  • Date: Mon, 12 Jul 2010 22:06:03 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rejestr dłużników
    <i1acck$kdh$1@inews.gazeta.pl> <i1ad1m$mcq$1@inews.gazeta.pl>
    <i1ahid$6q6$1@inews.gazeta.pl> <4c399f49$1@news.home.net.pl>
    <i1ccqs$ft0$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <i1ch1e$3c$2@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <i1ckp1$c85$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <i1cp5l$qcr$1@news.onet.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <i1di12$qmf$1@news.onet.pl> <4c3b678d$1@news.home.net.pl>
    <i1fqnp$edq$1@news.onet.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <i1frp6$hnn$1@news.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Po pierwsze, o czym już kiedyś pisałem - nie każdego stać, aby ładować
    > pieniądze w nieskuteczne egzekucje.

    To rozwiązanie alternatywne: uprościć procedury sądowe (w sumie już to
    zrobiono: e-sąd) i zlikwidować/odroczyć opłatę za złożenie pozwu - dla
    porządku przy jakiejś formie zabezpieczenia (na majątku firmy
    pozywającej np.). Wygra - nie pokrywa kosztów. Przegra - płaci
    podwójnie. To by ukróciło windykację pod byle pretekstem.

    > Po drugie - rejestr dłużników ma na celu informowanie innych, że ktoś
    > jest nierzetelny. Nierzetelnym nie przestaje się być, jeśli wywinie się
    > z płatności na skutek przedawnienia.

    To może inaczej: każda próba wpisania do takiego rejestru musiałaby mieć
    np. miesięczną karencję i powinna być automatycznie zgłaszana rzekomemu
    dłużnikowi. I tylko w razie braku odpowiedzi przy _prawidłowym_
    _doręczeniu_ wpis automatycznie by się pojawiał. Natomiast wniesienie
    pozwu o stwierdzenie braku zobowiązania (o czym automatyczne zgłoszenie
    powinno informować) odraczałoby wpisanie do rejestru do czasu uzyskania
    prawomocnego tytuł egzekucyjnego.