    From: "mithos" <mithos@op[NoSPAM].pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pulapki w samochodzie - konsekwencje?
    Date: Thu, 5 Feb 2004 09:50:08 +0100
    Sender: m...@o...pl@xx86.internetdsl.tpnet.pl

    > Dla mnie "zabawka" jest mina. I ta "zabawka" robi brzydkie rzeczy z
    > konczynami i cialem ludzkim.
    >
    > Przyklad 1: Wojsko, ktore takie "zabawki" zakopuje w lesie i stawia
    > ogrodzenie, oraz tabliczke, informuje i zabezpiecza teren.
    >
    > Przyklad 2: Ja wstawiajac "zabawke" do samochodu, zabezpieczam samochod
    > zamykajac go na zamek i informuje wywieszajac tabliczke.

    A jakie to ma znaczenie ? Odpowiadasz za skutek jaki ta "zabawka" wywola.

    > Reasumujac: Robie dokladnie taka sama procedure, co wojsko w lesie.
    > Jedna jest zasadnicza roznica, moja zabawka jest w samochodzie, a ich
    > zabawki sa w lesie pod ziemia... Samochod moze ktos usilowac mi
    > ukrasc... Ziemi z lasu nikt nie bedzie kradl, bo nie ma takiej wartosci
    > jak samochod.
    >
    > Prosze odpowiedzialem na pytanie, mam nadzieje ze argumenty sie Tobie
    > nie skonczyly i wyjasnisz roznice w podanych przeze mnie przykladach i
    > odpowiesz mi na pytanie, czy ja ponosze taka sama odpowiedzialnosc w
    > przykladzie 2, jak wojsko w przykladzie 1.

    Ty bedziesz odpowiadal z :
    Art. 9. § 1. Czyn zabroniony popełniony jest umyślnie, jeżeli sprawca ma
    zamiar jego popełnienia, to jest chce go popełnić albo przewidując możliwość
    jego popełnienia, na to się godzi.

    A wojsko :
    Art. 9.§ 2. Czyn zabroniony popełniony jest nieumyślnie, jeżeli sprawca nie
    mając zamiaru jego popełnienia, popełnia go jednak na skutek niezachowania
    ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo że możliwość
    popełnienia tego czynu przewidywał albo mógł przewidzieć.

    Po to zainstalowales pulapke zeby komus stala sie krzywda. Dlatego Twoja
    wina jest umyslna. Natomiast wojsko minuje swoj teren w celach np. cwiczen
    saperskich i odpowiada za to, zeby nikt na ten teren sie nie przedostal. Czy
    kartka + plot to dostateczne zabezpieczenie? Nie wiem. Byc moze powinny byc
    tam jeszcze patrole.
    Inaczej by bylo gdyby wojsko, zaminowalo nie swoj teren.

> [...]

    ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo że możliwość
    popełnienia tego czynu przewidywał albo mógł przewidzieć.
    § 3. Sprawca ponosi surowszą odpowiedzialność, którą ustawa uzależnia od
    określonego następstwa czynu zabronionego, jeżeli następstwo to przewidywał
    albo mógł przewidzieć.

    pozdrawiam
    --
    Mithos