  • 1. Data: 2003-04-18 17:38:52
    Temat: Prawa autorskie, strona www dla firmy.
    Od: "-mart-" <m...@m...net>

    Witam !

    Bardzo prosze o opinie na temat tej sprawy, z gory dzieki!

    Stworzylem stronke jako mala firma jednoosobowa dla drugiej firmy.
    Wykupili rowniez utrzymanie na moim serwerze. Zaplacili
    Minal rok i wystawilem fakture za kolejne utrzymanie. Fakturke podpisali,
    ale nagle sie im przypomnialo, ze oni sobie chyba beda swoj wlasny serwer
    stawiac i jej po prostu nie zaplaca, bo nie. Prezes owej firmy stwierdzil,
    ze fakture
    podpisal pracownik ,a nie on:) (!) Dlugo rozmawialem z nim, ale stwierdzil,
    ze on "tego" nie
    zaplaci nawet jak jest podpisane.
    Faktura byla juz po terminie platnosci, wiec zdecydowalem sie zablokowac
    strone.

    Zaraz przyszli z zadaniem :) wydania plikow zrodlowych (a mieli na to 2
    lata i dostep przez ftp).ze strony i tu
    pojawiaja sie moje pytania i bardzo prosze o odpowiedz.

    1) Co mogę zrobić z niezapłaconą fakturą (kwota ok. tylko 600zl)
    ale podpisaną i firma jest w pełni wypłacalna..Faktura została podpisana,
    przez kierownika, a nie prezesa firmy X. Jednak wszystkie poprzednie faktury
    podpisywal
    ów kierownik i nigdy nie było żadnych problemów. Teraz się pojawiło
    naciąganie :(

    2) W umowie kiedy robilem im strone (2 lata temu) nie bylo slowa o
    zrzeczeniu sie jakichkolwiek praw autorskich czy majatkowych..
    JEst tam mowa tylko o zaprojektowaniu i utrzymaniu strony www.

    3) Czy mam im wydac pliki? Teraz kiedy zablokowałem www z powodu nie
    zapłacenia
    faktury niejako "abonamentowej" za kolejny rok utrzymania www na serwerze..

    4) Czy jesli im wydam pliki, moga cos w nich zmieniac, np. usunac informacje
    ze to moja firma jest tworca tego serwisu? Bo do tego sie przymierzaja...

    dziekuje z gory za jakakolwiek pomoc,
    -mart-

  • 2. Data: 2003-04-18 18:25:23
    Temat: Re: Prawa autorskie, strona www dla firmy.
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "-mart-" <m...@m...net> napisał w wiadomości
    > Bardzo prosze o opinie na temat tej sprawy, z gory dzieki!

    radze sie poprostu na spokojnie z nimi dogadac,
    maja prawo zrezygnowac z Twoim usług, nawet po
    wystawieniu przez Ciebie faktury,
    fakt, ze nie bardzo moga olewac jej platnosc ;)
    z tym juz niestety do windykatora, o ile ktos bedzie
    chcial za taka kwota biegac.

    albo sie dogadaj, wystaw korekte na 500,
    dostaniesz 100 i bedziesz mial swiety spokoj.

  • 3. Data: 2003-04-18 18:26:34
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

> [...]
    faktury
    > podpisywal
    > ów kierownik i nigdy nie było żadnych problemów. Teraz się pojawiło

    ciezka sprawa,
    bo z jednej strony faktycznie nie ma znaczenia kto ta fakture
    odbierze, ale pamietaj ze osoba odbierajaca nie musiala wiedziec
    ze firma rezygnuje z uslugi.

  • 4. Data: 2003-04-18 18:29:54
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

> [...]
    > 2) W umowie kiedy robilem im strone (2 lata temu) nie bylo slowa o
    > zrzeczeniu sie jakichkolwiek praw autorskich czy majatkowych..

    wiec prawa autorskie materialne nadal posiadasz Ty.

    > 3) Czy mam im wydac pliki? Teraz kiedy zablokowałem www z powodu nie
    > zapłacenia
    > faktury niejako "abonamentowej" za kolejny rok utrzymania www na
    serwerze..

    musisz wydac pliki, niestety. mozesz je sobie pociagnac np. zendem (jezeli
    to php),
    ale musisz im dac to za co Ci zaplacili wg. zawartej umowy.
    to ze nadal posiadasz prawa autorskie materialne nie oznacza, ze oni z tego
    "programu komputerowego", "utworu", czy "dziela" nie moga nadal korzystac.

    > 4) Czy jesli im wydam pliki, moga cos w nich zmieniac, np. usunac
    informacje
    > ze to moja firma jest tworca tego serwisu? Bo do tego sie przymierzaja...

    moga z nimi zrobic co zechca - we wlasnym zakresie. nie moga powielac,
    odsprzedawac, itp. proponuje lekture praw autorskich i praw pokrewnych.
    NIE moga usunac Ciebie jako autora bez Twojej zgody.

  • 5. Data: 2003-04-18 23:46:28
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    tego
    > "programu komputerowego", "utworu", czy "dziela" nie moga nadal korzystac.

    Wydaje mi sie, ze jesli nie jestes odpowiednio przygotowany, nie powinienes
    wprowadzac ludzi w blad. Po pierwsze, sprawa dotyczy nie programu
    komputerowego, a strony www. Na jakiej podstawie twierdzisz, ze autor strony
    i wlasciciel serwera powinien wydac pliki? Sam sobie zaprzeczasz twierdzac ,
    ze autor nadal dysponuje autorskimi prawami majatkowymi, i jednoczesnie
    zobowiazany jest wydac nosnik na ktorym utwor został utrwalony. Nawet jeśli
    potraktować zawartą umowę (strona X płaci, strona Y przygotowuje strone www
    i rozpowszechnia ja za pomoca wlasnych urzadzen technicznych) jako
    zawierajaca postanowienia licencyjne (sprawa dyskusyjna), to w tym wypadku
    należy oprzec sie na postanowieniac kc dotyczacych umow wzajemnych. W
    wypadku, gdy nie nastapilo przeniesienie autorskich praw majatkowych ani
    udzielenie licencji ze wskazaniem okreslonego pola eksploatacji, nalezy
    zastosowac tu 491 §1 kc, ktory stanowi:

    Art. 491. § 1. Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu
    zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni
    dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego
    upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy. Może
    również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego
    bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody
    wynikłej ze zwłoki

    Marcin

  • 6. Data: 2003-04-19 00:00:12
    Od: "Yig" <y...@S...waw.pl>

> [...]

    > 2) W umowie kiedy robilem im strone (2 lata temu) nie bylo slowa o
    > zrzeczeniu sie jakichkolwiek praw autorskich czy majatkowych..

    Przeczytaj dokładnie umowę. Sprawdź, czy napewno nie ma w niej postanowień
    przenoszących autorskie prawa majątkowe do www na rzecz Twojego kontrahenta.
    (Jeśli czegoś takiego tam nie znajdziesz, - będzie to.. dość dziwne, ale jak
    najbardziej możliwe) Sprawdź też, w jaki sposób jest wskazany sposób
    korzystania z tej strony, którą wykonałeś - kto i w jaki sposób ma ją
    rozpowszechniać.

    > 3) Czy mam im wydac pliki? Teraz kiedy zablokowałem www z powodu nie
    > zapłacenia
    > faktury niejako "abonamentowej" za kolejny rok utrzymania www na
    serwerze..

    Jeżeli umowa nie stanowi o przeniesieniu na ich rzecz autorskich praw
    majątkowych, masz prawo i obowiązek (wobec samego siebie) zachować źródła
    dla siebie i zabronić im korzystania z nich. Nawet jeśli udzieliłeś im
    licencji, czy po prostu zawarłeś umowę, w której to Ty zobowiązujesz się
    odpłatnie udostępniać stronę na swoim serwerze, w sytuacji gdy oni nie chcą
    płacić nie wypowiedziawszy od umowy, powinieneś postąpić w sposób
    przewidziany w art 491 § 1 kodeksu cywilnego.

