczne, gdyz później piszesz, że
    jest sie uznanym, ale nie skazanym?

  • 4. Data: 2005-03-22 13:35:01
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    publow napisał(a):
    > Czy te dwa terminy są w sądownictwie równoznaczne?
    To są różne terminy.
    W sytuacji, którą opisujesz osoba ta została skazana i jest winna. Jej
    dane będą wpisane do rejestru karnego.

    W prawie karnym są takie nazwy:
    - podejrzany/osoba podejrzana - osoba wobec, której przedstawiono zarzuty
    - oskarżony - po wniesieniu aktu oskarżenia/inne podobne wnioski
    - skazany - wobec której orzeczono prawomocnie karę
    - osadzony - przebywający w jednostce penitencjarnej (znaczy się w
    więzieniu)
    Miłego dnia!

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 5. Data: 2005-03-22 13:49:57
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Roman Gładysz wrote:
    > - podejrzany/osoba podejrzana - osoba wobec, której przedstawiono
    > zarzuty

    osoba podejrzana, to osoba, ktorej ne przedstawiono jeszcze zarzutow

    > - oskarżony - po wniesieniu aktu oskarżenia/inne podobne wnioski
    > - skazany - wobec której orzeczono prawomocnie karę

    no wlasnie - a jesli odstapiono od wymierzenia kary?
    IMHO tez skazany... - al emoze sie myle...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2005-03-22 13:59:47
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

    > osoba podejrzana, to osoba, ktorej ne przedstawiono jeszcze zarzutow

    > no wlasnie - a jesli odstapiono od wymierzenia kary?
    > IMHO tez skazany... - al emoze sie myle...

    Skazany, ale nie ukarany

  • 7. Data: 2005-03-22 20:52:54
    Od: "Pawcio" <1...@w...spamowcow>

    > no wlasnie - a jesli odstapiono od wymierzenia kary?
    > IMHO tez skazany... - al emoze sie myle...

    To odstąpiono od wymierzenia kary z pewnych szczególnych względów (art 59 KK),
    orzekając jednocześnie środek karny(art 39KK) gdyż w uznaniu sądu wystarczy on do
    osiągnięcia celu kary