  • Data: 2007-08-24 11:58:39
    Temat: Re: Prawo autorskie
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński) szukaj wiadomości tego autora

    Habeck Colibretto <h...@N...gazeta.pl> writes:

    > ROTFL.

    :)

    [...]

    > Do JPG podczepić mogę swój własny EXIF.

    Właściwie to nawet powinieneś, przynajmniej znacznik z informacją
    o prawach autorskich i ew. licencji, na której udostępniasz zdjęcie.
    Sam aparat fotograficzny ci tego znacznika nie wstawi :)

    [...]

    > Nie trzeba się bawić w znaki wodne ani DRMy.

    A, już rozumiem. U siebie masz oryginał zdjęcia, a publikujesz
    zdjęcie przycięte. Równie dobrze można publikować jedynie zdjęcie
    pomniejszone, wówczas dowodem posiadania praw autorskich do zdjęcia
    jest posiadanie zdjęcia pełnowymiarowego.

    > Mogę to dodać do _każdego_ zdjęcia jakie ściągnę z sieci.

    Jasne, tyle że jeśli to nie będą twoje zdjęcia, to wstawienie w tych
    zdjęciach znaczników sugerujących, że posiadasz takie prawa jest
    niezgodne z prawem.

    > Problem w tym, że nie jest związana nieodwracalnie.

    To nie jest problem, ponieważ EXIF nie został pomyślany jako forma
    zabezpieczenia, a jedynie jako forma dodania do grafiki informacji
    bez potrzeby wprowadzenia modyfikacji w samej grafice. Innymi słowy:
    zamiast umieszczać na samym zdjęciu datę jego utworzenia (niektóre
    aparaty fotograficzne mają taką opcję), można tę datę zapisać
    w znaczniku EXIF.

    > Z samej grafiki ciężej coś wyciąć niż z EXIFa.
    > EXIF to się przydaje gwoli informacji a nie gwoli ochrony praw
    > autorskich czy udowodnienia własności, bo tam każdy może wpisać
    > to co chce.

    EXIF jest wygodnym sposobem spełnienia wymagań niektórych
    prawnoautorskich umów licencyjnych.

    > Dlatego w sieci nie powinno umieszczać się oryginalnej wielkości
    > zdjęć (trza kadrować, zmieniać rozmiar - więc ten kto ma większe
    > zdjęcie jest jego właścicielem).

    No to jest jakiś tam sposób, niemniej jednak przywłaszczenie autorstwa
    jest przestępstwem, co dla większości osób jest wystarczającym
    powodem, by tego nie robić.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl