    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reaktywacja kasy fiskalnej
    Date: Thu, 09 Jul 2009 18:59:42 +0200

    Ensimo pisze:
    > Witam,
    >
    > Mam ogromny problem wynikający trochę z mojej niewiedzy, trochę z
    > niewiedzy pracowników Urzędu Skarbowego, a mianowicie:
    > W czerwcu 2007 r. zarejestrowałem działalność gospodarczą w Pruszczu
    > Gdańskim. KPIR, podatek liniowy, kasa fiskalna (nie skorzystałem z
    > ulgi). W maju 2008 roku skończyłem handlować i wykreśliłem firmę,
    > ale... nie dokonałem odczytu z pamięci kasy. Nie wiedziałem, księgowa
    > mi nie powiedział. No cóż... moja wina.

    Zmień księgową bo to zakrawa na mocną niekompetencję. Nie wiem jak Ci
    się udało zamknąć działalność bez odczytania kasy. Zresztą US powinien
    Ci to z automatu nakazać.

    > Z dniem 01.07.2009 zarejestrowałem nową działalność w Gdańsku. Ten sam
    > NIP, ten sam REGON. I tutaj moje pytanie: Czy mogę używać mojej starej
    > kasy fiskalnej nie wymieniając modułu, a dokonując jedynie przeglądu?
    Trochę dziwne że dostałeś ten sam REGON (NIP zakładam że ten sam czyli
    Twój jako działalności osoby fizycznej). Technicznie kasa przyjmie (ale
    tu też nie tak całkiem prosto, patrz dalej) zmianę nagłówka (o ile nie
    zmieniasz NIPu). Fiskalnie to wygląda znacznie gorzej, bo w jaki sposób
    chcesz tą kasę wprowadzić do nowej firmy? Moduł fiskalny (w większości
    urządzeń) w momencie odczytu zapisuje sobie ten fakt i blokuje się w
    trybie tylko odczyt. Na "odczytanej" kasie nic nie sprzedasz (w
    większości urządzeń). Właśnie po to żeby nie można było przeprowadzić
    takiej operacji jaką Ty planujesz. To nie komputer czy inny środek
    trwały. Nie ma pojęcia "używana kasa fiskalna".

    > Sprawa wydaje się być prostą.. mam obowiązek odczytu z pamięci kasy po
    > zakończeniu działalności. Zadzwoniłem jednak do US, celem
    > potwierdzenia moich przypuszczeń i ku mojemu zaskoczeniu w US w
    > Gdańsku powiedziano mi, że mogę pracować na starej kasie po dokonaniu
    > przeglądu oraz zmianie nagłówka. Pracownik US zastrzegł jednak, że
    > dobrze byłoby gdybym potwierdził tę informację w US Pruszcz Gdański.
    > Do dnia dzisiejszego obdzwoniłem sześć urzędów w różnych miastach
    > Wynik: 3:3.

    Generalnie nie wolno zrobić tego co chcesz zrobić. Ale ....i tu się
    zaczyna polska rzeczywistość. Tak naprawdę to ile osób pracujących w
    urzędzie tyle opinii. Serwisant nie powinien Ci tak doradzać,
    autoryzowane serwisy wiedzą że tak nie wolno. Pamiętaj tylko o tym
    drobiazgu, że nawet jeśli "Twój" urząd da Ci na piśmie (he he, już to
    widzę) że możesz nadal używać tej kasy, to dla kasy będzie to
    kontynuacja naliczania z poprzedniej firmy. W efekcie gdy przyjdzie do
    jej odczytania żeby rozliczyć obecną firmę bardzo mocno się zdziwisz.
    Dodatkowo jest jeszcze kwestia książki kasy fiskalnej, gdzie jak wół
    stoi data fiskalizacji (będąca zwykle podstawą do wykonania odczytu),
    nazwa firmy itd. I jeszcze jeden szczegół techniczny: producent
    przewidział zmianę nagłówka ale w części (zwłaszcza tych nowszych)
    urządzeń ograniczona jest ona do zmiany adresu. Niektóre kasy nie
    pozwalają wykasować poprzedniego adresu, pozwalając dopisać tylko nową
    linijkę i wybrać z programu serwisowego tą która będzie używana.

    Podsumowując wchodzisz na cienki lód. Nie wiem jaka to kasa, ale w tej
    chwili od 2000 zł możesz mieć nową średniej klasy kasę porządnej firmy,
    którą sobie odpiszesz jak Bozia przykazała i do której Ci się US nie
    przyczepi. Pomyśl czy warto ryzykować zaoszczędzenie paru złotych z
    perspektywą ukarania mandatem który zaczyna się od 5k zł w górę + masa
    straconego czasu, kontrole itd.

    --
    pozdrawiam
    MZ