  • 1. Data: 2005-06-01 09:14:47
    Temat: Przedawnienie pożyczki a weksel in blanco
    Od: "Elżbieta maciejewska" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    może to było juz z 1000 razy wałkowane, ale..
    Jestem poręczycielem pożyczki podpisując weksel in blanco w 2000r.
    pozyczka miała byc spłacona w ciągu 24 miesięcy , ale pozyczobiorca spłacił 2-
    3 raty i na tym koniec . bank wypowiedział jej umowe po roku i dał termin 30
    dni na spłacenie całości, ale i tak nic nie zrobiła ( jakies pismo wysłąła do
    banku o przedłużenie ) i koniec. ja nie dostawałam z banku żadnej inf. o
    niespłacaniu. dowiedziałam sie dopiero w 2003r. ( wpisali mnie na czarną
    listę) Skontaktowałam się z bankiem ( ten który udzielał pozyczki został
    przejęty prze inny) choc z trudem dowiedziłąm się gdzie teraz są dokumenty ,
    pisałam o rozłożenie mi na raty , jako poręczyciel, (tak mi poradzili w banku)
    i nic ,żadnej odpowiedzi z banku ( kontakty telef.pisma 3 z bankiem)
    dokumenty znowu przejęła inna jednostka do innego miasta tam tez dzwoniłam
    pisałam i nic. i co odpuscic sobie dalsze monitowanie , czy bank sobie
    przypomni o mnie za 9 - 10 lat i wtedy ,,, nie moge nawet mysleć.
    co ja mam tak naprwde robić, pożyczkobiorca nie zamierza spłacac.

  • 2. Data: 2005-06-01 11:05:48
    Temat: Re: Przedawnienie pożyczki a weksel in blanco
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Elżbieta maciejewska" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>
    napisał w wiadomości news:d7jua7$n1h$1@inews.gazeta.pl...

    Prosząc o prolongatę spłaty przerwałaś bieg przedawnienia. Teraz maja
    znowu 3 lata od Twojego pisma.

  • 3. Data: 2005-06-01 11:19:29
    Od: "Elżbieta maciejewska" <w...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > napisał w wiadomości news:d7jua7$n1h$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Prosząc o prolongatę spłaty przerwałaś bieg przedawnienia. Teraz maja

    gdybym wiedziała jaka suma jest, i gdybym nie była poręczycielem weksla to
    tak , ale to chyba trochę inaczej wygląda przy takiej sytuacji, nie
    obowiązuje mnie umowa pożyczki tylko weksel (prawodopodobnie) może ktos zna
    się na pr.wekslowym

  • 4. Data: 2005-06-01 11:31:36
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elżbieta maciejewska" <w...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d7k5k1$2tl$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > tak , ale to chyba trochę inaczej wygląda przy takiej sytuacji, nie
    > obowiązuje mnie umowa pożyczki tylko weksel (prawodopodobnie) może ktos

    Sam weksel (własny) przedawnia się wobec wystawcy (i Ciebie) w iągu trzech
    lat od dnia płatności. Skoro jest in blanco - to jak bank sobie wpisze datę
    płatności 30 lipca 2099r., to przedawni się 30 lipca 2102r. :) Czasem sądy
    uznają, że nie można dochodzić należności z weksla będącym kiedyś wekslem in
    blanco, nawet jeśli nie jest przedawniony, jeśli należność, którą weksel
    zabezpiecza jest już przedawniona - może można iść tym tropem?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 5. Data: 2005-06-01 11:44:25
    Od: "Elżbieta maciejewska" <w...@W...gazeta.pl>

    Liwiusz <l...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > blanco, nawet jeśli nie jest przedawniony, jeśli należność, którą weksel
    > zabezpiecza jest już przedawniona - może można iść tym tropem?

    tyle tylko ,że bank mając te wszystkie "dokumenty" , gdy tam byłam nie
    pokazał nic, ani nie powiedział ile pozyczkobiorca wisi kasy , bo to
    tajemnica bankowa. A pani z banku powiedziała abym napisała pismo i prosiła o
    rozłożenie na raty tych należności(??) jakich tez nie wiem. i ,że dadzą mi
    odp. w ciągu miesiąca i pójda "na rekę" i to jest juz 0d 2003r. i nic cisza
    pisałam do drugiego, który ma te sprawe , obiecali załatwić w ciągu 2 tygodni
    i nic znowu cisza ( a tak wogóle kazali mi siedziec cicho ) co tu jest grane
    przecież w 2102 r. to kwota do zapłaty może być obłena, ale pozyczkobiorcy
    nic nie robią ( teraz prowadzi dz.gosp)

  • 6. Data: 2005-06-01 12:49:25
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elżbieta maciejewska" <w...@W...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d7k72p$alr$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > pokazał nic, ani nie powiedział ile pozyczkobiorca wisi kasy , bo to
    > tajemnica bankowa. A pani z banku powiedziała abym napisała pismo i

    Tomasz Narożny "Prawo Bankowe":
    "Istotą tajemnicy bankowej jest uniemożliwienie dostępu do określonych
    informacji osobom trzecim, banku bowiem nie obowiązuje zachowanie tajemnicy
    wobec strony umowy. Tym samym bank nie ma prawa odmawiać informacji
    pożyczkobiorcy, kredytobiorcy, posiadaczowi rachunku bankowego, ale także
    poręczycielowi".

    L.

  • 7. Data: 2005-06-01 12:50:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Elżbieta maciejewska" <w...@W...gazeta.pl> napisał
    w wiadomości news:d7k72p$alr$1@inews.gazeta.pl...

    Potwierdzam, że tak jak pisze Liwiusz w znanych mi przypadkach sądu
    uznawały, ze bank nie może wypełnić weksel na przedawnione zobowiązanie.
    Zgodnie z deklaracją wekslową weksel zabezpiecza wymagalne zobowiązanie.
    Jak zobowiązanie się przedawnia, to nie jest wymagalne i nie można
    wypisać weksla.

    Mogą jednak kombinować. Na przykład wystawić weksel z datą tuż przed
    przedawnieniem i terminem zapłaty na teraz. Wówczas często popełniają
    błąd polegający na tym, ze wpisują z odsetkami wynikającymi z
    wypowiedzenia kredytu i można dowieść, ze nie mogli tego wcześniej
    wymyślić, bo te odsetki są zmienne.

  • 8. Data: 2005-06-01 17:04:43
    Od: "K. Borek" <k...@a...waw.pl>

    Elżbieta maciejewska wrote:

    > co ja mam tak naprwde robić, pożyczkobiorca nie zamierza spłacac.

    Możesz spłacić dług za pożyczkobiorcę i ścigać go na podstawie art. 518 kc
    albo liczyć na przedawnienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Krystyna Borek