eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › "Powództwo adhezyjne" - Na jakiej podstawie ocenić wartość przedmiotu sporu , na jakiej zrobi to prok żądając naprawienia szkody.

  • 11. Data: 2005-11-28 17:56:46
    Temat: Re: "Powództwo adhezyjne" - Na jakiej podstawie ocenić wartość przedmiotu sporu , na jakiej zrobi to prok żądając naprawienia szkody.
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    flashi napisał(a):

    > A wytlumacz mi w jaki sposob posiadles te rzeczy ??

    Proszę bardzo ...

    > Prezent ? Kradziez ?

    Oczywiście ...

    > Przeciez po wartosc szyby idziesz do serwisu, po radio do sklepu tak samo

    Jak napisałem - jeżdżę bez szyby ...

    > jak CD Radio.

    Ukradłem wraz z pojazdem ...

    > Z alarmem gorzej bo musisz isc 2 raz do serwisu zeby wycenili
    > naprawe ...

    No pacz pan ...

    A poważnie - Szybe miałem swoją w zanadżu (teoretycznie) gdyż
    sprzedawca pojazdu załączył pare el. Rozumiem, że w związku z
    tym, że nie płaciłem nikomu za wstawienie i , że szybę już
    miałem w tym zakresie szkoda NIE POWSTAŁA, tak ?

    Radio - Było na wyposażeniu pojazdu w dniu kupienia ... Jest
    składową ceny pojadu z faktury - w jakiej proporcji ? Mam radio
    wycenić na zasadzie 10 % wartośc iz umowy k/s pojazdu ?
    Rozumiem, że w związku z powyższym również szkoda nie powstała,
    bo radia mogło nie być.

    Alarm - Nie naprawiałem, bo ASO śpiewa ca 1 000 PLN a nikt inny
    nie chce podjąć się naprawy ... fakturę "pro forma" z ASO mogę
    dostarczyć w każdym momencie.

    Odpowiedziałem na Twoje pytania - Twoja kolej, bo pewnie te
    informacje były Ci potrzebne do prowadzenia dalszej części
    wywodu ...

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 PRRC: Jackson [RIP] + AT 71 Magnum

  • 12. Data: 2005-11-28 18:14:18
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 28/11/2005 13:31, Stasio Podróżnik wrote :
> [...]
    > Postępowanie umorzono ...
    >
    > 4 miesiące później - postępowanie wznowiono (jak 8 innych) i połączono w
    > jedno - dochodzeniówka ujęła sprawców i połączyła kilka postępowań w
    > jedno (podstawa - zeznania podejrzanych połączone z wizjami lokalnymi
    > podczas których wskazali kilka miejsc gdzie dokonali włamań).
    >
    > Dostałem zgodę od prokuratora na luknięcie w akta. Złożyłęm
    > oświadczenie, że będę występował jako oskarżyciel posiłkowy (celem
    > zapewnienia sobie ew. obowiązku naprawienia szkody) , ale i dla pewności
    > chcę złożyć pozew o odszkodowanie (cywilny do rozpatrzenia na sprawie

    Zwróć uwagę, że składając wniosek o środek karny w postaci obowiązku
    naprawienia szkody pozbawiasz się jednocześnie prawa do wniesienia
    powództwa adhezyjnego. I odwrotnie wnosząc powództwo adhezyjne
    pozbawiasz się prawa do zawnioskowania o obowiązek naprawienia szkody.
    Odpowiednio mówią o tym przepisy art. 49a kpk i art. 65 § 1 pkt 6 kpk.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 13. Data: 2005-11-28 19:03:28
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

    uwazam zes troll ... ale i tak odpowiem ...
    na wstepie przepraszam za zlosliwosc :> wrocilem po 14h w pracy:>

    > Jak napisałem - jeżdżę bez szyby ...

    ale wartosci chyba sie mozesz dowiedziec ... no chyba ze mieszkasz w jakims
    nieznanym mnie kraju gdzie najpierw zalatwiasz usluge a potem uslugodawca
    wystawia CI rachunek/fakture na dowolna kwote nie okreslona przed usluga...
    przeciez masz sie dowiedziec WARTOSCI szyby a nie odrazu ja kupowac

    > Ukradłem wraz z pojazdem ...

    to milo ale nie przyznawaj sie do tego, bo coraz glupie to wyglada...

