    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 25 Jan 2016 18:20:20 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Pomyłka w przelewie
    <n7gpc3$v3a$2@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <n7gqvj$16l$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <n7gumo$561$1@node1.news.atman.pl>

    On Sun, 17 Jan 2016, Liwiusz wrote:

    > Co do zasady tak to działa. Nie przypominam sobie, aby roszczenia
    > o bezpodstawne wzbogacenie były ograniczane o jakieś ekstra koszty
    > związane z tym, że ktoś musi iść na miasto zrobić przelew, czy nawet
    > wracać z rocznego urlopu w USA ;)

    Bo one nie są *ograniczane*.
    Po prostu zobowiązanemu należy się zwrot kosztów z przepisów ogólnych,
    więc ma (również z przepisów ogólnych) prawo wziąć zastaw na kwotę
    stanowiacą równowartość kosztu, a następnie tę kwotę potrącić.

    Osobna sprawa to wycena wartości (w tym przypadku na całe 25 zł)
    rzeczonego kosztu.
    Ale Ty najwyraźniej próbujesz podważyć *fakt*, że zobowiązany
    do zwrotu ma prawo do potrącenia kosztów, a z tym nijak nie
    można się zgodzić. Przecież to nie jego wina, że został
    bezpodstawnie wzbogacony.
    A trzecia, równie odrębna sprawa, to omówiony już fakt że oferty
    były dwie, zaś "oświadczeniem strony" jest, jak chce KC, "każde
    zachowanie", więc sam fakt przysługiwania zwrotu jest dyskusyjny,
    ale do tego się nie wtykam, poprzestańmy na "nienależnym
    świadczeniu".

    > W końcu bezpodstawne wzbogacenie polega na tym, że wzbogacony jest
    > obowiązany do zwrotu wzbogacenia. A skoro jest obowiązany, to na nim
    > spoczywa obowiązek kosztowy dokonania zwrotu.

    Cofam to co napisałem wcześniej.
    Zmusiłeś mnie do zajrzenia do KC ;)

    Jest przecież przepis szczegółowy: 408 KC.
    "wydatek konieczny nie znajdujący pokrycia w osiągniętym użytku".
    Na - nomen omen - bank!
    :)

    pzdr, Gotfryd