  • 11. Data: 2003-08-30 21:53:35
    Temat: Re: Pożyczka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Aug 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ | Według orzeczenia Sądu Najwyższego zwalnia, [...]
    >+ Ja bym to potraktował w ten sposób, że ja mu nie pożyczam tych pieniędzy,
    >+ tylko daję na przechowanie na określony czas. W sumie na jedno wyjdzie. A

    Nie wyjdzie. Umowa depozytu nieprawidłowego jest od jakiegoś
    czasu opodatkowana PCC :] !
    Formalnie rzecz biorąc - dając depozyt podpadasz pod PCC,
    *kupując weksel* (ale nie zabezpieczając nim pożyczki :))
    IMHO podpadasz pod opłatę skarbową (znaczy: "tylko"), a chyba
    nawet nie ty a wystawca.

    >+ jeśli facet zwróci w terminie te pieniądze, to weksel targamy i US nawet nie
    >+ będzie miał szansy sie o sprawie dowiedzieć najpewniej.

    Y tam, w kwestie nieformalne to ja się nie zapuszczałem ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 12. Data: 2003-08-31 11:47:54
    Od: Dredd<...@...pl>

    W kwestii aspektów samej pożyczki to przy kwocie powyżej 500 zł dla
    własnego bezpieczeństwa należy umowę zawrzeć w formie pisemnej
    (art. 720 § 2 k.c.)
    Brak tej formy utrudni czynności dowodowe w razie sporu i dochodzenia
    zapłaty przed Sądem

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 13. Data: 2003-09-01 10:31:01
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > ...weksla *ZABEZPIECZAJĄCEGO POŻYCZKĘ* ??
    > Możesz podać jakiś namiar, najchętniej link (nie mam lexa
    > ani innego zbioru wyroków) ?

    Nie od weksla zabezpieczającego pożyczkę, tylko od weksla zupełnego
    (własnego lub trasowanego), który ma spowodować, że "pożyczka" nie będzie
    pożyczką tylko kupnem weksla.

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 stycznia 1994 r. (SA/Gd
    740793).
    "Uiszczenie opłaty skarbowej poprzez użycie blankietu wekslowego wyczerpuje
    obowiązek określony w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 31 stycznia 1989
    r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 4 poz. 23 ze zm.) toteż nie jest zgodne z
    prawem pobieranie odrębnej opłaty skarbowej od umowy pożyczki".

    (za stroną www.weksel.pl)

    > Ja tam myślę że my się nie rozumiemy :]
    > Zdecydowanie uważam że weksel zabezpieczający pożyczkę
    > podlega pod PCC !

    Weksel kaucyjny nie zwalnia z podatku PCC, ale w tym temacie dyskusja była,
    czy można nie płacić 2% podatku używając weksli - i odpowiedź brzmi tak - jeśli
    weksel jest zupełny.

    > Nieprawda. To jest właśnie "sprzedaż weksla", czyli "obrót
    > papierami wartościowymi" na mocy jakiejś-tam umowy m-narodowej
    > (której .pl jest stroną) zwolniony z podatków. I jest to
    > *samodzielna operacja*.

    I to był właśnie ten sposób ominięcia podatku.

    Fakt.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    l...@i...pl