  • 1. Data: 2004-12-09 19:24:52
    Temat: Praca a renta ???
    Od: "Marek" <m...@i...pl>

    Mam przyznaną rentę po śmierci rodzica i jestem studentem. Ostatnio
    postanowiłem do tego skromnego swiadczenia troszkę dorobić. Pracodawca dał
    mi stos dokumentów do uzupełnienia i m.in. Oświadczenie że otrzymuję rentę.
    Czy moze mi ktoś wyjaśnic po co mu to ? Czy moze mi grozić cofnięcie renty ?
    moje zarobki nie będą przekraczać 4,5 zł / godzinę / netto (na rękę) praca
    na 0,5 etatu z uzupełnieniem do całego (czyli 8h :-) tylko ładnie nazwane)
    Umowa o pracę przedłużana co miesiąc.

    Z góry dziekuję za pomoc
    Marek

  • 2. Data: 2004-12-09 22:15:21
    Temat: Re: Praca a renta ???
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Pracodawca dał
    > mi stos dokumentów do uzupełnienia i m.in. Oświadczenie że otrzymuję

    Pracodawca ma obowiązek zawiadomienia ZUS o zatrudnieniu rencisty i
    wysokości jego wynagrodzenia, ponadto w deklaracji zgłoszeniowej do
    ubezpieczeń (ZUS ZUA) wpisze kod cyfrowy odpowiedni dla rencisty. Do
    28 lutego ma obowiązek zawiadomić ZUS o kwocie przychodu uzyskanego
    przez Ciebie w poprzednim roku. Więc musi wiedzieć.

> [...]
    praca
    > na 0,5 etatu z uzupełnieniem do całego (czyli 8h :-) tylko ładnie

    Bez konsekwencji można dorobić do renty do 70% przeciętnego
    wynagrodzenia w poprzednim kwartale (od grudnia 2004 r. do lutego 2005
    r. - 1.589 zł miesięcznie brutto).
    O podjęciu zatrudnienia i orientacyjnej wysokości przychodu rencista
    ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić ZUS.
    To są ogólne przepisy. Radzę jednak przed podjęciem zatrudnienia
    skontaktować się z ZUS w celu uzyskania dokładnych informacji w Twojej
    konkretnej sytuacji, żeby nie okazało się, że podejmując zatrudnienie
    stracisz prawo do renty (podobno tak jest, gdy renta rodzinna została
    przyznana w drodze wyjątku przez prezesa ZUS).

    > Umowa o pracę przedłużana co miesiąc.

    W obecnym stanie prawnym mogą być tylko dwa przedłużenia, ponieważ
    trzecia umowa o pracę (przy zachowaniu ciągłości zatrudnienia) będzie
    umową o pracę na czas nieokreślony.
    Studenci do 26 lat najczęściej znajdują zatrudnienie na umowę
    zlecenie, która może być zawierana na dowolnie krótkie/długie okresy
    czasu, bez ograniczeń co do ich liczby. Jednak takie zatrudnienie jest
    korzystne tylko dla zleceniodawcy.

    Pozdrawiam

    wa