eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoProblem w związku z publikacją w czasopismie? Ciekawe zagadnienie › Re: Problem w związku z publikacją w czasopismie? Ciekawe zagadnienie
    From: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem w związku z publikacją w czasopismie? Ciekawe zagadnienie
    Date: Fri, 20 Jun 2003 10:49:14 +0200

    Użytkownik "wer" <w...@w...tnijto.pl> napisał w wiadomości
    news:3EF2411A.3070905@wp.tnijto.pl...

    > Ale fikcja literacka jest jakos oznaczona.

    To znaczy jak fikcja jest oznaczona? Znaczkiem? Informacją "Uwaga! To jest
    fikcja?" Przeczytałem setki książek fikcyjnych i nigdzie nic takiego nie
    zauważyłem. Mógłbys wyjaśnić o co ci codzi?

    Kupujac Pana Tadeusza w ksiegarni
    > nie masz dopisku, ze nazwiska zostaly zmienione.

    Nie masz, fakt, ale masz zdanie "I ja tam byłem, i miód i wino z nimi
    piłem" - czy to znaczy, że Mickiewicz był na weselu Zosi i Tadeusza? Poza
    tym wystepuje tam wiele postaci historycznych: Napoleon, Dąbrowski. Czy to
    znaczy, że oni rzeczywiscie byli w Soplicowie?

    Nie wiem jak w tej
    > chwili to
    > wyglada, ale kiedys gdy pismo "dla kobiet" potrzebowalo zdjecia do tekstu
    > molestowaniu seksualnym dzieci to wysylalo fotografa do najblizszego
    > ogrodka jordanowskiego.

    Skąd masz tę informację? Dziwię się, bo to jest po prostu nieopłacalne i
    czasochłonne. Lepiej skorzystać z tanich zdjęć agencyjnych.

    > Nie mieszaj gatunkow literackich, co innego powiesc, opowiadanie, a co
    > innego reportaz.

    Ja nie mieszam gatunków. Reportaż to gatunek obejmujący utwory będace
    sprawozdaniem z wydarzeń, których autor był świadkiem. Ale literatura piękna
    zna odmiany reportażu, które łączą materiał autentyczny z fikcją literacką
    (np. "Bitwa pod Monte Cassion" Wańkiewicza)
    Opowiadanie zaś to utwór epicki (czyli taki, który ma świat przedstawiony) i
    ma wiele wspólnego z sagami, ale i legendami, reportażem (tak, tak),
    kornikami, legendami). Rozróżnienie więc reportazu i opowiadania wcale nie
    musi być łatwe.

    Dopisek, o zmianie nazwisk sugeruje, ze jest to
    > reportaz, czyli rzecz oparta na prawdzie.

    Masz rację. Sugeruje... I takie jest prawo autora, który chce jak
    najbardziej uprawdopodobnić opowiadanie. Prawdopodobieństwo w literaturze to
    zespół cech semantycznych i formalnych, jakimi posługuje się autor. Zespół
    tych cech nigdzie nie jest zdefiniowany. Więc wszystko jest możliwe.
    Poza tym co to za dowodzenie? Jesli jest taki dopisek, to jest to reportaż?
    A jak nie ma? to co to jest? Literatura? Chyba jest zupełnie inna zależnosć.

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603