  • 1. Data: 2009-07-09 15:20:20
    Temat: Reaktywacja kasy fiskalnej
    Od: Ensimo <s...@g...com>

    Witam,

    Mam ogromny problem wynikający trochę z mojej niewiedzy, trochę z
    niewiedzy pracowników Urzędu Skarbowego, a mianowicie:
    W czerwcu 2007 r. zarejestrowałem działalność gospodarczą w Pruszczu
    Gdańskim. KPIR, podatek liniowy, kasa fiskalna (nie skorzystałem z
    ulgi). W maju 2008 roku skończyłem handlować i wykreśliłem firmę,
    ale... nie dokonałem odczytu z pamięci kasy. Nie wiedziałem, księgowa
    mi nie powiedział. No cóż... moja wina.
    Z dniem 01.07.2009 zarejestrowałem nową działalność w Gdańsku. Ten sam
    NIP, ten sam REGON. I tutaj moje pytanie: Czy mogę używać mojej starej
    kasy fiskalnej nie wymieniając modułu, a dokonując jedynie przeglądu?

    Sprawa wydaje się być prostą.. mam obowiązek odczytu z pamięci kasy po
    zakończeniu działalności. Zadzwoniłem jednak do US, celem
    potwierdzenia moich przypuszczeń i ku mojemu zaskoczeniu w US w
    Gdańsku powiedziano mi, że mogę pracować na starej kasie po dokonaniu
    przeglądu oraz zmianie nagłówka. Pracownik US zastrzegł jednak, że
    dobrze byłoby gdybym potwierdził tę informację w US Pruszcz Gdański.
    Niestety... tam powiedziano, że nie mogę korzystać ze starej kasy. Z
    lekkim nerwem zadzwoniłem do serwisanta, z pytaniem jak to w jego
    opinii wygląda. Przytaknął pracownikowi US z Ggdańska.

    Do dnia dzisiejszego obdzwoniłem sześć urzędów w różnych miastach
    Wynik: 3:3. Zadzwoniłem do Krajowej Informacji Podatkowej. Uzyskałem
    informację, że mogę dalej korzystać z kasy, ale po pytaniu o podstawę
    prawną usłyszałem... krępującą ciszę.

    Jeżeli ktoś może odpowiedzieć na w/w pytanie, to będę bardzo
    wdzięczny.

    Pozdrawiam,
    Mateusz

  • 2. Data: 2009-07-09 16:59:42
    Temat: Re: Reaktywacja kasy fiskalnej
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Ensimo pisze:
> [...]
    > ulgi). W maju 2008 roku skończyłem handlować i wykreśliłem firmę,
    > ale... nie dokonałem odczytu z pamięci kasy. Nie wiedziałem, księgowa

    Zmień księgową bo to zakrawa na mocną niekompetencję. Nie wiem jak Ci
    się udało zamknąć działalność bez odczytania kasy. Zresztą US powinien
    Ci to z automatu nakazać.

    > Z dniem 01.07.2009 zarejestrowałem nową działalność w Gdańsku. Ten sam
    > NIP, ten sam REGON. I tutaj moje pytanie: Czy mogę używać mojej starej
    > kasy fiskalnej nie wymieniając modułu, a dokonując jedynie przeglądu?
    Trochę dziwne że dostałeś ten sam REGON (NIP zakładam że ten sam czyli
    Twój jako działalności osoby fizycznej). Technicznie kasa przyjmie (ale
    tu też nie tak całkiem prosto, patrz dalej) zmianę nagłówka (o ile nie
    zmieniasz NIPu). Fiskalnie to wygląda znacznie gorzej, bo w jaki sposób
    chcesz tą kasę wprowadzić do nowej firmy? Moduł fiskalny (w większości
    urządzeń) w momencie odczytu zapisuje sobie ten fakt i blokuje się w
    trybie tylko odczyt. Na "odczytanej" kasie nic nie sprzedasz (w
    większości urządzeń). Właśnie po to żeby nie można było przeprowadzić
    takiej operacji jaką Ty planujesz. To nie komputer czy inny środek
    trwały. Nie ma pojęcia "używana kasa fiskalna".

