    From: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty@[wytnij]o2.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Policja, rewizja, protokół
    Date: Sun, 15 Jul 2007 20:14:48 +0200

    Użytkownik "Krystian" <k...@w...pl> napisał
    > Funkcjonariusz prosi o otworzenie bagaznika samochodu, pokazania
    > zawartosci popielniczki, schowka... i tu moje pytania
    > czy mam prawo zadac protokolu przy rewizji samochodu? bagaznika?
    > wnetrza pojazdu?
    > jezeli tak to protokol ma zostac sporzadzony na miejscu? czy
    > funkcjonariusz moze sporzadzic go pozniej w komendzie?

    To zależy co to za czynność...
    1) kontrola osobista i przeglądanie zawartości bagażu - ustawa o Policji
    art.15, protokół tylko na wyraźne żądanie, może być w jednostce Policji,
    żadnego dostarczenia w późniejszym terminie, bo protokół podpisują obie
    strony, także i kontrolowany. Uzasadnione podejrzenie popełnienia czynu
    zabronionego: np. ktoś podbym autem doknał niedawno kradzieży itp. itd.
    2) przeszukanie - kodeks postępowania karnego/kodeks postępowania w sprawach
    o wykroczenia - protokół obligatoryjny, postanowienie prokuratora przed
    przystąpieniem do czynności albo dostarczone potem na żądanie
    przeszukiwanego. To się stosuje zazwyczaj w ramach konkretnego postępowania
    w jakiejś sprawie.
    3) sprawdzenie ładunku - kontrola drogowa- prawo o ruchu drogowym. Mam
    wątpliwości, czy w ramach zwykłej kontroli można się na to powoływać, wszak
    w samochodzie osobowym nie ma ładunku tylko osoby i ich bagaże, co innego
    ciężarowy samochód.
    4) Zwykła prośba. Jak się zgadzasz to ok, jak nie to wzbudzasz podejrzenia i
    patrz pkt.1. Zdania są podzielone, czy policjant może nawet w ramach prośby
    wydawać takie polecenia i co jak odmówisz.

    W praktyce jest to na zasadzie prośby lub inaczej - bardzo łatwo można
    uzasadnić zastosowanie pkt. 1.