  • 1. Data: 2005-08-26 09:14:27
    Temat: Pracodawca a wglad w dokumentacje medyczna
    Od: "Zofia Ziółkowska" <z...@g...pl>

    Czesc, wlasnie dostalam chyba prace w Anglii, wszystko jest ok, z jednym
    drobnym wyjatkiem...
    Otoz pracodawca nadeslal mi do wypelnienia kwestionariusz zdrowotny, w ktorym
    wyszczegolnione sa rozne choroby i nalezy odpowiedziec czy sie na nie
    kiedykolwiek chorowalo czy nie, czy sie pali papierosy, czy bylo sie
    kiedykolwiek w szpitalu itp.
    Na koniec trzeba podpisac sie m.in. pod takimi zdaniami:
    - daje firmie pozwolenie na kontaktowanie sie z moim lekarzem (rodzinnym) w
    celu przekazywania dalszych informacji z moich kart medycznych
    - upowazniam mojego lekarza do przekazywania informacji medycznych do firmy
    zanim sie z nimi zapoznam
    - rozumiem i akceptuje, ze jesli jakiekolwiek informacje zawarte w tym
    kwestionariuszu sa niewlasciwe lub nieprawdziwe, firma moze wyrzucic mnie z
    pracy

    Teraz nurtuje mnie takie pytanie: czy pracodawca ma prawo do tak daleko
    idacego wgladu w moje karty medyczne itd., wydaje mi sie to jednak troche
    watpliwe, ale niestety nie wiem na ile maja oni prawo do takich poczynan i
    czy to jest legalne?.

    Oczywiscie nie mam wyboru, podpisac musze, jesli chce prace podjac...

    Pozdr. Zoska

  • 2. Data: 2005-08-26 10:33:11
    Temat: Re: Pracodawca a wglad w dokumentacje medyczna
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on Fri, 26 Aug 2005 09:14:27 +0000 (UTC),
    Zofia Ziółkowska <z...@g...pl> screamed:
    > Czesc, wlasnie dostalam chyba prace w Anglii, wszystko jest ok, z jednym
    > drobnym wyjatkiem...
    [...]
> [...]
    > watpliwe, ale niestety nie wiem na ile maja oni prawo do takich poczynan i

    Najlepiej jak zapytasz na grupie anglojęzycznej.

    > Oczywiscie nie mam wyboru, podpisac musze, jesli chce prace podjac...

    Czyli masz wybór.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:227B ]
    [ 12:32:04 user up 10715 days, 0:27, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    A bug in the code is worth two in the documentation.

  • 3. Data: 2005-08-26 10:43:57
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 26 sie o godzinie 11:14, na pl.soc.prawo, Zofia Ziółkowska
    napisał(a):

> [...]
    > kwestionariuszu sa niewlasciwe lub nieprawdziwe, firma moze wyrzucic mnie z

    MSPANC
    Wyspiarze *wyrzucają* z pracy :P
    Nie rozwiązują umowy - tylko *wyrzucają* .... kto Ci tłumaczył ta ankietę?

> [...]
    > watpliwe, ale niestety nie wiem na ile maja oni prawo do takich poczynan i

    Wiesz, wiele stanowisk pracy jest obarczonych ściśle określonymi
    predyspozycjami którymi musi legitymować sie pracownik na to stanowisko
    angażowany. Wyobrażasz sobie że osoba chorująca np. na łuszczycę - pracować
    będzie na stanowisku np. masarza?

    > Oczywiscie nie mam wyboru,

    Hmmm.. czyli wpadła ekipa wyspiarzy, związała Cię, podpalała palnikiem
    acetylenowo-tlenowym i zmusiła Cię do podpisania i wypełnienia ankiety ...
    *Masz wybór* - możesz nie wypełnić ankiety.

    > podpisac musze, jesli chce prace podjac...

    Po prostu - chcąc otrzymać angaż - musisz wypełnić ankietę - co w tym
    dziwnego?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 4. Data: 2005-08-26 12:00:23
    Od: "Zofia Ziółkowska" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Artur Ch. <s...@r...pbz> napisał(a):
    > MSPANC
    > Wyspiarze *wyrzucają* z pracy :P
    > Nie rozwiązują umowy - tylko *wyrzucają* .... kto Ci tłumaczył ta ankietę?