> [...]
    > dobrze byłoby gdybym potwierdził tę informację w US Pruszcz Gdański.
    > Do dnia dzisiejszego obdzwoniłem sześć urzędów w różnych miastach

    Generalnie nie wolno zrobić tego co chcesz zrobić. Ale ....i tu się
    zaczyna polska rzeczywistość. Tak naprawdę to ile osób pracujących w
    urzędzie tyle opinii. Serwisant nie powinien Ci tak doradzać,
    autoryzowane serwisy wiedzą że tak nie wolno. Pamiętaj tylko o tym
    drobiazgu, że nawet jeśli "Twój" urząd da Ci na piśmie (he he, już to
    widzę) że możesz nadal używać tej kasy, to dla kasy będzie to
    kontynuacja naliczania z poprzedniej firmy. W efekcie gdy przyjdzie do
    jej odczytania żeby rozliczyć obecną firmę bardzo mocno się zdziwisz.
    Dodatkowo jest jeszcze kwestia książki kasy fiskalnej, gdzie jak wół
    stoi data fiskalizacji (będąca zwykle podstawą do wykonania odczytu),
    nazwa firmy itd. I jeszcze jeden szczegół techniczny: producent
    przewidział zmianę nagłówka ale w części (zwłaszcza tych nowszych)
    urządzeń ograniczona jest ona do zmiany adresu. Niektóre kasy nie
    pozwalają wykasować poprzedniego adresu, pozwalając dopisać tylko nową
    linijkę i wybrać z programu serwisowego tą która będzie używana.

    Podsumowując wchodzisz na cienki lód. Nie wiem jaka to kasa, ale w tej
    chwili od 2000 zł możesz mieć nową średniej klasy kasę porządnej firmy,
    którą sobie odpiszesz jak Bozia przykazała i do której Ci się US nie
    przyczepi. Pomyśl czy warto ryzykować zaoszczędzenie paru złotych z
    perspektywą ukarania mandatem który zaczyna się od 5k zł w górę + masa
    straconego czasu, kontrole itd.

    --
    pozdrawiam
    MZ

  • 3. Data: 2009-07-09 17:47:43
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    MZ pisze:
> [...]

    Sprawdziłem w przepisach i jeśli w ciągu 30 dni od zakończenia
    działalności nie dokonasz odczytu kasy to popełniasz przestępstwo
    karno-skarbowe i Naczelnik US może (a nawet powinien) oddać sprawę do
    sądu. Jeśli zaś w ciągu 30 dni od daty zakończenia poprzedniej
    działalności założysz nową działalność (zachowując ten sam NIP) to
    możesz używać kasy nadal, jako przypisanej do podatnika nie do firmy.
    Diabeł tkwi w tych 30 dniach - kombinuj jak to załatwić (z Twojej
    wiadomości wynika że to było więcej niż 30 dni). Generalnie coś z tym
    zrób, im szybciej tym lepiej i najlepiej zachowując dobre stosunki z US.
    Może jakieś pismo że nie odczytałeś w ciagu 30 dni bo planowaleś założyć
    drugą działalność ale spóźniłeś się bo..... I zmień księgową.

    --
    MZ

  • 4. Data: 2009-07-09 18:44:25
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "MZ" <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > takiej operacji jaką Ty planujesz. To nie komputer czy inny środek
    > trwały. Nie ma pojęcia "używana kasa fiskalna".

    To nie można by wymieniać samuycj owych modulów fiskalnych? Po co trzymać
    cała kasę skoro istotna jest tylko jej pamięć?

    Pozdrawiam Przemek

  • 5. Data: 2009-07-09 18:51:34
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Przemek Lipski pisze:

    > To nie można by wymieniać samuycj owych modulów fiskalnych? Po co trzymać
    > cała kasę skoro istotna jest tylko jej pamięć?

    Można, ale zwykle się to kompletnie nie opłaci ze względu na zużycie
    mechanizmu drukującego. Poza tym koszt modułu to zwykle ponad 50%
    wartości kasy. Korzystniej kupić nową.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-07-09 18:58:33
    Od: <s...@a...pl>

    > Trochę dziwne że dostałeś ten sam REGON (NIP zakładam że ten sam czyli
    > Twój jako działalności osoby fizycznej).

    U OF REGON też się nie zmienia :) Pytałem kiedyś o to w UStat, byłem zdziwiony
    jak i Ty.

  • 7. Data: 2009-07-09 19:07:43
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 09 lipiec 2009 20:58
    (autor s...@a...pl
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <h35eni$quq$1@news.onet.pl>):

    > U OF REGON też się nie zmienia :) Pytałem kiedyś o to w UStat, byłem
    > zdziwiony jak i Ty.

    Przecie ,,firma'' to on. Więc w zasadzie to ma kontynuację. Zawiesił po
    prostu działalność na pewien okres.
    --
    Tristan

  • 8. Data: 2009-07-10 23:03:23
    Od: "Szop" <...@...c>

    Zabij ich wszystkich.

    Przestań pracować, zacznij kraść. ONI nie chccmt nksdlghndzb[
    ZSFn