    From: scream <s...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sex strony - oszustwa
    Date: Mon, 17 Feb 2003 22:02:23 +0100
    Sender: a...@p...onet.pl@chello062179049042.chello.pl

    Użytkownik Max napisał:
    > Podczas oglądania stron xxx zdążają się przełączenia na numer 0700. Czy to
    > jest zgodne z prawem ? Gdzie można poczytać o takich praktykach i o obronie
    > prawnej w sprawach wytoczonych przez TP SA ?

    Witam,

    Jako osoba, która zna temat niejako "od podszewki" może wyjaśnię kilka
    rzeczy: (cytat z innej grupy dyskusyjnej, kiedyś już o tym pisałem)

    1) Program typu "dialer" nigdy nie instaluje się sam, zawsze wymaga do
    tego zgody użytkownika. Jeszcze raz powtarzam - nie ma możliwości
    zainstalowania i uruchomienia tego programu nieświadomie, poprzez jakieś
    dziury w zabezpieczeniach itp. Zajmuje sie tematem od ponad dwóch lat i
    nigdy nie wydarzył sie taki przypadek. Nawet programy w wersjach ActiveX
    wymagają kliknięcia "TAK". Użytkownik - bardziej lub mniej świadomie -
    SAM instaluje i uruchamia program na komputerze.

    2) Nie ma programów, które "same dzwonią" na 0700. Zawsze wymagana jest
    do tego zgoda użytkownika, który musi kliknąć na przycisk "Połącz" i tym
    samym połączyć sie. Często po kliknięciu na "Połącz" użytkownik jeszcze
    raz musi potwierdzić, że zapoznał sie z regulaminem świadczenia takiej
    usługi.

    3) Regulamin _zawsze_ znajduje się w dialerze. Wystarczy go przewinąć
    suwakiem, bądź kliknąć na okienko z tekstem i przewinąć kursorami do
    dołu. W regulaminie jest _zawsze_ zawarta dokładna cena za minute
    połączenia, numer na który dialer dzwoni i operator tego numeru.

    4) Dialery instalują się w systemie przy pierwszym uruchomieniu i potem
    uruchamiają się przy starcie systemu lądując w system-tray'u, podobnie
    jak np WinAmp Agent czy inna Kazaa. Nie ma dialerów "nieusuwalnych" -
    wystarczy tylko troszke pomyśleć - procedura odinstalowania dialera
    znajduje się w regulaminie (którego jednak większośc nie czyta a dopiero
    potem ma pretensje). Najczęściej jest to kombinacja CTRL+SHIFT+krzyżyk w
    rogu okna, odpowiedni wpis w "Dodaj/Usuń programy" lub tez opcja
    "Odinstaluj" dostępna pod prawym klawiszem myszy w trayu.

    5) Dialery _nigdy_ nie zmieniają numeru dostępowego na numer 0700. Nigdy
    nie zdarzył sie taki przypadek i nikt tak nie robi! Bardzo często jednak
    zdarza sie, że dialer tworzy sobie nowe połączenie Dial-Up, które jednak
    nie staje sie domyślnym połączeniem i zawsze można je bez trudu
    skasowac. Oszustwa o "nabijaniu" minut na 0700 i podłączaniu się do
    linii innych abonentów - _NIE DOTYCZĄ POLSKICH DIALERÓW_!

    6) Jeśli ktoś nie wie, że płaci za połączenie przez dialer, to powinien
    zawdzięczać to tylko i wyłącznie swojej nieuwadze. Świadomie przecież
    klika "tak" instalując dialer, potem klika "połącz" - równiez świadomie,
    a przed kliknięciem "połącz" powinien przeczytać regulamin - jeśli nie
    przeczytał, to nie powinien mieć do nikogo pretensji.

    7) Organy ściagania nic nie mogą zrobić, bo wszystko jest w 100%
    legalne. Nigdzie nie ma tu oszustwa, o wszystkim użytkownik może sie
    dowiedzieć z regulaminu, który stanowi niejako rodzaj umowy między
    użytkownikiem a właścicielem numeru 0700. Nieznajomość prawa szkodzi - w
    tym przypadku również. Jeśli ktoś klika "TAK", potem klika "POŁĄCZ" a
    potem dopiero ma pretensje, to nic tu sie nie da poradzic.

    Na koniec: jeśli bierzesz kredyt z banku, to potem pozywasz do sądu
    bank, bo nie przeczytałeś umowy? Polecam sie zastanowić nad tym co
    napisałem powyżej. Jesli ktoś ma ochote na _merytoryczną_ i rzeczową
    dyskusję, popartą rozsądnymi argumentami, to zapraszam.

    Arnolda Buzdygana prosze o niezabieranie głosu, jako, że żyje on w swoim
    własnym urojonym świecie i interpretuje wszystko wg swoich upodobań :))

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl