    From: "Zofia Ziółkowska" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pracodawca a wglad w dokumentacje medyczna
    Date: Fri, 26 Aug 2005 14:10:23 +0000 (UTC)

    Artur Ch. <s...@r...pbz> napisał(a):

    > Nie założyłem przecież że Zofia ma łuszczycę, ani że stara się o wakat
    > masarza. Wskazywałem przykład że *jakaś* osoba nie posiada predyspozycji do
    > otrzymania posady masarza z przyczyn zdrowotnych.

    Wtedy lekarz nie wyda zaswiadczenia o braku przeciwwskazan do pracy na danym
    stanowisku, taka osoba nie dostanie wymaganej dla wykonywania zawodu
    ksiazeczki zdrowia itd.
    Sa poza tym jakies badania lekarskie na miejscu, nie rozumiem po co im wglad
    w cala moja dokumentacje medyczna i wszystkie choroby i dolegliwosci w ciagu
    zycia, no i dlaczego to przekazywanie ma sie odbywac bez mojej wiedzy, za
    moimi plecami?

    "W badaniach tego rodzaju nie mogą pojawić się pytania, których nie może
    stawiać pracodawca, szczególnie z zakresu seksuologicznego, ginekologicznego,
    dotyczące przebytych chorób lub chorób członków rodziny. Należy pamiętać i o
    tym, iż lekarzy obowiązuje tajemnica lekarska, z której mogą być zwolnieni
    jedynie przez uprawnione organy i tylko w określonych przypadkach."
    http://bfe-lesko.pl/bezrobotni_poradnik4.html

    Poza tym wrecz:
    "Powstaje w związku z tym pytanie o skutki prawne udzielenia przez kandydata
    fałszywej odpowiedzi na pytanie niedopuszczalne, zwłaszcza w sytuacji, gdyby
    z faktu odmowy odpowiedzi na takie pytanie pracodawca mógł wyciągnąć
    negatywne wnioski na temat kandydata. Orzecznictwo sądowe niektórych państw
    dopuszcza w takiej sytuacji udzielanie odpowiedzi fałszywych (prawo
    kwestionowania) bez żadnych skutków prawnych, w szczególności możliwości
    wypowiedzenia na tej podstawie umowy o pracę. Zasada ta nie obowiązuje w
    przypadku pytań dopuszczalnych."
    http://praca.gazeta.pl/praca/1,47415,429272.html