    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ruska rakieta i odpowiedzialność
    Date: Sat, 13 May 2023 15:37:49 +0200

    W dniu 13.05.2023 o 08:26, cef pisze:
    > Przeczytałem fragment relacji z rozmowy dziennikarza z byłym
    > ministrem Siemoniakiem, który podobnież zeznał, że w sprawie tej
    > rakiety (czy raczej braku reakcji ministra) złożył z kolegami
    > zawiadomienie do prokuratury z art231 KK. Takich zawiadomień zapewne
    > jest wiele w różnych sprawach przeciwko różnym pisowskim łotrzykom i
    > wiadomo, że ziobrotura to wygasza lub nie podejmuje działań.

    Zarzut nie może się opierać na tym, że gdyby Pan Siemiątkowski był
    ministrem, to by coś tam zrobił, a obecny minister tego nie zrobił. Bo
    to się robi podobna sytuacja, jak z tym tu "wałkowanym" ratownikiem. Ja
    bym poszedł z AED, ale on nie poszedł i wcale nie oznacza to, ze
    popełnił przestępstwo. Jego koleżanka poszła bez AED, to popełniła
    przestępstwo, czy nie?

    Żeby minister poniósł jakąkolwiek odpowiedzialność za brak reakcji na
    pocisk trzeba by było dowieźć, że jakiś przepis zobowiązywał go do
    takiej reakcji. O ile można by się zastanowić, czy i na ile w ogóle
    jakaś reakcja prawna powinna mieć miejsce, to czemu akurat ciężar jego
    wszczęcia miałby spocząć na barkach ministra? Ale rozumiem, ze nie to
    miało być meritum dyskusji.

    > Chciałem zapytać o to jak to wygląda proceduralnie w przyszłości?
    > Sądownictwo niezależne za bardzo obecnie nie jest, ale po ewentualnej
    > zmianie władzy ten odwet też nie będzie wygądał za dobrze, ale
    > chodzi mi o to, ze teoretycznie klimat będzie lepszy do ścigania tych
    > przekrętów i czy te wszystkie sprawy, które były zgłoszone do
    > prokuratury, ale nietknięte mają szansę ruszyć. A co z tymi sprawami,
    > które zostały oddalone i prokuratura uznała, że nic nie robi i
    > postępowania umorzono? Czy te będą wymagały ponownego doniesienia?

    Na pewno z urzędu nikt tego nie podejmie, bo zostało prawomocnie
    zakończone. Chyba, że ktoś wpadnie na pomysł ścigania prokuratorów /
    sędziów za korupcję, ale wątpię. Doprowadziłoby to do paraliżu, bo tak
    na dobrą sprawę, to w sądzie chodzi o wyro, a nie sprawiedliwość. I
    jeśli by uznać, ze w zasadzie każdy prawomocny wyrok można wzruszyć, to
    nigdy by nie było kresu.

    --
    (~) Robert Tomasik