    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pożyczka
    Date: Sat, 30 Aug 2003 18:58:10 +0200

    On Sat, 30 Aug 2003, Liwiusz wrote:

    >+ > On Fri, 29 Aug 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ > >+ Weksel daje takie samo jak
    >+ > >+ umowa pożyczki albo i lepsze zabezpieczenie [...]
    >+ > >+ skarbowa tylko 1%.
    >+ >
    >+ > ILE ??? Cały procent ?? Ja myślałem że coś koło 0,25% ;)
    >+
    >+ Dokładnie 1 promil, 10gr od każdego rozpoczętego 100zł

    Thx. za szczegóły. W każdym razie procent to było dużo
    za dużo :)

    >+ > A BTW: trzeba by poczytać www.weksel.pl i dyskusje
    >+ > z archiwum grupy: weksel zabezpieczający pożyczkę wcale
    >+ > nie zwalnia od PCC "od pożyczki".
    >+
    >+ Według orzeczenia Sądu Najwyższego zwalnia,

    ...weksla *ZABEZPIECZAJĄCEGO POŻYCZKĘ* ??
    Możesz podać jakiś namiar, najchętniej link (nie mam lexa
    ani innego zbioru wyroków) ?

    >+ jednak Urzędy Skarbowe niechętnie to respektują.

    Ja tam myślę że my się nie rozumiemy :]
    Zdecydowanie uważam że weksel zabezpieczający pożyczkę
    podlega pod PCC !

    >+ Niemniej jednak jest spora szansa wygrania - ja bym podatku od
    >+ czynności cywilno-prawnych nie płacił.

    ...chyba że z odsetkami ;)

    >+ > Jak to było, "weksel własny" niezwiązany z niczym ? ;)
    >+
    >+ Oczywiście, że związany. W zamian za gotówkę dostałeś weksel.

    Nieprawda. To jest właśnie "sprzedaż weksla", czyli "obrót
    papierami wartościowymi" na mocy jakiejś-tam umowy m-narodowej
    (której .pl jest stroną) zwolniony z podatków. I jest to
    *samodzielna operacja*.
    Natomiast weksel związany z jakąkolwiek umową (stanowiący
    zabezpieczenie na przykład) *nie zwalnia* od podatku
    wynikającego *z owej umowy*. Jeśli ktoś wekslem zabezpiecza
    pożyczkę... to PCC się należy - i IMHO tyle.
    Niedawno właśnie Maddy protestowała w kwesti PCC - pewnie
    dlatego że "typowo" księguje czeki stanowiące zabezpieczenia
    albo inne takie :)
    BTW: nie pisz mi że tylko osioł zabezpieczy pożyczkę wekslem :)

    >+ To tak jakby
    >+ gotówkę zamienić na dwa czeki, albo 100zł na dwa razy po 50zł.

    Ano właśnie. Natomiast jakby owa gotówka stanowiła zastaw
    albo coś podobnego - to mogłoby już tak prosto nie być :]
    (no, należałoby użyć kwoty ponad 1000 zł :))

    >+ Od tego podatku wszak się nie płaci?

    *OD TEGO* nie, AFAIK :)
    Natomiast wystawienie weksla z deklaracją opisującą co on
    zabezpiecza... to już inna rozmowa. I do owej "innej rozmowy"
    IMHO należy również zeznanie obywatela: "a bo chciałem
    pożyczki tylko powiedzieli mi że wekslem podatku nie
    będzie" należy do owej "innej rozmowy" :>

    >+ Pozdrawiam!

    wzajem ! - Gotfryd