  • 41. Data: 2005-02-09 16:37:23
    Temat: Re: Prośba ojca (długie).
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marta Wieszczycka" <m...@N...pl> napisał w wiadomości
    news:cuboe9$ar0$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Jest różnica między zamknięciem dzieci w łazience, za karę, bo płaczą, a
    > decydowaniem o jego ubiorze.

    A czy ja kiedykolwiek pisałem, że nie ma? Alez punktu widzenia art. 207 kk,
    to akurat można do zbieżnych wniosków dojść.

    > Kiepski argument. Tym bardziej, że zamykanie dzieci w łazience z zasady
    > jest antywychowawcze. To są już podstawy współczesnej pedagogiki.

    Nie jestem pedagogiem, więc się kłócić nie będę. Ale mam poważną wątpliwość,
    czy naruszenie zasad pedagogiki od razu stanowi przestępstwo. Moim zdaniem
    po drodze jest jeszcze kilka innych trybów załatwienia sprawy.

    > Próbujesz sugerować, że ktoś może popełnić przestępstwo, jeśli będzie
    > się tłumaczył wiedzą pedagogiczną, która już drugie stulecie jest
    > nieaktualna?

    Sugeruję, że w celu oskarżenia o przestępstwo z art. 207 kk konieczne jest
    wykazanie, że celem działania felernego wychowawcy było znęcanie się
    psychiczne lub fizyczne oraz wyrażam swoją wątpliwość, czy aby na pewno uda
    się tego w tych okolicznościach dowieść. Po za tym, nie zapominaj, że
    należało by dowieść, ze czyn ów jest obarczony jakąś większą, niż znikomą
    szkodliwością społeczną czynu i jeszcze kilka innych szczegółów. Samo
    wyczerpanie literalne niektórych znamion czynu zabronionego, to za mało, by
    skutecznie doprowadzić do skazania.

    > No i gdyby tak było, to przedszkolanka mogłaby równie dobrze Twoje
    > dziecko nawet skatować. Na szczęście nie może.

    Wiesz, odnoszę wrażenie, że istnieje spora różnica pomiędzy zamknięciem w
    ubikacji, nawet na kilka godzin, a skatowaniem dziecka. Trudno porównywać
    nawet te dwa czyny. Choć nie wykluczam, że i jeden, i drugi jest naganny.

  • 42. Data: 2005-02-09 19:21:19
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Johnson wrote:

    > Naprawdę nie widzicie różnicy między ukaraniem dziecka a pozbawieniem
    > wolności?

    Naprawdę uważasz, że trzylatka należy karać za to, że tęskni za matką?
    IMHO ukarać należy obsługę przedszkola. Za głupotę, nieuctwo i nieznajomość
    psychiki dziecka i brak odpowiedniego podejścia do tegoż. Czasy lania po
    łapach i klęczenia na grochu na szczęscie są już historią.

    Justyna

  • 43. Data: 2005-02-09 21:56:06
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie jestem pedagogiem, więc się kłócić nie będę. Ale mam poważną wątpliwość,
    > czy naruszenie zasad pedagogiki od razu stanowi przestępstwo.
    To Ty sugerujesz, że można uznać, że dany czyn nie jest przestępstwem,
    powołując się na metody wychowawcze. Ja jedynie zauważyłam, że to
    kiepski argument.

> [...]
    > psychiczne lub fizyczne oraz wyrażam swoją wątpliwość, czy aby na pewno uda
    > się tego w tych okolicznościach dowieść.
    Co zatem innego mogło być jego celem?
    Co mogło być celem zamknięcia zapłakanego dziecka w ubikacji?
    Już wiadomo, że nie jego wychowywanie. Zatem co?
    Może uzyskanie świętego spokoju przez wychowawcę?
    A jeśli nawet tak, to myślisz, że w świetle prawa to go usprawiedliwia?

> [...]
    > szkodliwością społeczną czynu i jeszcze kilka innych szczegółów. Samo
    > wyczerpanie literalne niektórych znamion czynu zabronionego, to za mało, by

    Dwóch czynów zabronionych. I to ma tu spore znaczenie.
    O ZSS można mówić, kiedy jeden kolega zamknie drugiego w toalecie na
    chwilę dla kawału. ZSS w przypadku art. 189 KK. Ale nie kiedy
    przedszkolanka (osoba odpowiedzialna za opiekę nad dzieckiem) zamyka tam
    powierzone sobie trzylatki (o ile dobrze zapamiętałam wiek), za karę,
    czyli w formie represji. Zauważ, że art. 207 dotyczy osób słabszych
    psychicznie od sprawcy. I osoby te zostały objęte szczególną ochroną.
    Dlatego nie może tu być mowy o ZSS.

