  • 11. Data: 2002-12-04 20:53:37
    Temat: Re: Problem...
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    t...@w...pl napisa_(a):
    > Jeżeli udało by ci się doprowadzić
    > do sprawy mógł byś wytoczyć mu proces adhezyjny tj. powództwo cywilne w
    > procesie karnym i żądać nawiązki za wyrządzoną szkodę i stratę w mieniu -
    > mam tu na myśli mienie ruchome czyli pieniądze.

    1)powództwo adhezyjne - dochodzisz roszczeń na podstawie kodeksu
    cywilnego, składasz pozew w postępowaniu przygotowawczym albo w sądzie
    przed odczytaniem aktu oskarżenia; najczęstszy efekt - pozostawienie bez
    rozpoznania, ale przynajmniej masz prawa strony i możesz zaskarżać
    wyrok, składać wnioski dowodowe
    2)wniosek o zasądzenie odszkodowania (art.46 kk)- plusem jest, że sąd
    musi to zrobić, ale tylko z racji złożenia wniosku nie masz praw strony;
    możesz złożyć wniosek w każdym momencie rozprawy

    Jak na razie można korzystać z obu dróg jednocześnie (ale ma się to
    zmienić).

    Nawiązka jest odrębną instytucją i dotyczy zadośćuczynienia za krzywdę
    (jeśli jest na rzecz pokrzywdzonego - bo może też być na cel społeczny).

    KG