  • 1. Data: 2003-09-15 10:27:46
    Temat: Religia w szkole
    Od: "ebed" <e...@w...pl>

    Prośba.

    Czy ktoś mógłby mi autorytatywnie i wyczerpująco wyjaśnić, czy ja, jako rodzic
    dziecka, które nie
    chce chodzić na naukę religii katolickiej w szkole mam OBOWIĄZEK złożyć w tej sprawie
    pisemne
    oświadczenie?
    Słyszałem, że nie muszę tego robić.
    Cenił bym sobie podanie nie tylko konkretnego przepisu, który zwalnia mnie z tego
    obowiązku ale
    również jego treść.

    W poprzednich latach nie było tego problemu. Coś się jednak po wakacjach zmieniło...

    Z góry dziękuje.
    ebed.

  • 2. Data: 2003-09-15 10:35:17
    Od: "RomanG" <r...@N...gazeta.pl>

    ebed <e...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Ceniłbym sobie podanie nie tylko konkretnego przepisu, który zwalnia mnie
    > z tego obowiązku ale również jego treść.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

    z dnia 14 kwietnia 1992 r.

    w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych
    przedszkolach i szkołach

    (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z 1993 r. Nr 83, poz. 390 oraz z 1999 r. Nr 67, poz.
    753)

    obowiązuje od dnia 9 maja 1992 r.

    Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
    oświaty zarządza się, co następuje:

    § 1. 1. W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć
    przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W
    publicznych szkołach podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i
    ponadgimnazjalnych, zwanych dalej "szkołami", organizuje się w ramach planu
    zajęć szkolnych naukę religii i etyki:

    1) w szkołach podstawowych i gimnazjach - na życzenie rodziców (opiekunów
    prawnych),
    2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź
    rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych uczniów; po osiągnięciu
    pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.

    Z przepisu wynika, że to rodzice, którzy chcą posyłac dziecko na religię,
    muszą wyrazić wolę w tej sprawie.

  • 3. Data: 2003-09-15 10:45:29
    Temat: Re: Religia w szkole
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "RomanG"
> [...]
    > pełnoletności o pobieraniu religii i etyki decydują sami uczniowie.

    > Z przepisu wynika, że to rodzice, którzy chcą posyłac dziecko na religię,

    dla mnie wynika z tego, ze na zyczenie rodzicow organizuje sie nauke
    religii, ale konstytucja pozwala malolatowi nie chodzic na takie lekcje - w
    przepisie 2) jest wyraznie "bądź rodziców" "bądź uczniów".
    Moja córka przyniosła kilka lat tem z liceum notakę od księdza-katechety
    żebyśmy jako rodzice się wypowiedzieli na temat tego że córka nie chce
    uczęszczać - żona odpisała by "ksiądz" uszanował decyzję córki. Coś tam
    jeszcze marudził ale nikt się nim nie przejął ;-))
    *** blad ***

  • 4. Data: 2003-09-15 10:54:28
    Od: "RomanG" <r...@N...gazeta.pl>

    blad <b...@W...pl> napisał(a):

    > dla mnie wynika z tego, ze na zyczenie rodzicow organizuje sie nauke
    > religii, ale konstytucja pozwala malolatowi nie chodzic na takie lekcje - w
    > przepisie 2) jest wyraznie "bądź rodziców" "bądź uczniów".

    Sami uczniowie decydują wyłącznie po uzyskaniu pełnoletniości.

    Poza tym byłbym ostrożny w twierdzeniach typu: "konstytucja pozwala
    malolatowi nie chodzic na takie lekcje". Rodzice mogą, lecz nie muszą
    uszanować zdanie dziecka w tej kwestii ("posłuszeństwo" rodzicom zapisane
    jest w k.r.o.).

  • 5. Data: 2003-09-16 15:46:10
    Od: poreba <d...@p...com>

    "RomanG" <r...@N...gazeta.pl> popełnił 15 wrz 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:bk45p4$gaj$1@inews.gazeta.pl:

> [...]
    > malolatowi nie chodzic na takie lekcje". Rodzice mogą, lecz nie muszą
    > uszanować zdanie dziecka w tej kwestii ("posłuszeństwo" rodzicom
    No to zapowiada się ciekawie.
    Córka 16letnia (a najlepiej tuż przed osiągnięciem pełnoletności)
    wyznania prawosławnego (starozakona, islam, Świadek Jehowy
    */niepotrzebne skreślić)
    i rodzice korzystający z władzy rodzicielskiej by ją zmusić do nauki
    katolickiej religii.
    Wywołana do tablicy grupowa E od kro powinna zabrać głos czy sąd RiN może
    orzec w tej sprawie zamiast rodziców

