    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 9 Nov 2012 15:39:35 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pożyczone pieniądze przez dziadka, co można zrobić?

    On Thu, 8 Nov 2012, m...@g...com wrote:

    > Najprościej się umówić, że w zamian za zwolnienie z długu sąsiad dziadkowi
    > np. wyremontuje mieszkanie. Po co kombinować ?

    Ty tak na poważnie nie zauważyłeś, że właśnie takie postępowanie
    jest przedmiotem podwątku, a zdaniem Rafała stanowi przestępstwo?
    Zaś kolejno ja i 'witek' jedynie ustalamy kto jest przestępcą :>

    > Interes dziadka będzie zaspokojony i kropka.

    Jakim prawem "kropka", skoro napisali że nie wolno?
    CZYTAŁEŚ PRZEPIS?
    Nie wolno działać tak, że jeden z wierzycieli jest "bardziej
    zaspokojony" niż inny. Kropka. Tako rzekł Sejm RP.
    Jeśli znasz przepis, który w takim przypadku (faktycznej
    niewypłacalności) pozwala "rozsądnie" działać to go wskaż.

    Liwiusz (bodaj) gdzieś obok sugerował, że w takim przypadku
    nie ma "pokrzywdzenia innych wierzycieli", ale IMO to się
    nie trzyma kupy: w razie spłacenia pieniędzmi jednego
    z pozostałych wierzycieli innym też nic nie jest zabierane.
    "Pokrzywdzenie" (z kodeksu karnego) może więc być rozumiane
    jedynie jako nierówne (nieproporcjonalne do długu) pokrycie
    niektórych długów.
    "Odrobienie długu" u jednego z wierzycieli nie różni się od
    zapłacenia mu pieniędzmi.
    Otrzymał świadczenie, nieproporcjonalne do swojej należności.

    No i 'witek' wskazuje, że skoro zaspokojony wierzyciel działał
    w zmowie z dłużnikiem, to idzie siedzieć.
    I *tak jest w KK*.

    pzdr, Gotfryd