  • 1. Data: 2003-02-23 18:42:35
    Temat: Proszę o Pomoc!PRAWO SPADKOWE
    Od: "BoyZon" <b...@i...pl>

    Witam serdecznie!
    Szukam kilku porad na dęczące mnie i moją mamę pytania.
    W 2001 roku zmarł mi ojciec,nie zostawił testamentu.Znajomy podpowiedział
    Nam ,że musimy się udać do sądu w celu rozdzielenia majątku w który wchodzą
    dwa mieszkania własnościowe i stary samochód.
    Moim problemem jest mój brat,jest to człowiek niezrównowazony
    psychicznie,choć na codzień wydaje się normalny.Według Niego cały majątek
    został podzielony na trzy równe części.Czy to prawda?.Czy nie jest to tak
    ,że połowa majątku należy prawnie do mamy a tylko połowa ojca została
    rozdzielona na trzy równe częsci?
    Kolejnym problemem jest to ,że brat mieszka razem z mamą w jednym z mieszkań
    a ja wyremontowałem to drugie i wyprowadziłem się.Od czasu jak się
    wyprowadziłem brat "terroryzuje"mame i czuje się jak właściciel,mnie
    oznajmił ,że mogę odwiedzać mame po uprzedniej konsultacji z Nim.
    Pomóżcie mi doradzając co zrobić,jak dalej prawnie najkorzystniej byłoby
    poprowadzić tą sprawę tak żeby On nie wyrzucił mamy ,czy mogę spłacić jego
    część,czy mam się zrzec mojej części na żecz mamy?
    Proszę o dobrą poradę.

    z poważaniem
    Bartek

  • 2. Data: 2003-02-23 20:20:30
    Temat: Re: Proszę o Pomoc!PRAWO SPADKOWE
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    Czesc!

    Według Niego cały majątek
    > został podzielony na trzy równe części.Czy to prawda?.

    To nie prawda

    Czy nie jest to tak
    > ,że połowa majątku należy prawnie do mamy a tylko połowa ojca została
    > rozdzielona na trzy równe częsci?

    Tak to prawda. Z chwila smierci zona twojego ojca dostala
    swoja polowe ze wspolnosci malzenskiej i 1/3 z jego polowy jako spadek.

    Ta polowe (ze wspolnosci) dotyczy tylko rzeczy ktore nalezaly do
    tej wspolnosci maleznskiej (nie wchodza m.in do niej rzeczy ktore
    twoj ojciec nabyl przed zawarciem malzenstwa)

> [...]
    > poprowadzić tą sprawę tak żeby On nie wyrzucił mamy ,czy mogę spłacić jego
    > część,czy mam się zrzec mojej części na żecz mamy?

    Mozesz sie "zrzec" swojej czesci na rzecz twojej mamy (darowac jej swoj
    udzial)

    Mozesz tez zadac podzialu calego spadku. Masz 1/3 wszystkiego. Mozesz zadac
    aby wlasnie sad dokonal "przyporzadkowania" poszczegolnych rzeczy
    spadkobiercom
    np. z obowiazkiem splaty pozostalych itp. Mozna to zrobic w umowie, bez
    sadu, ale
    jak mniemam z twoim bratem i jego dobra wola moga byc problemy.

    Brat nie moze wylacznie decydowac o tym "swoim" mieszkaniu, gdyz ty jako
    jego wspolwlasciciel mozesz z niego korzystac itp.

    Sprawy spadkowe zawsze sa hmm... meczace i jak to zwykle bywa najtrudniej
    dogadac sie z rodzina... wspolczuje z calego serca :)

    Pozdrawiam, Konrad

  • 3. Data: 2003-02-23 21:25:38
    Temat: Odp: Proszę o Pomoc!PRAWO SPADKOWE
    Od: "Madab" <m...@p...wprost.pl>

    >Znajomy podpowiedział, że musimy się udać do sądu w celu rozdzielenia
    majątku
    TAK
    > Moim problemem jest mój brat,jest to człowiek niezrównowazony
    > psychicznie,choć na codzień wydaje się normalny.Według Niego cały majątek
    > został podzielony na trzy równe części.Czy to prawda?
    NIE
> [...]
    > wyprowadziłem brat "terroryzuje"mame i czuje się jak właściciel,mnie
    > oznajmił ,że mogę odwiedzać mame po uprzedniej konsultacji z Nim.
    BRAT TU NIE DZIALA ZGODNIE Z PRAWEM.
    > Pomóżcie mi doradzając co zrobić,jak dalej prawnie najkorzystniej byłoby
    > poprowadzić tą sprawę tak żeby On nie wyrzucił mamy
    SPRAWA JEST TUDNA NIE TYLE PRAWNIE CO DLA WASZEJ SYTUACJI, BO SĄ TYLKO 2
    MIESZKANIA A 3 OSOBY. MATKA Z TYTUŁU WSPÓŁWŁASNOŚCI MAŁŻEŃSKIEJ MA PRAWNIE
    PRAWO DO POŁOWY MAJĄTKU !!! BO MYŚLĘ ZE ROZDZIELNOSCI MAJĄTKOWEJ NIE BYŁO Z
    MĘŻEM (ROBI TO SIE U NOTARIUSZA ZA ŻYCIA MĘŻA!)
    ZATEM NAJPRAWDOPODOBNIEJ 1 MIESZKANIE SĄD PRZYZNA MATCE. (JESLI MIESZKANIA
    MAJĄ TAKĄ SAMA WARTOŚĆ) ZAŚ Z 2 -GO MIESZKANIA 1/3 TEŻ BEDZIE NALEŻEĆ DO
    MATKI, 1/3 DO CIEBIE I 1/3 DO BRATA