    Bez przesady, nie jestem prawnikiem i moge sie chyba poslugiwac potocznym
    jezykiem? I co za roznica?

> [...]
    > angażowany. Wyobrażasz sobie że osoba chorująca np. na łuszczycę - pracować

    No dobra...

    Art. 40 ust. 1-7 Ustawy o zawodzie lekarza i lekarz dentysty: "lekarz ma
    obowiązek zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem a
    uzyskanych przez lekarza w związku z wykonywaniem zawodu."

    Art. 18 ust. 2 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej: "Zakład opieki
    zdrowotnej zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji

    Ale juz...

    Art. 18 ust. 3 pkt 1 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej: "Zakład udostępnia
    dokumentację, o której mowa w ust. 1 pacjentowi lub jego przedstawicielowi
    ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta"

    A wiec jezeli podpisze zgode, lekarz moze ich informowac.

    > Po prostu - chcąc otrzymać angaż - musisz wypełnić ankietę - co w tym
    > dziwnego?

    Nic, tylko czytalam gdzies tam kiedys tam, ze pracodawca nie moze i nie ma
    prawa robic wywiadow na temat stanu zdrowia pracownika i na tej podstawie
    podejmowac decyzji dotyczacych jego zatrudnienia albo dyskryminujacych go w
    jakikolwiek sposob z powodu stanu zdrowia.
    Widzialam to kiedys w jakims amerykanskim poradniku o zatrudnieniu i nie wiem
    w koncu czy ma prawo czy nie ma prawa, czy to jest praktyka legalna czy
    nielegalna. Dlatego pytam sie...

    Pozdr. Zoska

  • 5. Data: 2005-08-26 12:22:21
    Od: "Zofia Ziółkowska" <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    .. a cos mi sie jednak wydaje ze nie jest, bo przetrzasajac wlasnie
    google :p trafilam takie cos:

    1) Lekarz ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji (...) W pewnych
    sytuacjach jednak może, a nawet powinien, przekazać posiadane dane innym
    osobom. Dzieje się tak wówczas, gdy:
    m.in.
    pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę na ujawnienie tajemnicy
    (jednak wcześniej powinni oni zostać poinformowani o niekorzystnych dla
    pacjenta skutkach jej ujawnienia),

    http://www.poradnia.pl/podstrony/porady/prawa/tajemn
    ica.html
    http://www.t-j.cad.pl/index_pliki/tajemnice_zawodowe
    .htm#lek

    a w ankiecie ani w ogole takiej informacji w ogole nie bylo.

    "Należy pamiętać i o tym, iż lekarzy obowiązuje tajemnica lekarska, z której
    mogą być zwolnieni jedynie przez uprawnione organy i tylko w określonych
    przypadkach. Pracodawca musi zatem liczyć się z odmową udzielania informacji
    i danych o kandydacie, objętych tajemnicą lekarską. Lekarz ma bowiem
    obowiązek poinformowania pracodawcy o stanie zdrowia kandydata tylko w takim
    zakresie, w jakim potwierdza to przydatność danego kandydata na określone
    stanowisko."
    http://praca.gazeta.pl/praca/1,47415,429271.html

    a ani w ankiecie ani w ogole nie poinformowano mnie jakiego rodzaju maja to
    byc informacje i jaki ma byc ich zakres

    No ale nie jestem prawnikiem, niewiele mam z tym wspolnego i nie umiem
    interpretowac przepisow prawnych, tak ze po prostu nie wiem :/

  • 6. Data: 2005-08-26 12:24:30
    Od: joe <c...@a...com>

    Artur M. Piwko wrote:

> [...]
    > Zofia Ziółkowska <z...@g...pl> screamed:

    > [...]
    >>

    > Najlepiej jak zapytasz na grupie anglojęzycznej.

    tak panstwo prawa nie dziala panie Dupko. To pracodawca ma wybor
    stosowac sie do prawa, albo poszukac innego zajecia jezeli mu sie prawo
    nie podoba.

    Odpowiedz na pytanie pierwotne jest: nie, abslolutnie nie.

