    From: "Jarosław Łysio" <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przesyłka pocztowa - kradzież
    Date: Fri, 14 Jan 2005 22:56:06 +0000 (UTC)

    Milosierny <s...@w...pl> napisał(a):

    > Znajomy wysłał mi w paczce telefon - paczka - zwykła - priorytetowa.

    Po pierwsze: nie rozumiem ludzi, którzy wysyłają małe rzeczy (a telefon chyba
    taki był) w malutkich paczkach. Małe rzeczy lepiej wysyłać listem (obojętnie
    czy zwykłym, czy poleconym, czy z zadeklarowaną wartością) - tak jest łatwiej
    i często taniej; ryzyko zaginięcia w trakcie transportu jest też niewielkie
    bo listy przewożone są w opakowaniach zbiorczych.

    Po drugie: rzeczy wartościowe mogą być wysyłane w przesyłkach z zadeklarowaną
    wartością - w takim wypadku w przypadku utraty przesyłki Poczta wypłaca
    odszkodowanie w wysokosci zadeklarowanej wartości; w przypadku ubytku lub
    uszkodzenia zawartości - odszkodowanie w wysokości wartości utraconych rzeczy
    (do wysokości kwoty zadeklarowanej).

    > Kiedy dotarła - opakowanie nienaruszone - waga
    > zgadza się - okazalo sie, ze w paczce jest inny (warty kilka razy mniej -
    > niedziałający telefon.

    To chyba cud.

    > Nadawca gwarantuje, ma rownież swiadkow, że wysłał
    > ten telefon(jestem 100% pewien, że nie kłamie), na ktory się umawialśmy, ja
    > mam świadka na to, że w paczce dotarł inny telefon.
    > Paczka została okradziona.

    Skoro opakowanie było nienaruszone - skąd wniosek, że paczka została
    okradziona? Wątpię, by hipotetycznemu złodziejowi chciało się podmieniać
    telefony - gdyby już miał ukraść - ukradłby chyba całość, bez zbędnej zabawy.

    > Pytanie: jakie mam szanse na to, aby odzyskać
    > telefon/stwierdzić, ze ktos na poczcie faktycznie okradł paczkę?

    Szanse na odzyskanie telefonu są niewielkie - chyba, że znajdzie się w jakiś
    dziwny sposób, na przykład u nadawcy.

    Co do reklamacji: zostanie odrzucona. Nadawca nie spełnił warunków
    korzystania z powszechnych usług pocztowych. Ponadto przesyłka została
    odebrana bez zastrzeżeń.

    > Co mogę teraz zrobić?

    Nie wiem. Może stracić zaufanie do znajomego?