  • Data: 2012-11-07 13:33:25
    Temat: Re: Prawo spadkowe - zawiła historia ( długie )
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 7 Nov 2012, r...@v...pl wrote:

    > Czyli jeśli mają na to dowód że zainwestowali w ten dom duże pieniądze, mogą
    uniknąć podatku od spadków?

    Nie, konkretnie JEDNA siostra ma takie dowody i w TAKIM zakresie
    jaki da się rozsądnie udowodnić (własnej robocizny nie wyłączając,
    ale to już trudny przypadek), udział w spadku jest obniżany.
    Zajrzałeś do ustawy o podatku od spadków?
    Odpowiedź jest prosta - tak czy nie? ;)
    Poszukaj tam o "ciężarach" lub "długach".
    "Uniknięcie" wchodzi w rachubę jedynie wtedy, jak to co pozostanie
    zmieści się w kwotach wolnych. Sądząc z Twojego opisu, niekoniecznie
    wyjdzie tak dobrze.
    ALE wybudowanie piętra to spora wartość, więc na pewno obniży podatki
    które będą się należały.

    > mają już przygotowane dokumenty, jeszcze chcą poprosić o wyceny potrzebnych napraw
    aby dom nadawał się do użytkowania.

    Nienie.
    To, czy dom TERAZ nadaje się do używania jest bez znaczenia.
    Liczy się moment uzyskania spadku, wyceniony "na dziś".
    Ale stan dzisiejszy nie jest podstawą, zajrzyj do ustawy!

    > Czy dobrze myśle:
    >
    > druga sprawa spadkowa o dział majątku

    Nie, pierwsza sprawa o dział ;)
    (to jest zupełnie odrębne od spadku).

    BTW: ciekawy wątek z forum sędziów:
    http://www.ebos.pl/opinie_prawne/3075_dzial_spadku_i
    _podzial_majatku_w_jednym_postepowaniu.html
    Kwestia rozdzielności obu spraw (mimo możliwości przeprowadzenia
    za jednym zamachem) gdzieś tam się przewija :)

    > i taki podział:
    >
    > 1-sza córka dostaje 100%

    A co z ruchomościami?

    > i sąd zasądza spłatę dwóch pozostałych w określonych kwotach?

    Przecież pisałeś o DOBROWOLNYM podziale.
    Sąd wtedy nic nie "zasądza", a jedynie akceptuje ugodowe porozumienie.
    BTW: AFIAR do zgodnego działu spadku nawet sądu nie trzeba.
    Ale oczywiście nie widać przeciwwskazań, nie wiem czy czasem *ten*
    element nie jest punktem zaczepienia dla skarbówki (ugody sądowe
    są zwolnione z PIT, wzrost majątku w wyniku umowy - nie).

    > Wtedy jest tylko PCC?

    PCC od dopłat.

    > Ale te kwoty przejdą wtedy na pierwszą i chyba ta 1-sza zapłaci znacznie większy
    podatek?

    Jakie 'kwoty'?
    :)
    Chodzi o to, że "dostanie więcej"?
    No to liczymy tak:
    - majątek w spadku do podziału, czyli "minus wartość piętra"
    - minus dopłaty dla sióstr

    W wyniku MOŻE wyjść, że "siostra z domem" dostanie więcej niż reszta.
    I tu może pojawić się pytanie o PIT - sugeruję, żeby przeczytać linki
    z gazety zapodane obok (treść sobie zapisz, bo nie wiem czy zamknięcie
    i ponowne otwarcie w przeglądarce liczy się jako "wykorzystanie",
    może Ci się np. wyłożyć wskutek działania jakiegoś blokera cookies
    itp).
    W sumie ciekaw jestem co tak popisali ;)
    (mi wychodzi, że właśnie "ugoda sądowa" może mieć znaczenie)

    Coś jeszcze.
    Jeszcze raz i wyraźnie.

    Przyjęcie spadku jest opodatkowane OSOBNO.
    Podatek od przyjętego spadku płacą WSZYSCY spadkobiercy!

    To, co z nim zrobią PÓŹNIEJ, fiskusa nie obchodzi.
    Ten spadek, opodatkowany jest w myśl "starych" przepisów.
    I dla tego właśnie podatku ma znaczenie fakt "odliczenia" obciążenia,
    które wynika z faktu, iż siostra wybudowała piętro.
    Bo ten "wkład" wchodzi do spadku, ale jako "dług", a nie jako
    "majątek" (jeszcze raz, sprawdź gdzie to masz w ustawie, Ty masz wiedzieć!)

    I teraz mamy ten, cały i NIEPODZIELONY spadek.
    Zależnie od tego, co z nim TERAZ zrobicie, TERAZ, wg AKTUALNYCH (na dziś)
    przepisów, w rachubę wejdą różne podatki.

    I pomysły które przewinęły się w wątku:
    - Witek - aby podarować udział w spadku.
    NIEPODZIELONUM spadku, każdy swój udział tej siostrze z domem.
    Rzeczywiście, wg dzisiejszych przepisów, taka darowizna jest dziś
    zwolniona z podatku. Nie widzę jak się przyczepić podatkowo ;)
    Oczywiście, zakładając że skoro to musi być notarialnie, to
    sprawę zwolnienia mamy z głowy
    - aby przeprowadzić dział spadku, i w tym dziale siostra dostała
    całość nieruchomości; ewentualne ruchomości dla pozostałych,
    do tego dopłata.

    Dopłata na pewno PCC.
    "wartość otrzymana ponad udział" podlega pod PIT, ale IMO tylko przy
    niespełnieniu warunku zwolnienia z PIT.

    Przeczytaj potrzebne artykuły :)
    Z kolei, w razie jakiejś wtopy z PITem, legalnie dokonana dopłata
    w zakresie działu niewątpliwie obniża wartość do opodatkowania.
    IMVHO, nie zawadzi tego wziąć pod uwagę.
    Dopłata do "równej wartości" (domu z działką, ale bez piętra)
    wyklucza PIT, bo nie ma "wzrostu wartości".

    Tu zupełnie na boku uwaga - oczywiście NIE bierzemy pod uwagę
    wersji, ze siostra zamiast tam mieszkać spróbuje to mieszkanie
    sprzedać?
    Bo wtedy jest pułapka PITowa w zakresie "kosztu nabycia", co
    jest w jednym z artykułów zalinkowanych post obok.

    Jeśli rozważana jest sprzedaż tego domu, to IMO trzeba o tym
    zadecydować NAJPIERW. Potem będzie za późno.
    I być może najprościej sprzedać cały spadek.
    Tak po prostu, bez podziału.
    Coś przemawiałoby przeciw?

    pzdr, Gotfryd