  • 1. Data: 2007-05-16 05:31:13
    Temat: Przywileje osób duchownych
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@p...gmail.com>

    Jedzie sobie samochodem ksiądz i przekracza prędkość o 30 km/h, zatrzymuje
    go policja i w zdecydowanej wiekszości przypadków nie otrzymuje mandatu.

    Biskup parkuje w miejscu gdzie stoi znak "zakaz zatrzymywania się i
    postoju" i konsekwencje sa jak wyżej.

    Proboszcz idzie do urzędu gminy w jakiejś urzędowej sprawie, urzędnik
    widząc proboszcza prosi księdza poza kolejnością.

    Dodatkowo mam takie pytania:
    Czy są jakieś urzędowe dokumenty poświadczające, ze osoba jest osobą
    duchowną tak jak i czy z punktu prawnego taki dokument daję jakąś ochronę
    prawną. Nie wiem czy to dobry przykład ale np. policja nie wykonuje
    czynności prawnych w stosunku do zawodowych wojskowych, a przekazuje
    delikwenta żandarmerii.

    Czy w rozumieniu jakiejś ustawy księża są osobami publicznymi ?

    Czy teren parafii jest jakoś prawnie chroniony? - mam na myśli ochronę
    prawną coś takiego jak teren uczelni wyższej ma pewnego rodzaju autonomię.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://foto.3mam.net + http://grupy.3mam.net

  • 2. Data: 2007-05-16 06:04:22
    Temat: Re: Przywileje osób duchownych
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Krzysztof 'kw1618' z Warszawy porozsypywal
    nastepujace haczki:
> [...]
    > Czy są jakieś urzędowe dokumenty poświadczające, ze osoba jest osobą
    > duchowną tak jak i czy z punktu prawnego taki dokument daję jakąś ochronę
    Te zachowania co podales nie sa normowane prawnie - jak komendant
    policji z miasta A zaparkuje na zakazie w miescie B to tez raczej nie
    dostanie mandatu - wszelkiego rodzaju sluzby mundurowe (ksiezy tez do
    nich zaliczam ;P ) trzymaja sie razem. swego czasu sasiad moich rodzicow
    mogl w promieniu kilkunastu km przekraczac predkosc, stawac na zakazach
    itp bo mial szwagra w policji i ten szwagier podal kolegom z drogowki
    jego numery rejestracyjne, coby go nie lapali. A nie ma ustawy iz
    szwagrowie policjantow nie podlegaja mandatom ;P
    --
    badzio

  • 3. Data: 2007-05-16 06:32:10
    Od: "tomek." <t...@p...fm>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <k...@p...gmail.com>
    napisał w wiadomości news:4fnn7ffhhx20.8fowm707y1gz.dlg@40tude.net...
> [...]
    >
    > Czy teren parafii jest jakoś prawnie chroniony? - mam na myśli ochronę
    > prawną coś takiego jak teren uczelni wyższej ma pewnego rodzaju autonomię.

    bo tak juz w tym panstwie jest...
    Ksieza posiadaja swego rodzaju legitymacje sluzbowa,
    nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa, ale ten dokument poswiadcza
    ze dana osoba ma swiecenia kaplanskie i moze wykonywac czynnosci
    liturgiczne.

    pzdr
    tomek

  • 4. Data: 2007-05-16 20:26:24
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "tomek." napisał

    > Ksieza posiadaja swego rodzaju legitymacje sluzbowa,
    > nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa,

    Pewnie chodzi ci o książeczkę jurysdykcyjną.

    > ale ten dokument poswiadcza ze dana osoba ma swiecenia kaplanskie
    > i moze wykonywac czynnosci liturgiczne.

    I nic ponad to. Nie daje żadnych przywilejów w sprawach pozakościelnych.

  • 5. Data: 2007-05-17 06:01:48
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@p...gmail.com>

    Dnia Wed, 16 May 2007 22:26:24 +0200, Alek napisał(a):

    > I nic ponad to. Nie daje żadnych przywilejów w sprawach pozakościelnych.

    ale wrażenie robi, kanar pod wrażeniem może odstąpić od wystawienia opłaty
    specjalnej za przejazd bez ważnego biletu.

  • 6. Data: 2007-05-17 19:26:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    napisał w wiadomości news:4fnn7ffhhx20.8fowm707y1gz.dlg@40tude.net...

    > Biskup parkuje w miejscu gdzie stoi znak "zakaz zatrzymywania się i

    Mało prawdopodobne. Władze kościelne zabraniają biskupom osobistego
    prowadzenia pojazdów.

    > Dodatkowo mam takie pytania:
    > Czy są jakieś urzędowe dokumenty poświadczające, ze osoba jest osobą
    > duchowną tak jak i czy z punktu prawnego taki dokument daję jakąś ochronę
    > prawną.

    Różne związki wyznaniowe wystawiają różne dokumenty. W odniesieniu do
    Kościoła Katolickiego takim dokumentem jest Poświadczenie Celebry. To taka
    książeczka przypominająca te najstarsze książeczkowe dowody osobiste. Ale
    spotkałem się już z różnymi dokumentami w zależności od związku
    wyznaniowego. Niektóre nie zawierają zdjęcia i są po prostu zaświadczeniami
    ważnymi z dowodem osobistym.

    > Nie wiem czy to dobry przykład ale np. policja nie wykonuje
    > czynności prawnych w stosunku do zawodowych wojskowych, a przekazuje
    > delikwenta żandarmerii.

    To śle wiesz. Żandarmerii przekazuje się tylko materiały dotyczące
    przestępstw. A i to czynności niecierpiące zwłoki się normalnie wykonuje,
    chyba, że Żandarmeria jest pod ręką.

    > Czy w rozumieniu jakiejś ustawy księża są osobami publicznymi ?

    Nie.

    > Czy teren parafii jest jakoś prawnie chroniony? - mam na myśli ochronę
    > prawną coś takiego jak teren uczelni wyższej ma pewnego rodzaju
    > autonomię.

    Nie. Jedyny wyjątek, to podatki.

  • 7. Data: 2007-05-17 19:28:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...skreslic.epf.pl> napisał w
    wiadomości news:f2e73a$a59$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > mial szwagra w policji i ten szwagier podal kolegom z drogowki jego
    > numery rejestracyjne, coby go nie lapali. A nie ma ustawy iz szwagrowie

    Pomyśl! W takiej średniej rejonówce jest kilkuset policjantów. Każdy z nich
    ma kilkunastu członków rodziny. Ten ruchowiec, to by musiał chyba mieć
    komputer, by spamiętać wszystkie numery rejestracyjne.