    Nalezy zlozyc skarge do odpowiednich urzedow i zapomniec o
    "pracy". Jezeli zaczyna on od takich numerow, to mozesz sobie wyobrazic
    co bedzie pozniej.

    Wiecej na uk.legal

  • 7. Data: 2005-08-26 12:29:29
    Od: joe <c...@a...com>

    Artur Ch. wrote:

> [...]
    > angażowany. Wyobrażasz sobie że osoba chorująca np. na łuszczycę - pracować

    A czy aby ta osoba ma faktycznie luszczyce i stara sie o posade masarza?
    Strzelasz niedorzecznymi przykladami.

    > Hmmm.. czyli wpadła ekipa wyspiarzy, związała Cię, podpalała palnikiem
    > acetylenowo-tlenowym i zmusiła Cię do podpisania i wypełnienia ankiety ...
    > *Masz wybór* - możesz nie wypełnić ankiety.

    Takie pytanie sa niezgodne z prawami UK. Wieloma zreszta. Sprawe nalezy
    naglosnic. Z pewnoscia zwiazki zawodowe chetnie zobacza taka ankiete.

    > Po prostu - chcąc otrzymać angaż - musisz wypełnić ankietę - co w tym
    > dziwnego?

    A to ze narusza to prawo UK. Widac zyjesz w panstwie prawa skoro jest
    to drobnostka dla Ciebie. Ciekawe ze wobec mnie ten sam pracodawca nie
    odwazylby sie pokazac tej samej ankiety...

  • 8. Data: 2005-08-26 12:31:13
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Był 26 sierpień 2005 14:00, kiedy tajemnicza osoba przedstawiająca się
    jako Zofia Ziółkowska powiedziała:

    > Widzialam to kiedys w jakims amerykanskim poradniku o zatrudnieniu i nie wiem
    > w koncu czy ma prawo czy nie ma prawa,

    Najfajniej jak się ludzie uczą prawa z amerykańskich filmów ;-)
    Podpowiem Ci, że wprawdzie art. 18(3a) kp wprowadza ogólny zakaz
    dyskryminacji, jednakże wśród przykładowych przesłanek dyskryminacji
    brak stanu zdrowia (jest zaś niepełnosprawność). Z drugiej jednak strony
    nie jest bezprawne np. żądanie zaświadczenia o stanie zdrowia _wraz_ ze
    złożeniem aplikacji do pracy (częste przy wysokich stanowiskach
    kierowniczych).

    --
    Olgierd
    o...@j...org ||| gg: 3657597 |||

  • 9. Data: 2005-08-26 12:34:50
    Od: joe <c...@a...com>

    Zofia Ziółkowska wrote:

> [...]
    > ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta"
    >
    > A wiec jezeli podpisze zgode, lekarz moze ich informowac.

    tak, tylko ze takie upowaznienie jest niewazne z mocy prawa, bo narusza
    prawo pracy. Pracodawca nie moze warunkowac umowy zrzeczeniem sie praw
    ustawowych przez pracownika.

    Sugeruje zlozyc skarge do konsulatu UK w Wawie i przeslac kopie do
    polskiego ministerstwa. Chcieli Unii, to niech ja maja. ;-)

> [...]
    > podejmowac decyzji dotyczacych jego zatrudnienia albo dyskryminujacych go w
    > jakikolwiek sposob z powodu stanu zdrowia.

    Jak najbardziej. Pracodawca naruszyl caly szereg przepisow prawa UK.

> [...]
    > w koncu czy ma prawo czy nie ma prawa, czy to jest praktyka legalna czy

    Nielegalna. Temu pracodawcy mozesz zrobic goraco kolo posladkow za tego
    typu numery.

  • 10. Data: 2005-08-26 12:44:43
    Od: joe <c...@a...com>

    Olgierd wrote:
    > Był 26 sierpień 2005 14:00, kiedy tajemnicza osoba przedstawiająca się
    > jako Zofia Ziółkowska powiedziała:

    > Najfajniej jak się ludzie uczą prawa z amerykańskich filmów ;-)

    really?

    A co powiesz o tym?:
    http://eeoc.gov/
    Ten pracodawca obudzilby sie z grzywna pare milionow dolarow w USA za
    taki wyybryk.