    Madab

  • 4. Data: 2003-02-23 21:39:13
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Madab" <m...@p...wprost.pl> wrote in message

    Moglbys/moglabys NIE WRZESZCZEC ?!?! Cpaslock Ci sie zacial, czy co?

    > majątku
    > TAK

    Dlaczego? Wcale nie musza, tylko moga. Dobrze jest stwierdzic nabycie
    spadku, dzial jest juz opcjonalny.

    > mieszkań
    > BRAT TU NIE DZIALA ZGODNIE Z PRAWEM.

    E tam - jest w Polsce swoboda wypowiedzi. Mówiac tak, dziala w jej ramach.
    Ja tez moge rózne rzeczy mówic i o ile nie wprowadzam ich w zycie to jest
    wszystko OK.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-24 02:14:12
    Od: "grzegorz" <s...@s...pl>

    > Pomóżcie mi doradzając co zrobić,jak dalej prawnie najkorzystniej byłoby
    > poprowadzić tą sprawę tak żeby On nie wyrzucił mamy ,czy mogę spłacić jego
    > część,czy mam się zrzec mojej części na żecz mamy?

    nie ma czegos takiego jak zrzekniecie sie czesci przydzielonego spadku ty
    jedynie mozesz zrobic notarialnie akt darowizny
    a co do mieszkania to zalezy jaka forma? wlasnosci kto jest glownym
    najemca? moze byc tak ze matka ma pelne prawo do zamieszkalego lokolu mimo
    podzialu spadku
    gm

  • 6. Data: 2003-02-26 13:51:16
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "grzegorz" <s...@s...pl> wrote in message news:b3bv84$jfa$1@news.onet.pl...

> [...]
    > a co do mieszkania to zalezy jaka forma? wlasnosci kto jest glownym
    > najemca? moze byc tak ze matka ma pelne prawo do zamieszkalego lokolu mimo

    Ale namieszaliscie....

    Po pierwsze chodzi o SPADEK, a nie o majatek.
    Oczywiscie jesli ne bylo testamentu 1/3 spadku nalezy sie bratu.

    Co wchodzi w sklad masy spadkowej ?

    1/2 majatku WSPOLNEGO malzonkow i majatek ODREBNY zmarlego.

    Nie wiemy, czy mieszkania byly wspolwlasnoscia, wlasnoscia mamy czy tez
    wlasnoscia ojca.
    Jelsi OBA mieszkania byly wlasnoscia ojca (odrebna) to oczywiscie wchodza
    OBA
    i W CALOSCI do masy spadkowej.

    ZRZEC spadku po smierci spadkoawcy oczywisce sie ne da, ale mozna spadek
    odrzucic,
    (zreszta w tym momencie i w tej sytuacji z marnym skutkiem, wiec watku nie
    ciagne).
    Darowanie swej czesci mamie TEZ jest "bez sensu" bo "nabija sie koszty".
    a korzysc jest taka, ze bratbedzie mial wiekszy spadek po mamie (lub wiekszy
    zachowek).

    No i ostatnia sprawa - "wyrzucenie mamy".

    Aby brat mogl wyrzucic mame musialby nie tylko przeprowadzic "nabycie
    spadku",
    ale tez "fizyczny podzial", sad musialby pzyznac JEMU mieszkanie i dopiero
    moze
    MARZYC o wyrzuceniu mamy - czyli "lokatora" .

    Ja poprostu "wyslalbym go do sadu"...bo to on twierdzi, ze ma interes...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-02-27 08:59:28
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    ?

    > Po pierwsze chodzi o SPADEK, a nie o majatek.

    Pisze - 'majatek'. Skad wnosisz,ze jak pisze 'majatek' to mu chodzi o
    spadek?

    Depi.

  • 8. Data: 2003-02-27 11:20:11
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Marcin Olender" <d...@g...pl> wrote in message

    > "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> wrote in message

    > ?

    > Pisze - 'majatek'. Skad wnosisz,ze jak pisze 'majatek' to mu chodzi o
    > spadek?

    Z kontekstu...
    A poza tym dobrze wyjasnilem ?

    Boguslaw