    From: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rękojmia.
    Date: Thu, 5 Sep 2002 15:58:14 +0000 (UTC)

    Witam!

    RaNo <r...@p...fm> napisał(a):

    > Natychmiast oddałem zegarek do sklepu zgłaszając reklamację z tytułu
    > rękojmii. Powiedziano mi, że zegarek musi pójść do rzeczoznawcy, który
    > stwierdzi, czy przypadkiem go nie otwierałem, lub czy nie wysiadałem z nim z
    > batyskafu. Zgodziłem się.
    >
    > Tymczasem w Kodeksie Cywilnym (Art. 560) zapisane jest, że sprzedawca
    > powinien "niezwłocznie" naprawić lub wymienić sprzęt.
    >
    > Naprawa raczej nie wchodziła w grę, wymiana raczej też, bo model już
    > "wyszedł".
    >
    > Dalej za kodeksem: jeżeli nie zostanie to dokonane "niezwłocznie", mam prawo
> [...]

    Przede wszystkim, "niezwłocznie" oznacza bez natychmiastowej zwłoki. Sąd
    Najwyższy w uchwale z 30 12 1987 połączonych Izb - Cywilnej i
    Administracyjnej (publ. Orzecznictwo Sądu Najwyższego 1987 poz. 36) w tezie
    siódmej zawarł m.in. wskazówkę, że aby nie przekroczyć terminu określonego
    jako niezwłocznie, sprzedawca powinienien nie przekraczać terminu dwóch
    tygodni.
    Obecnie doktryna (m.in. prof. Tomasz Pajor) uważa, że powinno być to
    rozumiane węziej jako "nieprzekraczające kilku dni".

    Sprzedawca zawsze może się powoływać na fakt, iż zgodziłeś się oddać zegarek
    do rzeczoznawcy. Możesz się bronić tym, że Ty złożyłeś oświadczenie o
    odstąpieniu od umowy (tylko w tym przypadku moim zdaniem zgodnie z brzmieniem
    przepisu jest możliwe uchylenie się sprzedawcy poprzez wymianę towaru) i co
    najwyżej zgodziłeś się poczekać te kilka dni aby sprzedawca się zorientował
    czy rzeczywiście istnieje podstawa rękojmi. On się nie wywiązał więc teraz
    nie może podważać skutku rękojmi w postaci odstąpienia od umowy. Może się
    tylko zasłaniać, że nie ma podstaw do uwzględnienia rękojmi.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys