  • Data: 2008-12-10 12:08:12
    Temat: Re: Serwis, konsument, TU i wydanie rzeczy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 8 Dec 2008, Artur wrote:

    > Na mnie będzie faktura?

    Oczywiście.
    Zajrzyj na .podatki (do archiwum), wyjaśnianie tej zawiłości jest
    dość częste dla "pierwszoszkodowych" posiadaczy samochodów :)

    > Hmmmm - sądziłem że faktura będzie na TU.

    Z jakiej paki?
    Czyj samochód - na czyją rzecz dokonano naprawy?

    Stan jest taki: normalnie mamy *dwie* umowy:
    - właściciel samochodu z TU
    - właściciel samochodu z warsztatem.

    TU płaci odszkodowanie "bo się należy" *na podstawie umowy
    ubezpieczenia*, warsztat naprawia i oczekuje zapłaty *na
    podstawie umowy naprawy*.
    W przypadku "naprawy bezgotówkowej" dochodzi:
    - umowa trójstronna o naprawie.

    Umowa ta jednak NIE ZMIENIA istniejących uprzenio umów,
    w szczególności umowy ubezpieczenia.
    Po prostu któraś ze stron dokonuje potrącenia (w roli
    zapłaty).

    > Skoro faktura będzie na mnie, to co ja przedstawię TU?

    Przecież TU ma Ci zapłacić NA PODSTAWIE UMOWY UBEZPIECZENIA,
    prawda?
    :)
    No to nie potrzebuje żadnej faktury, w szczególności - czyjejś.
    ALE...
    Jeśli zawarliście "umowe doprezycowującą" ;) że ubezpieczenie
    zostanie wypłacone *w wysokości* wynikajacej z faktury, to
    oczywiste jest, ze TU dostaje *kopię* faktury.

    Zauważ: płaci *na podstawie* umowy ubezpieczenia, *w wysokości*
    wynikającej z innych dowodów (w tym kopii faktury).

    > Wystawię na rzecz TU rachunek?

    A weź Ty...

    > No bo skoro NABYWACĄ na fakturze będę ja, i gdybym nawet "przekazał"
    > fakturę TU to jak oni to zaksięgują w ogóle??

    Mylisz *podstawę* zapłaty z jej *wysokością* oraz osobę *w imieniu*
    której wykonuje się zapłaty z osobą *na rzecz* której jest ona
    dokonywana :D
    Celem uzmysłowienia sobie jak to działa, weź sobie Kodeks Cywilny
    i jakiś prosty przypadek umowy trójstronnej - na przykład
    komis.

    > Ponadto - załóżmy hipotetycznie, ze prowadzę DG - gdybym otrzymał fakturkę
    > to sobie jeszcze ją "zaliczę w koszty" :)

    Oczywiscie, inaczej byłbyś stratny o podatek który trzeba by zapłacić
    od otrzymanego przychodu (w postaci ubezpieczenia).

    > No nie jestem taki pewien ze ja jestem dłużnikiem....

    Jesteś :)

    > Ja jestem, tak mi się wydaje, zleceniodawcą, płatnikiem jest TU.

    Owszem. Ale to przez fakt, że zakład naprawczy zgodził się skompensować
    Twój dług zobowiązaniem TU do zapłaty, wynikającym z innej umowy (Twojej
    umowy ubezpieczenia).

    JAK NA MÓJ ROZUM, to całość rozbija się o fakt, że warsztat próbuje
    nie zauważać własnej roli w postaci... właśnie tu mam problem:
    - agenta może nie bardzo (bo to jednorazowo dla tego klienta)
    - komisanta też nie (bo nie o rzecz chodzi lecz usługę)
    - czyli pozostaje "ogólnie rzecz biorąc" - zleceniodawcy.

    Występuje w *dwu* rolach naraz - kogoś, kto ma naprawić pojazd
    i kogoś kto zobowiązał się "załatwić sprawę" z ubezpieczycielem.

    Jeszcze nie wiem w którym miejscu go ugryźć, ale JEŚLI
    warsztat się tego *podjął*, to IMVHO żądanie zapłaty wcześniej
    niż *sam* (warsztat) zażądał od TU powinno być z czymś sprzeczne :]

    Na mój rozum, należałoby oczekiwać, że jeśli zleceniobiorca *sam*
    określi xx-dniowy terin zapłaty, to może oczekiwać zapłaty
    w *tym* terminie!
    Czyli powinien wydać pojazd "niezwłocznie" a rzucać się dopiero
    jakby termin zapłaty nie był dotrzymany.
    PYTANIE: jaki jest termin zapłaty na f-rze?

    pzdr, Gotfryd