    From: SDO <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do zdjęć - praca na etat w redakcji
    Date: Wed, 19 Nov 2008 19:54:18 +0100

    Większość odpowiedzi była mi intuicyjnie znana. Chciałem tylko
    skonfrontować moją intuicję z prawniczą rzeczywistością. Opisze
    sytuację, która skłoniła mnie do takich pytań. Gazeta wydaje kalendarz,
    na który potrzebne były 2 ładne zdjęcia. Przyniosłem jedno, które
    zrobiłem dla siebie prywatnie poza godzinami pracy i drugie - również z
    prywatnym przeznaczeniem zrobione w godzinach pracy. Wydawca stwierdził,
    że są jego własnością, co jest oczywistą nieprawdą. Pragnę ustrzec się
    przed podobnymi sytuacjami w przyszłości i dokładnie rozgraniczyć co
    jest moją a co jego własnością.

    > Tak, chyba że i) pracodawca nie przyjął utworu, ii) zachodzą przesłanki
    > określone w art. 12 ust. 2 pr.aut., iii) nie są jednak związane z
    > wykonywaną pracą ;-)

    Co dokładnie oznacza że nie przyjął utworu? Jeżeli na imprezie robię
    powiedzmy 100 zdjęć, przychodzę do redakcji, "zrzucam" je na redakcyjny
    komputer i z tego opublikowane zostaje jedno to czy pozostałe 99 zdjęć
    traktowane jest jako "nie przyjęte"? Czy też inaczej - nie zrzucając
    owych 99 zdjęć tym samym automatycznie nie stają sie one własnością
    pracodawcy?

    > j.w.
    > Zwłaszcza, że na imprezie, na którą wysyła Cię pracodawca możesz robić
    > zdjęcia całkiem prywatnie ;-)
    >
    > Reasumując: wszystko zależy od Twojej umowy o pracę oraz zgodnej woli
    > stron ;-)

    Analogiczne pytanie - czy decydując które zdjęcia są przedstawione do
    wyboru do publikacji tym samym oddzielam to co prywatne od tego co
    wynika ze stosunku pracy? Mam z wydawca dobre relacje, może się jednak
    zdarzyć, że takie ścisłe rozróżnienie będzie konieczne.

    Załączam fragment załącznika do umowy o pracę. Być może będzie to
    potrzebne przy poszukiwaniu odpowiedzi na moje pytania:

    [...]
    1) Pracodawca nabywa autorskie prawa majątkowe do utworów stworzonych
    przez Pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, w
    granicach wynikających z Umowy o Pracę. Pracodawca nabywa w
    szczególności autorskie prawa majątkowe do stworzonych przez pracownika:
    [...]
    o Projektów szat graficznych wydawnictw, zdjęć i fotografii oraz
    innych wykonanych na ich podstawie utworów przy wykorzystaniu
    komputerowych technik cyfrowych,
    [...]
    o Artykułów, informacji i innych materiałów prasowych,
    publicystycznych i reklamowych oraz fotografii stworzonych na potrzeby
    Pracodawcy.
    2) Nabycie autorskich praw majątkowych przez Pracodawcę następuje z
    chwilą ich ustalenia przez Pracownika, każdego z powyższych utworów w
    jakiejkolwiek postaci. Z chwilą tą Pracodawca nabywa również własność
    przedmiotu, na którym utwór utrwalono.