  • 1. Data: 2002-07-30 10:41:44
    Temat: Re: Podpis elektroniczny
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "blad" <b...@W...pl> wrote in message
    news:3d41734e$1_3@news.vogel.pl...
    > Użytkownik "Lukasz Piestrzeniewcz"
    Bardzo
> [...]
    > zalogowaniu maja taki skutek jakby byly podpisane cyfrowo.
    >
    > nie. taki certyfikat to twoj klucz publiczny podpisany przez bank - po
    > wczytaniu do przegladarki kazdy moze go wybrac do komunikacji z
    bankiem.
    > Komunikacje ustanowi poprawnie jesli poda jeszcze wlasciwy login i
    haslo
    > (ktore sam wymyslil i moze zmienic)
    > Dopiero jak się robi operację finansową to podpisuje się ja przy
    użyciu
    > klucza prywatnego, który TYLKO TY masz na dyskietce lub w przyszłosci

    To nie tak ! (Nie przeczytałem dokładnie to co pisałesz w tym akapicie).
    Połaczenie SSL może być również tak zestawione, że przegladarka przesyła
    do (powiedzmy) banku twój certyfikat, nastepnie polączenie (klucze do
    szyfrowania transmisji) będą negocjowane za pomocą klucza prywatnego,
    które na przykład masz w karcie. Jest to wbudowana funkcja serwerów i
    wieksazości klientów (przeglądarek).
    W tym układzie ten (powiedzmy) bank mimo, że po raz pierwszy ma z tobą
    do czynienia, wie, ze Ty to Ty i poswiadcza o tym eTelbank lub inne
    Unizeto.
    To jest i działa. I chyba o to chodziło kol. Piestrzeniewczowi.
    Kwestia tylko :
    1. czy dokument który w wyniku takiego czego powstanie może (i pod
    jakimi warunkami może) byc dowodem w razie sporu
    2. Czy to jest rozsądne (niezaprzeczalność na klucze, które pozwalają
    logować).
    Vizvary

  • 2. Data: 2002-07-30 12:55:07
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Vizvary II Istvan
    > (...) (klucze do
    > szyfrowania transmisji) będą negocjowane za pomocą klucza prywatnego,
    > które na przykład masz w karcie. Jest to wbudowana funkcja serwerów i
    > wieksazości klientów (przeglądarek).
    (...)
    > To jest i działa. I chyba o to chodziło kol. Piestrzeniewczowi.

    nie wiedzialem, ze to moze tak dzialac bo klucz prywatny mam na dyskietce a
    przy logowaniu do planety o dyskietke sie nie pyta.
    Twoj pomysl z podpisywaniem pozwolenia na zalogowanie bardzo mi sie podoba !
    *** blad ***

  • 3. Data: 2002-07-30 19:59:32
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "blad" <b...@W...pl> wrote in message
> [...]
    dyskietce a
    > przy logowaniu do planety o dyskietke sie nie pyta.
    Protokoł SSL w zalozeniach ma wbudowane mechanizmy obustronnej
    certyfikacji. W zasadzie każdy
    serwer internetowy ma taką funkcję wbudowaną, że do pewnych obszarów
    jest "wymagany certyfikat klienta". Mozna też zaznaczyć którym Urzędom
    Certyfikacyjnym się ufa. Możesz też ograniczać zaufanie tylko do
    certyfikatów o okreslonych cechach (np. w polu OU musi wystepować napis
    "Klient Banku Jakiegos")
    W sieciach korporacyjnych możesz przyporządkować (mapować) właścicieli
    certyfikatów wykorzystanych do logowania do jakichś kont komputerowych
    (nie bankowych ! to co innego !) itd.

    Istotne jest to, że twoje hasło pozostanie w obrebie komputera (jest
    przesłany tylko do karty czy do funkci kryptograficznej) zaś po sieci
    wędruje tylko twój certyfikat (nie jest tajny) i zaszyfrowana twoim
    kluczem prywatnym informacja świadcząca o tym, że jesteś w posiadaniu
    klucza prywatnego prznależącego do danego certyfikatu.

    > Twoj pomysl z podpisywaniem pozwolenia na zalogowanie bardzo mi sie
    podoba !

    Z tym podaniem:-))
    Ja myslałem o tym samym problemie co kol. Piestrzeniewicz.
    Niezaprzeczalność faktu zalogowania. Może w bankach mniej iostotne, ale
    w powazniejszych systemach czasu rzeczywistego może ...