> [...]
    > pojazdu załączył pare el. Rozumiem, że w związku z tym, że nie płaciłem
    > nikomu za wstawienie i , że szybę już miałem w tym zakresie szkoda NIE

    a kto tak powiedzial ? przeciez chcesz zapewnienić sobie ew. "obowiązek
    naprawienia szkody" - a jak sie naprawia taka szkode ? kupujac nowa szybe i
    wprawiajac ja ... a gdzie sie to robi - w SERWISIE gdzie wystawia faktura
    ktora udokumentuje wartosc uslugi a przy okazji odrazu szkody (a na jaka
    kwote bedzie opiewac ta faktura mozesz sie dowiedziec wczesniej od
    pracownika SERWISU)

> [...]
    > wartośc iz umowy k/s pojazdu ?
    > Rozumiem, że w związku z powyższym również szkoda nie powstała, bo radia

    ide do salonu dowiaduje sie ile kosztuje u nich zalozenie takiego radia -
    wychodzi mi wartosc przedmiotu sporu :>

    > Alarm - Nie naprawiałem, bo ASO śpiewa ca 1 000 PLN a nikt inny nie chce
    > podjąć się naprawy ... fakturę "pro forma" z ASO mogę dostarczyć w każdym
    > momencie.

    czyli naprawde alarmu (ocena wartosci przedmiotu)sam zalatwiles koszt okolo
    1000zl

    > Odpowiedziałem na Twoje pytania - Twoja kolej, bo pewnie te informacje
    > były Ci potrzebne do prowadzenia dalszej części wywodu ...

    chcesz wycenic/ocenic wartosc przedmioty sporu ... to chyba najlatwiej pojsc
    do zrodla tych przedmiotow dostepnego dla Ciebie ...
    oczywiscie nie mowie o sklepie z odczynnikami chemicznymi i elektronika
    podstawowa :>
    a Ty jakos pod gore ... jakby tak naprawde nie zalezalo Ci na naprawie
    szkody tylko wyciagnieciu jakiegos dodatkowego zadoscuczynienia...

  • 14. Data: 2005-11-28 19:41:51
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    flashi napisał(a):

    > to milo ale nie przyznawaj sie do tego, bo coraz glupie to wyglada...

    Głupiś.

    > a kto tak powiedzial ? przeciez chcesz zapewnienić sobie ew. "obowiązek
    > naprawienia szkody" - a jak sie naprawia taka szkode ? kupujac nowa szybe i
    > wprawiajac ja ...

    Głupiś. A naprawienie szkody z OC w przypadku tfu tfu psia mać
    "szkody całkowitej" ?

    > ide do salonu dowiaduje sie ile kosztuje u nich zalozenie takiego radia -
    > wychodzi mi wartosc przedmiotu sporu :>

    Głupiś.
    A jeśli nie jest i nie było oferowane w sprzedaży w Europie ?

    > czyli naprawde alarmu (ocena wartosci przedmiotu)sam zalatwiles koszt okolo
    > 1000zl

    W tym rzecz, że nie załatwiłem, bo uważam to za mało rozsądne.

    > chcesz wycenic/ocenic wartosc przedmioty sporu ... to chyba najlatwiej pojsc
    > do zrodla tych przedmiotow dostepnego dla Ciebie ...

    A jeśli źródeł brak ?

    > a Ty jakos pod gore ... jakby tak naprawde nie zalezalo Ci na naprawie
    > szkody tylko wyciagnieciu jakiegos dodatkowego zadoscuczynienia...

    Głupiś. Włożyłem w przywrócenie pojazdu trochę kasy a teraz
    wychodzę z długów ... a nie naprawiłem jeszcze wszystkiego.

  • 15. Data: 2005-11-28 19:46:09
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):

> [...]
    > pozbawiasz się prawa do zawnioskowania o obowiązek naprawienia szkody.
    > Odpowiednio mówią o tym przepisy art. 49a kpk i art. 65 § 1 pkt 6 kpk.

    Zaraz zaraz - załóżmy , że Prokurator wnosi o obowiązek
    naprawienia szkody na dzień dobry ... czy to oznacza, że ja w
    tej syt jestem pozbawiony cywila ???? To byłoby dziwne,
    zwłaszcza, że w dniu dzisiejszym (jeśli dobrze zrozumiałem)
    Prokurator poindformował mnie do tego, że :

    On wnosi o obowiązek naprawienia szkody, a dla "łatwości" ja
    powinienem z powództwem tytułowym tak czy siak wystąpić.

    To by również znaczyło, że ja np wnosząc na drodze "cywilnej" o
    odszkodowanie, pozbawiam możliwości innych uczestników
    (pokrzywdzonych) gwarancji w postaci obowiązku naprawienia
    szkody ? (Z przyt. przep. zapoznałem się).