    --
    pozdro
    poreba

  • 6. Data: 2003-09-17 09:31:01
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik poreba <d...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:X...@2...7.19.17..
    .
> [...]
    > Córka 16letnia (a najlepiej tuż przed osiągnięciem pełnoletności)
    > wyznania prawosławnego (starozakona, islam, Świadek Jehowy

    rodzice jakiego sa wyznania?:)

    > i rodzice korzystający z władzy rodzicielskiej by ją zmusić do nauki
    > katolickiej religii.

    do 18 lat podlega wladzy rodzicielskiej art.92 dziecko pozostajace pod
    wladza rodzicielska winno rodzicom posluszenstwo art.95 par.2 k.r.o

    > Wywołana do tablicy grupowa E od kro powinna zabrać głos czy sąd RiN może
    > orzec w tej sprawie zamiast rodziców

    a z praktyki powiem tak:) nie mogę dać pola do popisu małolatowi :) pisząc
    jak prawdopodobnie zachowałby się sad :) mając mamusie i córeczkę przed
    sobą

    najlepszym rozwiązaniem w tej kwestii jest dogadanie się z mamusia by
    napisała karteczkę , ze nie wyraża zgody na uczestnictwo córeczki w lekcjach
    religii :)

    Sandra

  • 7. Data: 2003-09-17 17:10:28
    Od: "MB" <m...@k...pkobp.pl>

    NA ZYCZENIE - zaklada wyrazenie pozytywne: Chce, zycze sobie aby moje
    dziecko chodzilo....
    Powinno pobierac sie opinie w taki sposob (chociaz nie musi byc pisemne,
    wystarczzy nawet ustna). Z praktyki jednak prościej jest otrzymac decyzje
    negatywna(Nie chce, nie zycze sobie), bo takich przypadkow w klasie jest
    zdecydowanie mniej i tak przewaznie sie w szkole stosuje.
> [...]
    > żebyśmy jako rodzice się wypowiedzieli na temat tego że córka nie chce
    > uczęszczać - żona odpisała by "ksiądz" uszanował decyzję córki. Coś tam
    DECYDUJA RODZICE LUB SAMI UCZNIOWIE
    Zapis ten odnoszacy sie do szkol srednich wskazuje na te przypadki, kiedy
    rodzice nie zycza sobie by dziecko chodzilo na religie, a samo dziecko chce.
    Ale gdy dziecko NIE, a rodzice TAK - powinno chodzic, bo decyduje wola
    wyrazona w sposob pozytywny. Oczywiscie po 18 latach jest to sprawa dziecka.
    WIELE SPRAW JEST NIEDOGRANYCH
    Gdy dziecko w ciagu roku zmienia wiare i rodzice go wypisuja (nie ma na to
    zadnego przepisu, a to wprowadza balagan) - podobny np. do zmiany wybranego
    jezyka w ciagu roku.
    Uczen w swietle tych dziurawych przepisow moze chodzic i na religie i na
    etyke , gdy tak chca rodzice. A przewaznie lekcje te sa traktowane
    alternatywnie.
    Nie ma zadnego przymusu chodzenia na religie lub na etyke. Co wtedy robic z
    uczniem, gdy lekcje te sa w srodku.

  • 8. Data: 2003-09-18 07:33:22
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Sandra" <S...@w...pl> popełniłA 17 wrz 2003 na pl.soc.prawo utwór

    > rodzice jakiego sa wyznania?:)
    Żeby uprościć załóżmy że każde innego, różnego niż maąca problem pannica.

    > do 18 lat podlega wladzy rodzicielskiej art.92 dziecko pozostajace pod
    > wladza rodzicielska winno rodzicom posluszenstwo art.95 par.2 k.r.o
    A z tej samej księgi przysługuje mu prawo do poszanowania godności itd.
    Ani chybi bez togi się nie obejdzie...

    > a z praktyki powiem tak:) nie mogę dać pola do popisu małolatowi :)
    > pisząc jak prawdopodobnie zachowałby się sad :) mając mamusie i
    > córeczkę przed sobą
    Czy po "tak" miała być "." czy ":" bo uśmieszek nieco dwuznaczny ;)

    > najlepszym rozwiązaniem w tej kwestii jest dogadanie się z mamusia by
    > napisała karteczkę , ze nie wyraża zgody na uczestnictwo córeczki w
    > lekcjach religii :)
    Ale której?

    --
    pozdro