    From: Artur <s...@r...pbz>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Serwis, konsument, TU i wydanie rzeczy
    Date: Sat, 6 Dec 2008 11:57:46 +0100

    Dnia Fri, 5 Dec 2008 23:19:30 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Użytkownik "Artur" <s...@r...pbz> napisał w wiadomości
    >
    > Jedyne na co mógłby się serwis powołać z braku szczególnej umowy z Tobą, to
    > zapis zawarty w art. 461 kc, który brzmi: "Zobowiązany do wydania cudzej
    > rzeczy może ją zatrzymać aż do chwili zaspokojenia lub zabezpieczenia
    > przysługujących mu roszczeń o zwrot nakładów na rzecz (...) (prawo
    > zatrzymania)." No i moim zdaniem mają do tego prawo. Ale z kolei nie mają
    > prawa ustawiać sobie jakiegoś wydumanego terminu. Prawo przewiduje, że
    > ubezpieczyciel powinien bezsporną cześć odszkodowania wypłacić w terminie
> [...]

    Bezsporna kwota odszkodowania (5,1k PLN) została przelana na rachunek
    serwisu przez TU w dniu 21 listopada, czyli równo 30 dni po zgłoszeniu
    szkody w TU przeze mnie (ja byłem w serwisie 20 listopada). Dostałem na to
    stosowne pisemko z TU z datą 21 listopad. Natomiast w tym samym dniu były
    dodatkowe oględziny w serwisie przez likwidatora szkód, i 24 listopada TU
    oficjalnie uznało (pismo do serwisu i kopia dla mnie) wszystkie pozycje
    kosztorysowe wyceny ze serwisu.

    Ja raczej nie mogę teraz wzywać TU do wypłaty - serwis musi wystawić
    fakturę dla TU - z kolei by ją wystawić, musi wykonać usługę polegającą na
    naprawie :(

    W sytuacji, kiedy napisałeś że mają prawo zatrzymać motocykl do czasu aż im
    TU nie zapałci, mam - IMO - uzasadnione wątpliwości ... serwis może sobie
    wpisać na fakturze 30 dniowy termin płatności .... ja wtedy czekam kolejne
    co najmniej 30 dni :[[[[

    A tak z innej beczki - czy serwis na moje żądanie musi mi przekazać
    zdemontowane, uszkodzone części?
    Zapyta ktoś po co mi "złom". Otóż chodzi mi o zabranie "spojlerów" które
    nie tyle były rozbite co uszkodzone - serwisant mówił mi że oni jako
    autoryzowany serwis nie "bawią się" w szpalchowanie, klejenie czy malowanie
    - po prostu zamawiają komplet uszkodzonych spojlerów (wg nr VIN) i je
    wymieniają.
    Kilka spojlerów w moim przypadku było "obtartych" i lekko zadrapanych -
    stąd mógłbym je sobie zachować i w razie kolejnej stłuczki po prostu sam
    sobie wymienię i polakieruje "te stare" i nie musiałbym kupować za kilka
    tysięcy spojlerów. Jednocześnie - uniknąłbym sytuacji że serwis sam mógłby
    zastosować taki "myk" i wykorzystać moje "stare" spojlery po prostu je
    lakierując zamiast wymienić na nowe, co widnieje w zaakceptowanym przez TU
    kosztorysie i wycenie.