  • 1. Data: 2003-06-12 20:43:47
    Temat: Problem w związku z publikacją w czasopismie? Ciekawe zagadnienie
    Od: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>

    a problem jest taki:
    w kolorowym tygodniku dla kobiet została opublikowane powiadanie fabularne,
    zupełnie fikcyjne - są bohaterowie, wydarzenia itd. Na samym końcu, by dodać
    autentycznosci, zostlą umieszczony napis - "Nazwiska bohaterów zostały
    zmienione". Jeden z czytelników gazety... rozpoznał siebie, że to jego
    nawzwisko, że okoliczności zgadzają się z jego zyciem itd. Chce
    odszkodowania. Jak w przyszłosci zabezpieczyć się przed takimi sprawami?

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 2. Data: 2003-06-13 06:27:33
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter[BEZ_TEGO]@WP.PL>

    Użytkownik "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl> napisał w wiadomości

    > Jak w przyszłosci zabezpieczyć się przed takimi sprawami?

    Dodac dopisek "wszystkie osoby i wydarzenia są fikcyjne. Wszelka zbieżnosc z
    rzeczywistymi osobami lub wydarzeniami jest przypadkowa i redakcja nie
    ponosi za nią odpowiedzialnosci"

    HaNkA

  • 3. Data: 2003-06-13 10:28:54
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter[BEZ_TEGO]@WP.PL> napisał w
    wiadomości news:bcbr56$hf2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Ale przecież nie o to chodzi, jak napisał autor wątku:
    "Na samym końcu, by dodać
    autentycznosci, zostlą umieszczony napis - "Nazwiska bohaterów zostały
    zmienione". "

    Więc mówiąc krótko: Nie kłamać.

    pozdrawiam
    Alek

  • 4. Data: 2003-06-13 10:38:41
    Od: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>

> [...]
    >
    > pozdrawiam
    > Alek
    >
    > Alku, chyba nie rozumiesz... To są historie FABULARNE! Tak jak powieść,
    tylko to są opowiadania. To tak, jakbym ja albo ty rozpoznalibysmy się w
    jakiejś wspólczesnej powieści - nazwisko się zgadza, miejsce w którym
    mieszkam też, itd. Albo, gdybym ja się rozpoznał jako pacjent serialu "Na
    dobre i na złe". Rozumiesz? Równie dobrze można powiedzieć, że Mickiewicz
    pisząc "Pana Tadeusza", nakłamał... Jeszcze raz pytam o radę. Rzecz jes w
    tym, że historia jest fabularna, fikcyjna, nie ma więc desygnatu tej hitorii
    w rzeczywistości a jednak ktos uwazą, że to jego zycie zostąło opisane.

  • 5. Data: 2003-06-13 10:51:08
    Od: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>

> [...]
    wiadomości news:bcbr56$hf2$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > rzeczywistymi osobami lub wydarzeniami jest przypadkowa i redakcja nie

    sądzisz, że to wystarczy?
    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 6. Data: 2003-06-13 11:03:24
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter[BEZ_TEGO]@WP.PL>

    > sądzisz, że to wystarczy?

    Tak. Podobny dopisek znajduje sie w napisach koncowych wiekszosci filmow
    amerykanskich, jesli nawet nie we wszystkich:-)) A biorac pod uwage
    tendencje Amerykanow do procesowania sie o bzdury i wyciagania z tego kasy,
    jesli u nich to dziala to u nas tez powinno:-)

    A tak serio - jesli napiszesz ze historia jest fikcyjna i wszelka zbieznosc
    jest przypadkowa to nikt nie bedzie mógl argumentowac ze to jego wlasnie
    opisales i ciagac Cię do sądu. Zwlaszcza ten dopisek o przypadkowej
    zbieznosci jest wazny:-))

    HaNkA

  • 7. Data: 2003-06-13 11:23:52
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    hitorii
    > w rzeczywistości a jednak ktos uwazą, że to jego zycie zostąło opisane.

    Oj, oj, ja nic nie mówiłem o samej historii, ale ten dopisek "Nazwiska
    bohaterów zostały zmienione" sugeruje, że historia jest jak najbardziej
    prawdziwa i o to mi chodziło z tym nie kłamaniem.

    Myślę, że Hania ma rację, co do treści dopisku.

    pozdrawiam
    Alek

  • 8. Data: 2003-06-13 11:34:59
    Od: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>

    > Oj, oj, ja nic nie mówiłem o samej historii, ale ten dopisek "Nazwiska
    > bohaterów zostały zmienione" sugeruje, że historia jest jak najbardziej
    > prawdziwa i o to mi chodziło z tym nie kłamaniem.

    Tak, ale to jest taki element konwencji w literaturze, np. że znaleziono
    pamiętnik, na podstawie którego wszystko opisano itd. Konwencją jest nawet
    to, że "Wszystkie wydarzenia są autentyczne" - w niektórych amerykańskch
    fimach, co jest nieprawdą... bo nie było w ogóle takich wydarzeń. Ot,
    popkultura....

    --
    Przyjazny Andrzej
    ICQ: 175468603

  • 9. Data: 2003-06-13 12:20:02
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter[BEZ_TEGO]@WP.PL> napisał w
    wiadomości news:bccbaf$2q1$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    > jest przypadkowa to nikt nie bedzie mógl argumentowac ze to jego wlasnie
    > opisales i ciagac Cię do sądu. Zwlaszcza ten dopisek o przypadkowej

    czyli jak opiszę w miejscowej prasie prawdziwą historię mojego sąsiada i
    zakończę ją takim dopiskiem, to nic nie będzie mógł mi zrobić?

    tom

  • 10. Data: 2003-06-13 12:22:34
    Od: Marcin 'stern' Surowiec <s...@m...id.pl_to.nie>

    HaNkA ReDhUnTeR chciał wyrazić swe zdanie,
    a zamiast tego napisal(a):

> [...]
    > jest przypadkowa to nikt nie bedzie mógl argumentowac ze to jego wlasnie
    > opisales i ciagac Cię do sądu. Zwlaszcza ten dopisek o przypadkowej

    np.
    Wszelka zbiezność z wydarzeniami z życia mojego sąsiada
    Kowalskiego jest niezamierzona i przypadkowa.

    Ewentualna zbieżność dialogów przedstawionych w powieści,
    z dialogiem, który miał miejsce 16.03 w sklepie spożywczym
    jest zbieznością wynikłą z ograniczonej ilości słów w języku polskim.

    Coś jak to? :-)

    pozdro