    Pozdrawiam,

    Ps. A co do szkodliwości takiego czynu wobec trzylatka, to może jednak
    powinieneś poczytać sobie trochę o tym, co psycholodzy ma do powiedzenia
    na temat skutków tego typu represji u dzieci.
    --
    MArta
    m...@N...pl

  • 44. Data: 2005-02-09 22:26:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    gazebo napisał(a):

    > staram sie nie wpadac w skrajnosci, ale wytlumacz prosze metode
    > wychowawcza polegajaca na odosobbnieniu w miejscu zwyczajowo
    > przeznaczonym do zalatwiania potrzeb fizjologicznych, jak dla mnie to
    > ewidentne ponizenie dziecka i nie powinno miec absolutnie miejsca - nie
    > byla to zdarzenie jednostkowe, jestem za rozwiazywaniem tego rodzaju
    > konflitkow z pominieciem procedur prawnych ale czasem sie po prostu nie
    > da inaczej

    Nie mówię, że to jest ok. Mówię tylko że nie jest to przestępstwem
    pozbawienia wolności. I tyle.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 45. Data: 2005-02-09 22:37:40
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 09 Feb 2005 01:32:12 +0100, Marta Wieszczycka napisał(a):

    > To klasyczny przykład przestępstwa z art. 207 § 1 Kodeksu Karnego
    > (znęcanie się nad małoletnim).
    > I to w związku z przestępstwem z art. 189 § 1 KK (pozbawienie wolności).

    Czy gdyby to rodzic krótkotrwale zamknął swoje dziecko w łazience w celu
    ukrania (nie stosuję, nie popieram!), dałabyś taką samą kwalifikację czynu?

    RG

  • 46. Data: 2005-02-09 22:40:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    > Zauważ, że art. 207 dotyczy osób słabszych psychicznie od sprawcy. I osoby te
    zostały objęte szczególną ochroną.
    > Dlatego nie może tu być mowy o ZSS.

    A wiesz co to jest przestępstwo z art. 207 kk? Przytaczam stare, ale
    jare orzeczenie SN:

    1982.02.08 wyrok SN II KR 5/82 OSNPG 1982/8/114

    Znęcanie się (art. 184 § 1 k.k.) oznacza działanie albo zaniechanie
    polegające na umyślnym zadawaniu bólu fizycznego lub dolegliwych
    cierpień moralnych, powtarzających się albo jednorazowym lecz
    intensywnym i rozciągniętym w czasie.
    Cechą podmiotową znęcania się jest jego umyślność, wyrażająca się w
    chęci wyrządzenia krzywdy fizycznej lub moralnej, dokuczania, poniżania
    - obojętnie z jakich pobudek.

    Tak więc z uwagi na brak powtarzalności zachowań, brak intensywności i
    rozciągnięcia w czasie zachowania jednorazowego oraz braki w stronie
    podmiotowej czynu zamknięcie dziecka w łazience nie może być uznane za
    czyn z art. 207 kk.

    Co do czynu z art. 189 kk to formalnie można uznać iż znamiona zostały
    wypełnione, ale moim zdaniem nie będzie przestępstwa z uwagi na zss.
    Jestem przekonany na 99 % że Prokurator umorzyłby taką sprawę.

    Ale dla mnie to już koniec tematu.

  • 47. Data: 2005-02-09 22:42:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Zbychu napisał(a):

    > Jak tak czytam Twoje posty to myślę sobie, że jeszcze nie masz dziecka i
    > daj Boże coby tak zostało. Niewiele się na tym znasz, a jeszcze mniej
    > rozumiesz. Poczytaj sobie Konwencję Praw Dziecka, poczytaj o wychowaniu,
    > porozmawiaj z mamą, a przede wszystkim dojrzej (psychicznie).
    > Jeżeli masz wątpliwości to nie chciałem Cię urazić.

    Każdy jest inny. A nikt kto nie jest mi bliski nie jest w stanie mnie
    obrazić.

  • 48. Data: 2005-02-09 22:47:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marta Wieszczycka napisał(a):

    > Ps. To jest przestępstwo z art. 207 KK w związku z art. 189 KK.

    Pomijając już resztę, dla czystości - jeżeli by tak było to art. 207 kk
    nie może pozostawać w związku z art. 189 kk. Prawidłowa kwalifikacja
    brzmiałaby: art. 207 paragraf 1 kk i art. 189 paragraf 1 kk w związku z
    art. 11 paragraf 2 kk.

  • 49. Data: 2005-02-09 23:13:48
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Johnson wrote:
    > Cechą podmiotową znęcania się jest jego umyślność,
    Umyślność może wystąpić nie tylko jako dolus directus, ale też jako
    dolus eventualis. To podstawy prawa karnego.

