    Date: Thu, 12 Dec 2013 07:24:52 +0100
    From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Premier Łotwy ma honor...
    <s...@p...org> <l77npl$en4$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@p...org> <l797ld$cvs$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@p...org> <l7tmp0$k7g$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@p...org>
    <Pine.WNT.4.64.1312071947570.3060@quad>
    <52a38082$0$2375$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1312112340120.2836@quad>

    > Nie.
    > Płatne studia z kolei zakładają "filtr na ubogich" na wejściu".
    > Dla społeczeństwa jest szkodliwe, aby "wyuczonymi" mogły zostać
    > wyłącznie wybrane "za pochodzenie" jednostki.

    Nie ma filtru. Ktoś ubogi szuka sponsora albo bierze kredyt (wiem, ktoś
    musi mu ten kredyt zabezpieczyć). Ten "ktoś" sprawdza przedtem np. jakie
    delikwent ma szanse te studia skończyć. Potem niech sobie jedzie za
    granicę, ale dług musi spłacić.
    Poza tym - teraz jest filtr na wyjściu (podjęciu pracy) dla "mających
    układy" i jakoś nikt z tym nic nie robi.

    > Co to dla mnie za interes, że z 1000 potencjalnych dobrych lekarzy
    > 900 zostanie odsianych przez barierę finansową, a w zamian załapie
    > się ze 200 których stać na przeskoczenie tej bariery, za to głównym
    > powodem kształcenia będzie wyłącznie wizja wysokiego zarobku lub
    > ambicje rodziców? Toż od tego ja JEDYNIE dostanę wyższą opłatę
    > za lekarza :>

    Lekarzy będzie tyle samo i tak samo dobrych, bo będzie się kształcić
    tylu, ile wchłonie potem system świadczeń zdrowotnych.
    Płatne mają być wszystkie studia, a nie tylko medycyna.

    Nie traktujmy "służby" "zdrowia" jak społecznego zasiłku i obowiązku
    państwa, bo od tego tylko włos do traktowania obywateli jako gospodarski
    inwentarz (konie, świnie, krowy) należący do państwa.

    > To równie złe rozwiązanie, co przypadek w którym "z 1000" 700
    > sztuk (przepraszam za brutalizację :P) ucieknie za granicę.
    > Nie opłaca się również zastraszenie "drogą w jedną stronę" w postaci
    > bezwzględnej konieczności spłacenia całości kształcenia, bo wiadomo,
    > że części zainteresowanych "nie wyjdzie", co *również* działałoby
    > jak "filtr na ubogich".

    Nie chodzi o blokowanie komukolwiek wyjazdu. Niewolnikami byliśmy już
    przez 50 lat i wystarczy. Za studia ma być zapłacone. Kropka. To nie
    jest społeczne świadczenie, zapomoga, ale usługa dydaktyczna. Państwowej
    edukacji wystarczy do matury (dopóki nie zniesiemy obowiązku szkolnego).

    BTW - Teraz masz tak, że z tego 1000 zostaje w kraju 300 niedojdów,
    którzy albo języka nie znają, albo nie potrafią sobie załatwić intratnej
    pracy w cywilizowanym kraju. (Pominąłem tych, którzy nie wyjeżdżają ze
    względów rodzinnych, ale tacy mieli by z czego zapłacić za studia -
    rodzina podżyruje kredyt.)

    > Lekarstwem jest np. weksel gwarancyjny umarzany pracą w kraju
    > kształcenia (niekoniecznie bezpośrednio po studiach, ba, wręcz
    > z przymusowym oknem które się "nie liczy") *lub* koniecznością
    > spłaty przy emigracji :|

    A czymże to się różni od "załatw sobie kredyt i potem spłać go z
    wynagrodzenia"?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.