  • 1. Data: 2004-03-24 15:19:06
    Temat: Przekazanie mieszkania.
    Od: "Smokun" <s...@w...wp.pl>

    Witam Szanowną Grupę.

    Mam pytanie dotyczące najlepszego sposobu "przekazania" mieszkania.
    Ale do rzeczy.

    Moja żona zameldowana jest od wielu lat u swoich dziadków w mieszkaniu komunalnym.
    Na początku tego roku dziadkowie wystąpili do gminy o wykupienie mieszkania.
    Teraz czekamy na decyzję, wizytę rzeczoznawcy, itp. (mam nadzieję że wszystko dobrze
    się skończy).

    Mieszkanie jest przeznaczone dla mojej żony, wiadomo o tym od lat.

    W jaki sposób babcia z dziadkiem mogą najlepiej "przekazać" wnuczce mieszkanie aby
    uchronić się od
    dużych kosztów i od (tu ważne) roszczeń reszty rodziny. Ten numer z rodziną znalazł
    się tu nie bez powodu.
    Mianowicie "rodzina" zapowiedziała walkę o "należną" część mieszkania.
    Czy wola dziadków ma tu coś do rzeczy (testament ?)? Zaznaczam że ich wola jest taka
    jak napisałem, mieszkanie dla wnuczki.
    W linii prostej spadkobiercami są córka i syn. Syn napewno zrzecze się praw na rzecz
    córki (moja żona).
    Gorzej z dziećmi drugiego spadkobiercy - córki :-(

    Nie muszę chyba dodawać że najbardziej interesuje nas załatwienie wszystkich spraw za
    życia babci i dziadka.

    Mam nadzieję że nie namotałem za bardzo :-)

    Z góry dziękuje za pomoc.

    Pozdrawiam
    Smokun

  • 2. Data: 2004-03-25 09:28:24
    Temat: Re: Przekazanie mieszkania.
    Od: Wombi <t...@c...nie>

    Smokun wrote:
> [...]
    uchronić się od
    > dużych kosztów i od (tu ważne) roszczeń reszty rodziny. Ten numer z rodziną znalazł

    Niestety, od kilku lat tylko najemca może dokonać wykupu.
    Jestem właśnie "w trakcie"...
    Jeśli dziadkowie pożyją do końca okresu karencji (w moim przypadku 5
    lat od daty wykupu), mogą sporządzić akt darowizny.
    Poza tym pozostaje jedynie spadek.

> [...]
    rzecz córki (moja żona).
    > Gorzej z dziećmi drugiego spadkobiercy - córki :-(

    O testament powinniście zadbać.
    Jeśli mieszkanie jest ewidentnie wykupywane za pieniądze wnuczki i
    żyjący przyszli spadkobiercy zdają sobie z tego sprawę, zaproponuj
    zrzeczenie się praw do spadku.
    Robi się to notarialnie - jest to forma umowy. Co ciekawe, jeśli
    praw do spadku zrzecze się spadkobierca, jego dzieci nie mają już
    prawa do roszczeń (takie zrzeczenie "odcina" daną gałąź). Zatem -
    jeśli córka zawrze z babcią umowę o zrzeczeniu się prawa do spadku,
    jej dzieci będą owym zrzeczeniem również objęte.

    Przy okazji - jeśli spadkobierca (lub jego współmałżonek) nie
    posiada innego mieszkania (nie jest głónym najemcą bądź
    właścicielem), to mieszkanie uzyskane w drodze spadku lub darowizny
    jest zwolnione z podatku. Warunek - mniej niż 110 m2.

    --

    Pozdrowienia.

    Wombi

  • 3. Data: 2004-03-25 10:07:53
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Smokun wrote:

    [...]

> [...]
    > reszty rodziny. Ten numer z rodziną znalazł się tu nie bez powodu.
    > Mianowicie "rodzina" zapowiedziała walkę o "należną" część mieszkania.

    Zacznij od przeczytania dokladnie UCHWALY na podstawie ktorej dziadkowie
    chca wykupic mieszkanie.
    Jest bardzo prawdopodobne, ze karencja o ktorej przeczytales nie dotyczy
    darowizny wnuczce - ale to musi byc w tej uchwale.

    Jesli BEDZIEMOZNA darowac, bez utraty znizki mieszkanie wnuczce,
    dziadkowie beda mogli jej to mieszkanie darowac i jest to wlasciwie
    jedyny sposob aby reszta rodziny dostala "swoja" czesc mieszkania czyli NIC
    (wtedy o spadku po dziadkach mozecie zapomniec - jeslijeszcze cos maja) i
    nie przezyja 10 lat od darowizny)
    Jesli chcecie uczciwie wobec dziadkow sprawe zalatwic powinniscie
    w akcie notarialnym darowizny ustanowic na ich rzecz sluzebnosc
    w postaci prawa do zamieszkania w tym mieszkaniu (albo gdzie indziej).
    to zmniejszy "wartosc darowizny" z jednej strony,
    z drugiej zabezpieczy darczyncow przed zostaniem na ulicy,
    co moze sprawic ze w ogole zgodza sie na taka opcje.

    > Czy
    > wola dziadków ma tu coś do rzeczy (testament ?)?

    Wola dziadkow ma tyu duzo do rzeczy POKI ZYJA...
    Gdy juz umra bedzie miala do rzeczy mniej.
    Spadkobierca w lini prostej bedzie nalezny ZACHOWEK,
    a to moze byc kupa forsy..

> [...]
    >
    > Nie muszę chyba dodawać że najbardziej interesuje nas załatwienie
    > wszystkich spraw za życia babci i dziadka.

    Wiec pozostaje darowizna...
    i naprawde radzeisc za ciosem zwlaszcza, jesli dajecie dziadkom
    kase na wykup. Bo medycyna zna rooozne przypadki i moze sie okazac,
    ze nagle inna wnuczka zostanie "bienda bez mieszkania",
    ich rodzice nastrasza dziadkow ze ich oddacie do domu starcow...
    i zostaniecie na lodzie..

    > Mam nadzieję że nie namotałem za bardzo :-)

    Pozdrowienia

    Boguslaw