  • 1. Data: 2004-04-06 21:39:15
    Temat: Skarga do Trybunału Sprawiedliwości
    Od: "Alter Ego" <a...@W...gazeta.pl>

    a może od innej instytucji?

    Zamierzam nabyć drogą kupna samochód za granicą. Nie robię tego teraz, gdyż
    auto miałoby kilkanaście lat, w związku z czym nie spełniałoby normy Euro 2 -
    samochód kultowy, ale jeszcze nie zabytkowy. Po 1. maja, czyli po wejściu RP
    do UE będę mógł sprowadzić takie auto, przy czym, jak donoszą wiewiórki, będę
    nadal musiał uiścić należny państwu haracz w wysokości 65% (sic!) podatku
    akcyzowego, gdyż auto ma ponad 8 lat.

    Z racji wieku i wartości auta nie będzie to bajońska suma, ale generalnie nie
    podoba mi się pomysł wyrzucania tych pieniędzy, zwłaszcza, że podatek o
    dowolnej nazwie w wysokości 65% ma charakter wybitnie represyjny.

    Wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że za kilka tygodni Polska stanie
    się członkiem UE. Tym samym zaczną w Polsce obowiązywać przepisy, jak się to
    popularnie nazywa, zgodnie z prawem UE.

    "Artykuł 23 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) mówi, że
    Wspólnota oparta jest na unii celnej, która oznacza zakaz nakładanie ceł oraz
    opłat o podobnym charakterze w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi.
    Jeszcze bardziej stanowczy jest art. 25 TWE, który brzmi: &#8222;Niniejszym zakazuje
    się wprowadzania pomiędzy Państwami Członkowskimi ceł przywozowych i
    wywozowych oraz opłat o podobnym skutku. Niniejszy zakaz ma również
    zastosowanie do ceł o charakterze fiskalnym&#8221;. W orzecznictwie sądowym opłaty
    celne zostały określone jako jakiekolwiek opłaty finansowe związane z faktem
    przekroczeniem granicy. Co więcej, w celu ochrony swobody przepływu towarów,
    Europejski Trybunał Sprawiedliwości zawsze będzie oceniał nałożone opłaty pod
    względem barier, jakie mogą tworzyć w handlu. Nie ulega zaś wątpliwości, że
    polski podatek akcyzowy w obecnym kształcie stanowi istotne obciążenie i
    ogranicza handel pomiędzy Polską a krajami UE." (cyt. za www.euroinfo.org.pl)

    Jak już wspomniałem, stać mnie na zapłacenie akcyzy, ale nie spocznę, dopóki
    jej nie odzyskam wraz z należnymi odsetkami. Uważam, że jako obywatel
    państwa-członka UE powninienem ponieść dokładnie takie same opłaty, jakie
    poniósłbym kupując to auto w Polsce.

    Dwa pytania:
    1. Jak droga prawna (po kolei) będzie najwłaściwsza? Czy Trybunał
    Sprawiedliwości jest władny rozsztrzygnąć taką sprawę?
    2 CZy nie czas, aby powstała grupa pl.soc.prawo.ue?

  • 2. Data: 2004-04-06 22:48:22
    Temat: Re: Skarga do Trybunału Sprawiedliwości
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <c4v823$68$1@inews.gazeta.pl>, Alter Ego wrote:
> [...]
    > się wprowadzania pomiędzy Państwami Członkowskimi ceł przywozowych i
    > wywozowych oraz opłat o podobnym skutku. Niniejszy zakaz ma również

    Musze cie zmartwic - oplaty o podobnym skutku jak celne od dawna
    funkcjonuja w UE (zapewne nazywaja sie inaczej o czym juz tu kiedys
    dyskutowano), tak ze o ile w MF nie beda sie tym zajmowac specjalisci od
    bezpieczenstwa danych z MSZtu to raczej nic nie wywalczysz.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2004-04-07 06:11:52
    Od: "szerszen" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:mmobk1-6vo.ln1@ziutka.router...

