    From: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rzekomy mandat, sprawa w sądze, komornik
    Date: Wed, 10 Mar 2010 08:44:41 +0100

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał
    > Bez określenia jego definicji. Skądinąd (skąd?) wiadomo, że Policja
    > ma prawo wziąć do ręki dokument.

    Bo wynika to z wykładni językowej tego słowa: legitymować. 1. <sprawdzać
    urzędowo czyjeś dokumenty>.
    Jeśli się coś sprawdza, to powinno się mieć możliwość bliższego zapoznania z
    tym, porównanie ze wzrorcem, upewnienia, że nie zostały podrobione etc.
    Nie ma przepisów, które by definiowały to aż tak szczegółowo. W razie sporu
    rozstrzygnie to sąd, ale myślę, że przyjmie to rozumieniu takim jak sam to
    nawet Ty sam zaproponowałeś wcześniej, że policjant ma prawo wziąć do
    ręki... Bo właśnie tak rozumie się słowo legitymować.

    > Również jakiś kontroler biletów ma prawo legitymowania. Jednak
    > takiemu możemy tylko pokazać z daleka bez konsekwencji.

    Właśnie otóż nie. Różnica polega na tym, że akurat kontroler nie ma prawa
    legitymować, a jedynie wyraźnie napisane, iż może żądać okazania dokumentów
    (hint:Prawo przewozowe). Podkreślam: żądać okazania. Policjant, Sokista,
    Stażnik miejski ma już prawo legitymować. I na tym polega różnica jakie
    uprawnienie ma wpisane, a nie na tym który organ wydaje Ci się bardziej
    poważny czy szanowany.

    > Rzeczywiście nie znalazłem w tych art. nic o przekazywaniu do ręki.

    I nie znajdziesz, bo nie ma.