    From: "Elita.pl" <b...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Proszę
    Date: Tue, 20 Aug 2002 17:32:10 +0200

    Kaizen wrote:
    > Podobnie jak program komputerowy - kupujesz zazwyczaj nie egzemplarz,
    > lecz prawo do używania danego programu (analogicznie do wyemitowania
    > filmu). Możesz sprzedać, jak twierdzisz, egzemplarz programu
    > komputerowego (taśmę z filmem), ale nie możesz go używać (wyemitować)?

    Proszę Cię Kaizen - zamilknij do czasu, aż poczytasz sobie na tematy,
    w których się wypowiadasz. Wybacz ostre słowa, ale zmęczyły mnie już dyskusje,
    w których muszę wykładać elementarne podstawy wiedzy w tym temacie.
    Naucz się odróżniać użytek prywatny - do którego przeznaczona jest dany
    egzemplarz utworu, w tym program komputerowy - od użytku publicznego, od
    emisji itp.

    Kupując taśmę z filmem kupuję jego egzemplarz i mogę zrobić z nim co mi się
    żywnie podoba - także go używać, czyli oglądać.
    Emisja czy też publiczne odtworzenie to *INNE*, *OSOBNE* pola eksploatacji.
    Dlatego nie mogę tego robić bez wniesienie osobnych opłat, ale *ja* mogę
    go sobie do woli używać, mogę go nawet pożyczyć dowolnej osobie znajdującej
    się ze mną w kręgu towarzyskich lub rodzinnych związków.

    Tak samo jest z programem komputerowym - w szczególnym dziale poświęconym
    programom komputerowym - nie ma żadnej mowy o wykluczeniu dysponowania
    jego legalnymi egzemplarzami przez użytkownika (poza dzierżawą i najmem)
    Koniec i kropka.

    Jeśli nie potrafisz tego zrozumieć - wbij to sobie do głowy jako aksjomat.

    Przytoczę Ci jeszcze coś, może Ci się dodatkowo rozjaśni sprawa:

    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
    1) utrwalenie,
    2) zwielokrotnienie określoną techniką,
    3) wprowadzenie do obrotu,
    4) wprowadzenie do pamięci komputera,
    5) publiczne wykonanie albo publiczne odtworzenie,
    6) wystawienie,
    7) wyświetlenie,
    8) najem,
    9) dzierżawa,
    10) nadanie za pomocą wizji lub fonii przewodowej albo
    bezprzewodowej przez stację naziemną,
    11) nadanie za pośrednictwem satelity,
    12) równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez
    inną organizację radiową lub telewizyjną.

    We wniesionej właśnie poprawce jest :
    Odrębne pola eksploatacji stanowią:
    1) w zakresie utrwalani i zwielokrotniania utworu -wytwarzanie określoną
    techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską,
    reprograiczną, zapisu
    magnetycznego oraz techniką cyfrową
    2) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których
    utwór utrwalono-
    wprowadzenie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo
    egzemplarzy
    3) "w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż
    w pkt.2. publiczne ywkonanie, wystawienie, wyświetlenie,
    odtworzenie
    oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnienie
    utworu,
    w taki w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w
    miejscu i w czasie
    przez siebie wybranym"

    Hehe - tu ciekawe, że ostatnie zdanie brzmi prawie dokładnie tak jak nasze ze
    strony
    http://www.sti.org.pl/tresci.htm co wyraźnie pokazuje przynanie nam racji co do
    obowiązków
    telekomów :)))

    > Zrozum wreszcie, nie kupujesz egzemplarza programu, a jedynie prawo do
    > jego używania (licencję). [..]

    Doprawdy? To na półce w sklepie stoją prawa do używania? Ciekawe...
    Ciekawe też, że na fakturach mam "program taki i owaki" a nie "prawo do
    używania programu takiego to i owakiego".

    Usilnie proszę - dość prezentacji totalnej ignorancji.

    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm