  • 1. Data: 2003-08-29 09:03:47
    Temat: wyjście z spólki cywilnej
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witam!

    Proszę o pomoc, nigdy tego nie robiłam, jak to przeporowadzić dobrze i
    sprawnie.

    Jak przeprowadzić wyjście ze spółki cywilnej?

    Jak o tym powiadomic wspólnika? Na piśmie? Co napisać? Podać datę
    wyjścia ze spółki czy tylko informację, że chc się to zrobić? Kiedy
    wtedy nastąpi wyjście ze spółki?

    Jeżeli wspólnik zechce wprowadzić kogos na moje miejsce to jak to
    formalnie przeprowadzić?

    Anna

  • 2. Data: 2003-08-29 11:01:17
    Temat: Re: wyjście z spólki cywilnej
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Adam wrote:

    > Witam!
    Ja również witam!

    > Jak przeprowadzić wyjście ze spółki cywilnej?

    A jak kwestię rozwiązania spółki reguluje wasza umowa?

    Zasadą jest że wypowiedzieć udział trzeba na 3 miesiące przed końcem roku
    obrachunkowego.

    Art 869 k.c.
    § 1. Jeżeli spółka została zawarta na czas nie oznaczony, każdy wspólnik
    może z niej wystąpić wypowiadając swój udział na trzy miesiące naprzód na
    koniec roku obrachunkowego.
    § 2. Z ważnych powodów może wypowiedzieć swój udział bez zachowania terminów
    wypowiedzenia, chociażby spółka była zawarta na czas oznaczony.
    Zastrzeżenie przeciwne jest nieważne.

    Art. 871 § 1 k.c. Wspólnikowi występującemu ze spółki zwraca się w naturze
    rzeczy, które wniósł do spółki do używania, oraz wypłaca się w pieniądzu
    wartość jego wkładu oznaczoną w umowie spółki, a w braku takiego oznaczenia
    - wartość, którą wkład ten miał w chwili wniesienia. Nie ulega zwrotowi
    wartość wkładu polegającego na świadczeniu usług albo na używaniu przez
    spółkę rzeczy należących do wspólnika.
    § 2. Ponadto wypłaca się występującemu wspólnikowi w pieniądzu taką część
    wartości wspólnego majątku pozostałego po odliczeniu wartości wkładów
    wszystkich wspólników, jaka odpowiada stosunkowi, w którym występujący
    wspólnik uczestniczył w zyskach spółki.

    Art. 874 k.c. Z ważnych powodów każdy wspólnik może żądać rozwiązania spółki
    przez sąd.

    > Jak o tym powiadomic wspólnika? Na piśmie? Co napisać? Podać datę
    > wyjścia ze spółki czy tylko informację, że chc się to zrobić?

    Na piśmie. Za potwierdzeniem odbioru.
    Należy wypowiedzieć dział.

    > Kiedy wtedy nastąpi wyjście ze spółki?

    Na koniec roku obrotowego. Chyba że zaistniały ważne przyczyny.

    > Jeżeli wspólnik zechce wprowadzić kogos na moje miejsce to jak to
    > formalnie przeprowadzić?

    To już będzie nowa spółka cywilna. Jakie formalności? negocjacje i zawarcie
    umowy spółki cywilnej.

    Pozdrawiam,
    Marysia