[...]

    Powinieneś, niezależnie od problemu z fakturą:
    1. W związku z niewypowiedzeniem umowy zażądać przewidzianej w umowie
    zapłaty za kolejny okres wykonywania przez Ciebie świadczenia - utrzymania
    strony www na serwerze
    2. Wyznaczyć termin na zapłacenie Ci przewidzianego w umowie wynagrodzenia
    3. W razie bezskutecznego upływu terminu możesz zaprzestać udostępniania
    strony.

    Jeszcze raz powtarzam - jeśli kontrahent Twój nie wykaże, że na jego rzecz
    zostały przeniesione autorskie prawa majątkowe do strony, ani że nie
    przysługuje mu prawo do korzystania ze strony, nie powinieneś wydawać mu
    żadnych materiałów dotyczących strony. Bowiem gdyby zechciano je w
    przyszłości w jakikolwiek sposób wykorzystać bez Twojej zgody, naruszałoby
    to Twoje prawa autorskie do rzeczonej www.

    > 4) Czy jesli im wydam pliki, moga cos w nich zmieniac, np. usunac
    informacje
    > ze to moja firma jest tworca tego serwisu? Bo do tego sie przymierzaja...

    Nie mogą naruszać Twoich autorskich praw osobistych, nawet gdybyś Ty (przez
    pomyłkę lub nie znając prawa) wyraził na to zgodę.

    > dziekuje z gory za jakakolwiek pomoc,
    > -mart-

    pozdrawiam,
    Marcin

  • 7. Data: 2003-04-19 02:05:29
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b7pg3f$ea4$1@nemesis.news.tpi.pl>, Krzysztof Gil wrote:
    > ciezka sprawa,
    > bo z jednej strony faktycznie nie ma znaczenia kto ta fakture
    > odbierze, ale pamietaj ze osoba odbierajaca nie musiala wiedziec
    > ze firma rezygnuje z uslugi.

    Nie rozumiem, co wystawcę faktury obchodzi bałagan w jakiejś firmie?

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-04-19 05:26:05
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > Nie rozumiem, co wystawcę faktury obchodzi bałagan w jakiejś firmie?

    nic :)
    jednak teraz trzeba sie bedzie "bujac" z platnoscia, co moze byc
    zupelnie nie oplacalne, stwierdzam poprostu ze lepiej jest sie "dogadac".

  • 9. Data: 2003-04-19 05:32:11
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Yig" <y...@S...waw.pl> napisał w wiadomości
    > Wydaje mi sie, ze jesli nie jestes odpowiednio przygotowany, nie
    powinienes
    > wprowadzac ludzi w blad.

    :)

    > Po pierwsze, sprawa dotyczy nie programu
    > komputerowego, a strony www.

    prawa autorskie nie reguluja "strony www",
    radze przeczytac ustrawe :)

> [...]
    > wypadku, gdy nie nastapilo przeniesienie autorskich praw majatkowych ani
    > udzielenie licencji ze wskazaniem okreslonego pola eksploatacji, nalezy

    :) a co to wspomniana przez Ciebie "licencja"?
    czyzbys "strone www" traktowal przepisami szczegolnymi
    dotyczacymi "programow komputerowych"?

> [...]
    > również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bądź też po jego
    > bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody

    no tak, jednak za ta "licencje" oni zaplacili.
    domysle licencja udzielana jest na 5 lat.
    minal rok czy dwa.
    to ze nie zaplacili za usluge hosting, to inna bajka :)
    a reke dam uciac, ze umowa na wykonanie www i hosting,
    nie uzalezniala jasno i wyraznie "mozliwosci korzystania z licencji"
    tylko w przypadku "hostingu w firmie xxxx".

  • 10. Data: 2003-04-19 05:33:54
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > [...]

    :)