> [...]
    > dyskutowano), tak ze o ile w MF nie beda sie tym zajmowac specjalisci od
    > bezpieczenstwa danych z MSZtu to raczej nic nie wywalczysz.

    no wlasnie nie jestem tego taki pewien, cos wczoraj w radiu mowili ze z tymi
    akcyzami ktos dal ciala w ministerstwie przy ustalaniu nowych ustaw czy
    przepisow i nie bedzie ich mozna pobierac, czy jakos tak, konkluzja byla
    taka ze strzelili samobuja z tymi haraczami, niestety nie sluchalem zbyt
    uwaznie i nie pamietam szczegolow

  • 4. Data: 2004-04-07 06:40:18
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > 1. Jak droga prawna (po kolei) będzie najwłaściwsza? Czy Trybunał
    > Sprawiedliwości jest władny rozsztrzygnąć taką sprawę?

    Wydaje mi sie, ze najpier trzeba przejsc droge postepowania
    podatkowego, czyli tego przed organami podatkowymi (ordynacja
    podatkowa). potem skarga do Sadu Administracyjnego i ewentualnie
    do NSA.
    Teraz tak, przed ETS (europejski trybunal sprawiedliwosci czy
    moze raczej dzialajacy przy nim sad I instancji) stosuje sie
    procedure z art. 234, czyli tryb odeslania wstepnego czy prejudycjalnego.
    Procedura ta pozwala sadom krajowym (w tym wypadku SA, NSA) na
    wnoszenie pytan do ETS w sprawie wykladni prawa wspolnotowego, czyli
    tez Traktatu. Wtrakcie procesu przed SA,NSA nalezy starac sie
    "zmusic" sad krajowy - SA,NSA by skorzystal z tej procedury. Jest to
    jednak jego wola i nie mozna go do tego formalnie zobowiazac.
    Rowniez nie wiem czy nasza ustawa o sadownictwie administracyjnym
    zawiera juz odpowiednie przepisy, ktory umozliwilyby SA,NSA zawiesisc
    postepowania i wniesc pytanie prawne do ETS. Czyli takie przepisy
    "wykonawcze", bo podstawa juz jest w TWE, ktory bedzie w polsce
    zrodlem prawa i sad jak sie uprze moglby to zastosowac.
    Trzeba sprobowac...No i moze cos tam namieszali w naszym traktacie o
    przystapieniu, jakies przepisy "przejsciowe",
    nie wiem, wiec radze sprawdzic, chociaz pewnie nie, bo sprawa jest
    pierwszej wagi i na tym opiera sie w gruncie rzeczy efektywnosc prawa
    wspolnotowego.

    Zycze szczescia i gratuluje determinacji, tez myslalem o tej sprawie i
    nie pasowala mi ta akcyza jako faktyczne "clo". Trzeba to wyjasnic...

    Pozdrawiam,
    Konrad

  • 5. Data: 2004-04-07 07:42:45
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Konrad vel Legislator wrote:

    > Zycze szczescia i gratuluje determinacji, tez myslalem o tej sprawie i
    > nie pasowala mi ta akcyza jako faktyczne "clo". Trzeba to wyjasnic...

    Cło raczej nie, ale wiele wskazuje na to, że jest to "opłata o skutku
    podobnym" do cła.
    Jak znajdę chwilę czasu, wrzucę więcej informacji na ten temat.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 6. Data: 2004-04-07 13:38:21
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Cło raczej nie, ale wiele wskazuje na to, że jest to "opłata o skutku
    > podobnym" do cła.
    > Jak znajdę chwilę czasu, wrzucę więcej informacji na ten temat.

    Hehe... no wlasnie...nie uzywalem nomenklatury traktatu, ale
    sformulowanie <faktyczne "clo"> chyba zalatwilo sprawe...tzn.
    tak mi sie wydawalo...

    w kazdym razie... wrzuc te informacje :)

    ...no i niech nasz kolega ZUK sie zajmie ta sprawa, bo sam
    bym chcial sobie sprowadzic jakies autko z Niemiec..

    pozdrawiam,
    konrad