  • 1. Data: 2003-08-29 10:04:22
    Temat: Pożyczka
    Od: "Sławomir Partyka" <s...@e...com.pl>

    Witam,

    Osoba prywatna pożycza innej osobie prywatnej 5000,00 zł na okres 2
    miesięcy. Czy ktoś musi płacić podatek, ew. obowiązują inne aspekty prawne?

    Pozdrawiam :-)
    SP

  • 2. Data: 2003-08-29 11:24:52
    Temat: Re: Pożyczka
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "Sławomir Partyka" <s...@e...com.pl> napisał:

    > Osoba prywatna pożycza innej osobie prywatnej 5000,00 zł na okres 2
    > miesięcy. Czy ktoś musi płacić podatek, ew. obowiązują inne aspekty
    prawne?

    Tak, nawet dwa razy. Szczegolow poszukaj sobie tu:
    www.podatki.pl
    http://www.bankier.pl/fo/podatki/

    mozesz siegnac tez do ustaw:

    1. Ustawa z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilno-prawnych.
    2. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    (mrk)

  • 3. Data: 2003-08-29 13:53:23
    Od: "Sławomir Partyka" <s...@e...com.pl>

    Użytkownik "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl> napisał w
    wiadomości news:bind9s$pqp$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > 1. Ustawa z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilno-prawnych.
    > 2. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Dziękuję za wskazówki. Znalazłem: 2% od wartości pożyczki ale dlaczego dwa
    razy? Tego nie udało mi się znaleźć.

    Pozdrawiam :-)
    SP

  • 4. Data: 2003-08-29 15:17:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprawę można ewentualnie trochę "obejść" wekslem. Weksel daje takie samo jak
    umowa pożyczki albo i lepsze zabezpieczenie dla wierzyciela, a opłata
    skarbowa tylko 1%.

  • 5. Data: 2003-08-29 15:27:56
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "Sławomir Partyka" <s...@e...com.pl> napisał:

    > Dziękuję za wskazówki. Znalazłem: 2% od wartości pożyczki ale dlaczego
    > dwa razy? Tego nie udało mi się znaleźć.

    Zakladam, ze pozyczasz na procent. Wiec masz dochod, ktory nalezy
    uwzglednic w rocznym zeznaniu podatkowym. I to jest ten drugi raz : )

    (mrk)

  • 6. Data: 2003-08-29 16:06:09
    Od: "Sławomir Partyka" <s...@e...com.pl>

    Użytkownik "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl> napisał w
    wiadomości news:binrgs$hig$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam

    > Zakladam, ze pozyczasz na procent. Wiec masz dochod, ktory nalezy
    > uwzglednic w rocznym zeznaniu podatkowym. I to jest ten drugi raz : )

    Rozumiem :-)
    Niestety, założenie było błędne. Nie pożyczam "obcym" a na bliskich nie
    zarabiam. Ale dziękuję i za ten fakt.

    Pozdrawiam :-)
    SP

  • 7. Data: 2003-08-30 06:50:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Aug 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ Sprawę można ewentualnie trochę "obejść" wekslem.
    >+ Weksel daje takie samo jak
    >+ umowa pożyczki albo i lepsze zabezpieczenie dla wierzyciela, a opłata
    >+ skarbowa tylko 1%.

    ILE ??? Cały procent ?? Ja myślałem że coś koło 0,25% ;)
    A BTW: trzeba by poczytać www.weksel.pl i dyskusje
    z archiwum grupy: weksel zabezpieczający pożyczkę wcale
    nie zwalnia od PCC "od pożyczki".
    Jak to było, "weksel własny" niezwiązany z niczym ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-08-30 12:11:27
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > ILE ??? Cały procent ?? Ja myślałem że coś koło 0,25% ;)

    Dokładnie 1 promil, 10gr od każdego rozpoczętego 100zł

    > A BTW: trzeba by poczytać www.weksel.pl i dyskusje
    > z archiwum grupy: weksel zabezpieczający pożyczkę wcale
    > nie zwalnia od PCC "od pożyczki".

    Według orzeczenia Sądu Najwyższego zwalnia, jednak Urzędy Skarbowe niechętnie
    to respektują. Niemniej jednak jest spora szansa wygrania - ja bym podatku od
    czynności cywilno-prawnych nie płacił.

    > Jak to było, "weksel własny" niezwiązany z niczym ? ;)

    Oczywiście, że związany. W zamian za gotówkę dostałeś weksel. To tak jakby
    gotówkę zamienić na dwa czeki, albo 100zł na dwa razy po 50zł. Od tego podatku
    wszak się nie płaci?

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    l...@i...pl
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2003-08-30 16:58:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2003, Liwiusz wrote:

    >+ > On Fri, 29 Aug 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Dokładnie 1 promil, 10gr od każdego rozpoczętego 100zł

    Thx. za szczegóły. W każdym razie procent to było dużo
    za dużo :)

> [...]
    >+ > nie zwalnia od PCC "od pożyczki".
    >+
    >+ Według orzeczenia Sądu Najwyższego zwalnia,

    ...weksla *ZABEZPIECZAJĄCEGO POŻYCZKĘ* ??
    Możesz podać jakiś namiar, najchętniej link (nie mam lexa
    ani innego zbioru wyroków) ?

    >+ jednak Urzędy Skarbowe niechętnie to respektują.

    Ja tam myślę że my się nie rozumiemy :]
    Zdecydowanie uważam że weksel zabezpieczający pożyczkę
    podlega pod PCC !

    >+ Niemniej jednak jest spora szansa wygrania - ja bym podatku od
    >+ czynności cywilno-prawnych nie płacił.

    ...chyba że z odsetkami ;)

    >+ > Jak to było, "weksel własny" niezwiązany z niczym ? ;)
    >+
    >+ Oczywiście, że związany. W zamian za gotówkę dostałeś weksel.

    Nieprawda. To jest właśnie "sprzedaż weksla", czyli "obrót
    papierami wartościowymi" na mocy jakiejś-tam umowy m-narodowej
    (której .pl jest stroną) zwolniony z podatków. I jest to
    *samodzielna operacja*.
    Natomiast weksel związany z jakąkolwiek umową (stanowiący
    zabezpieczenie na przykład) *nie zwalnia* od podatku
    wynikającego *z owej umowy*. Jeśli ktoś wekslem zabezpiecza
    pożyczkę... to PCC się należy - i IMHO tyle.
    Niedawno właśnie Maddy protestowała w kwesti PCC - pewnie
    dlatego że "typowo" księguje czeki stanowiące zabezpieczenia
    albo inne takie :)
    BTW: nie pisz mi że tylko osioł zabezpieczy pożyczkę wekslem :)

    >+ To tak jakby
    >+ gotówkę zamienić na dwa czeki, albo 100zł na dwa razy po 50zł.

    Ano właśnie. Natomiast jakby owa gotówka stanowiła zastaw
    albo coś podobnego - to mogłoby już tak prosto nie być :]
    (no, należałoby użyć kwoty ponad 1000 zł :))

    >+ Od tego podatku wszak się nie płaci?

    *OD TEGO* nie, AFAIK :)
    Natomiast wystawienie weksla z deklaracją opisującą co on
    zabezpiecza... to już inna rozmowa. I do owej "innej rozmowy"
    IMHO należy również zeznanie obywatela: "a bo chciałem
    pożyczki tylko powiedzieli mi że wekslem podatku nie
    będzie" należy do owej "innej rozmowy" :>

    >+ Pozdrawiam!

    wzajem ! - Gotfryd

  • 10. Data: 2003-08-30 19:37:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Dokładnie 1 promil, 10gr od każdego rozpoczętego 100zł

    No to jeszcze lepiej. Dawno nie pupowałem weksla. Przepraszam za błąd.

> [...]
    niechętnie
    | to respektują. Niemniej jednak jest spora szansa wygrania - ja bym podatku

    Ja bym to potraktował w ten sposób, że ja mu nie pożyczam tych pieniędzy,
    tylko daję na przechowanie na określony czas. W sumie na jedno wyjdzie. A
    jeśli facet zwróci w terminie te pieniądze, to weksel targamy i US nawet nie
    będzie miał szansy sie o sprawie dowiedzieć najpewniej.

    | Oczywiście, że związany. W zamian za gotówkę dostałeś weksel. To tak jakby
    | gotówkę zamienić na dwa czeki, albo 100zł na dwa razy po 50zł. Od tego
    podatku
    | wszak się nie płaci?

    O właśnie o to mi chodziło.