    Uzupełniająco zwracam też uwagę na "obojętnie z jakich pobudek"

    > Tak więc z uwagi na brak powtarzalności zachowań,
    Chyba nie przeczytałeś dokładnie postu, który komentujemy:
    "Okazało się, że te metody są stosowane w tym przedszkolu od kilkunastu
    lat."

    ---

  • 50. Data: 2005-02-09 23:20:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > To Ty sugerujesz, że można uznać, że dany czyn nie jest przestępstwem,
    > powołując się na metody wychowawcze. Ja jedynie zauważyłam, że to
    > kiepski argument.

    Marta! W Polsce trzeba komuś dowieść winę. A więc chcąc przedszkolance
    przedstawić zarzut z 207 musisz dowieść, że jej zachowanie było
    niepedagogiczne i miało na celu znęcanie się, albo przynajmniej że miała
    świadomość znęcania się i się na to godziła. Czy uważasz, ze jesteś w stanie
    tego dowieść przed sądem? Przypominam, że do dyspozycji mamy jedynie
    zeznania kilkorga 3 letnich dzieci. Inaczej stanu faktycznego nie ustalisz.
    Najprawdopodobniej nigdy się nie dowiemy, ile owo zamknięcie trwało i jakie
    były tego okoliczności.

    > Co zatem innego mogło być jego celem?

    Nie wiem. Strzelam, że miało to na celu uniknięcie paniki i zbiorowego
    zakłócenia porządku publicznego przez pozostał dzieci. Wiem, ze pomysł
    głupi, ale im głupszy, tym trudniejszy do obalenia.

    > Co mogło być celem zamknięcia zapłakanego dziecka w ubikacji?

    Przypomina Ci, ze ja go nie zamykałem. Zakładam, że ta przedszkolanka ma
    jaką tam mniej lub bardziej racjonalną teorię na ten temat.

    > Już wiadomo, że nie jego wychowywanie. Zatem co?

    A skąd wiadomo, ze nie jego wychowanie. Marta, tu chodzi o wykazanie, co
    myślała opiekunka. Jak jest głupia, to straci w najgorszym razie pracę, ale
    do przestępstwa jeszcze moim zdaniem daleko.

    > Może uzyskanie świętego spokoju przez wychowawcę?

    A może uzyskanie świętego spokoju przez resztę grupy?

    > A jeśli nawet tak, to myślisz, że w świetle prawa to go usprawiedliwia?

    Karnego - tak. Dyscyplinarnego, pedagogicznego pewnie nie. Ale to dwie
    płaszczyzny.

    > Dwóch czynów zabronionych. I to ma tu spore znaczenie.

    Nawet 10 - jak nie wykażesz szkodliwości społecznej, to Ci to padnie na
    pierwszej rozprawie.

> [...]
    > czyli w formie represji. Zauważ, że art. 207 dotyczy osób słabszych
    > psychicznie od sprawcy. I osoby te zostały objęte szczególną ochroną.

    A czemu? Taż Ci już wykazałem, że zabronienie wyjścia na śnieg bez kurteczki
    tej jest jakimś tam ograniczeniem i pozbawieniem wolności. literalnie
    spokojnie by na 207 się łapało. Zastanów się, jak bardzo maluch może chcieć
    iść na saneczki. A gdzież tu szkodliwość społeczna?

    No i nadal nie wiem, na jak długo te dzieci zamykano. Bo czy uznasz za
    karnie naganne, jeśli pani kazała malcowi iść do łazienki i nie wychodzić
    stamtąd, dopóki nie przestanie płakać? - co załóżmy trwało 5 minut. Wiesz,
    nawet w obrębie omawianego czynu mamy wiele możlwości. Bo co innego
    zamknięcie w ubikacji na cały dzień, zgoła bez jedzenia, picia i światła, a
    co innego na 5 minut, tok trochę dla draki. A Ty już chcesz przedszkolankę
    odstrzelić niemalże.

    > Ps. A co do szkodliwości takiego czynu wobec trzylatka, to może jednak
    > powinieneś poczytać sobie trochę o tym, co psycholodzy ma do powiedzenia
    > na temat skutków tego typu represji u dzieci.

    Marta, grzeczny dziś byłem! Uwierz, że od tego są biegli. Jakbym nawet
    przeczytał te tomy, to by się pewnie okazało, że co profesor to ma własną
    wizję potencjalnych skutków. Od podniesienia zaradności takiego malucha, do
    możliwości targnięcia się na życie w dalekiej przyszłości. I tak tego nie
    zrozumiem. Wymyśl jakąś inną karę.