    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 29 Nov 2010 14:39:58 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: gwarancja - obowiązki sprzedającego

    On Mon, 29 Nov 2010, Misiek wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Nie do konca. Udzielajacy gwarancji z tego co pamietam jest zobowiazany wydac
    > karte gwarancyjna,

    Jest.

    > w ktorej okreslone zapisy dotyczace zakresu gwarancji,
    > czasu i ilosci napraw itp. powinny byc podane.

    Powinny. I dlatego *nie dotyczy* tego przypadku!

    > Ponad to czesto gesto karta
    > gwarancyjna wazna jest jedynie lacznie z dowodem sprzedazy (paragon,
    > faktura).

    Często.

    No i co z tego? :O
    UDZIELAJĄCY GWARANCJI.

    Ale NIEUDZIELAJĄCY GWARANCJI może swoje zobowiązanie wyrazić jakkolwiek!

    To ja może jeszcze raz i wolniej:
    1. "to nie jest gwarancja w rozumieniu przepisów"!
    Jak na umowie pożyczki napiszę na górze "gwarancja", to też nie
    będzie gwarancja, tylko jakaś inna umowa
    2. Prawo NIE ZABRANIA podjęcia się przez sprzedawcę innych zobowiązań,
    w szczególności do przyjęcia reklamacji w trybie który nie jest
    (z p. widzenia prawa) ani rękojmią, ani gwarancją, ani "niezgodnością";
    taka umowa (nienazwana) jedynie nie będzie podlegała pod domyślne
    regulacje dotyczące gwarancji, *ewentualnie* może być uznana
    za rękojmię
    3. Gwarancja jest NIEOBOWIĄZKOWA. Nie można więc domniemywać, że
    sprzedawca MUSI wydać gwarancję ani że wyrażone w dowolnej formie
    zobowiązanie sprzedawcy jest gwarancją!

    > Inna sprawa - sprzedawca jest zobowiazany do wydania razem z przedmiotem
    > sprzedazy instrukcje obslugi w jezyku POLSKIM :-)

    Instrukcji, owszem, do tego się NIE odnosiłem!

    A jak chciałbyś wyrazić opinię, że brak instrukcji uprawnia do
    przywalenia młotkiem w kołowrotek, to Ci powiem to samo co
    wcześniej: NIE, nie uprawnia!

    Brak instrukcji uprawnia do... domagania się instrukcji. Polskiej.
    Nic więcej!
    No chyba, że możesz wskazać przepis iż "brak instrukcji zwalnia
    konsumenta od stosowania się do innych przepisów" albo coś w tym
    stylu. Ale nie znam.
    Przepis o "przeciętnej jakości" pozostaje więc w mocy (znaczy
    można walić młotkiem, jeśli sprzedawca deklaruje "kołowrotek
    wytrzymuje walenie młotkiem", ale nie w innym przypadku)

    Wiesz, że masz dostać instrukcję?
    No to tym bardziej nie powinieneś tego kołowrotka używać
    w roli kowadła ;)

    [...instrukcja...]
    > To akurat jest scisle regulawane odpowiednimi przepisami. Dowod?

    A po co mi to, skoro wiem?
    Do tego się NIE odnosiłem!

    Mowa była o gwarancji, a raczej "braku gwarancji i udzielenia
    niegwarancyjnego zobowiązania do naprawy w zamian".
    To mu WOLNO zrobić.

    Sprawę instrukcji rzeczywiście pominąłem, jako nieistotną
    dla pytania o które chodziło; nie było pytania "czy
    sprzedawca musi mi wydać instrukcję", AFAIR! - kupujący
    najwyraźniej to WIE, tylko chce "przechytrzyć" sprzedawcę
    korzystając z jego niedopatrzeń, a *nie* "doprowadzić do
    stanu zgodnego z prawem". Nie ma tak dobrze :)

    Z braku takiego czy innego dokumentu klient nie może żądać
    przyjęcie reklamacji wynikłej z używania niezgodnego
    z przeznaczeniem!
    Taki "hak" działa tylko *po* złożeniu reklamacji (jeśli
    sprzedawca nie odniesie się do reklamacji w terminie).

    pzdr, Gotfryd