  • 16. Data: 2005-11-28 22:10:40
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
    > Zaraz zaraz - załóżmy , że Prokurator wnosi o obowiązek naprawienia
    > szkody na dzień dobry ...

    prokurator nie może wystąpić z wnioskiem na podstawie art.46 kk
    ale obowiązek naprawienia szkody można nałożyć również przy warunkowym
    zawieszeniu wykonania kary

    innych nie

    KG

  • 17. Data: 2005-11-28 22:12:20
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Stasio Podróżnik napisał(a):
    > A tak teoretycznie, piszę do Sądu Karnego taki pozew o naprawienie
    > szkody, kwota dość rozsądna, ca zawyżona o np 300 PLN (w skali 3 000)
    > ... Czy sąd będzie rozpatrywał słuszność kwoty (wysokości), czy o ile
    > siakichś sprzeciwów nie będzie klepnie to tak jak jest ? (Nie mam w
    > zamiarze "zarobić" na tym dealu, ale też nie chcę odpuścić wesołkom,
    > którzy w sposób nieautoryzowany zwiedzali moje królestwo ...

    dowiesz się w wyroku ;)
    kto go wie, są różne metody na podstawie których można ustalić stan
    faktyczny, w tym wysokość szkody
    na przykład taki art.230 kpc...

    KG

  • 18. Data: 2005-11-28 22:39:20
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 28/11/2005 20:46, Stasio Podróżnik wrote :

    > Zaraz zaraz - załóżmy , że Prokurator wnosi o obowiązek naprawienia
    > szkody na dzień dobry ... czy to oznacza, że ja w tej syt jestem
    > pozbawiony cywila ????

    Tak należałoby to rozumieć. Wbrew pozorom jest w tym pewna logika.
    Obowiązek naprawienia szkody jest niejako lepszym powództwem adhezyjnym.
    W wypadku złożenia wniosku i w wypadku skazania za przestępstwa wskazane
    w art. 46 § 1 kk sąd _musi_ orzec taki środek. Tym samym powództwo
    adhezyjne nie ma już sensu -- skoro bowiem sąd _musi_ orzec taki środek,
    to przecież bezcelowym jest jednoczesne orzekanie obowiązku naprawienia
    tej samej szkody w sposób wskazany w prawie cywilnym.

> [...]
    > odszkodowanie, pozbawiam możliwości innych uczestników (pokrzywdzonych)
    > gwarancji w postaci obowiązku naprawienia szkody ? (Z przyt. przep.

    Dobre pytanie :-). Celem obecnego uregulowania jest zdjęcie z Sądu
    obowiązek równoczesnego rozpatrywania powództwa adhezyjnego i
    rozpatrywania wniosku o środek karny z art. 46 § 1 kk, tym bardziej że
    orzeczenie tego środka karnego w wypadku skazania jest obligatoryjne.
    Jednakże nic (chyba) nie stoi na przeszkodzie aby w wypadku wielości
    pokrzywdzonych jedni złożyli wniosek z art. 46 § 1 kk, a pozostali
    powództwo adhezyjne.

    Być może prokurator miał na myśli abyś także (oprócz niego) złożył
    wniosek o obowiązek naprawienia szkody.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    All that is necessary for the triumph of evil is that good men do

  • 19. Data: 2005-11-28 22:43:01
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 28/11/2005 23:10, kam wrote :

    > prokurator nie może wystąpić z wnioskiem na podstawie art.46 kk
    > ale obowiązek naprawienia szkody można nałożyć również przy warunkowym
    > zawieszeniu wykonania kary

    Ależ może. Art. 49a kpk: Jeżeli nie wytoczono powództwa cywilnego,
    pokrzywdzony, a także prokurator, może [...] złożyć wniosek, o którym
    mowa w art. 46 § 1 kk.

    Było orzecznictwo które mówiło o tym, że nie może, ale w świetle dodania
    art. 49a kpk, który explicite wymienia prokuratora jako podmiot
    uprawniony do złożenia wniosku straciło ono aktualność.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 20. Data: 2005-11-28 22:59:32
    Od: kam <#k...@w...pl#>

> [...]
    > art. 49a kpk, który explicite wymienia prokuratora jako podmiot
    > uprawniony do złożenia wniosku straciło ono aktualność.

    mam wątpliwości
    wokół tego czy art.49a rzeczywiście daje samodzielną podstawę do
    złożenia takiego wniosku czy też tylko określa termin w którym można to
    zrobić (może to zrobić osoba uprawniona na podstawie innych przepisów -
    jak dotychczas)
    szczególnie że w dyskusjach komisji poruszano właśnie kwestię terminu, a
    nie rozszerzenia kręgu uprawnionych podmiotów
    argumenty z tego orzecznictwa też nadal aktualne

    KG