  • 1. Data: 2021-01-05 11:02:04
    Temat: Podatek cukrowy
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    Wprowadzili ustawe, podatek cukrowy, napoje słodzone zdrożały.
    Czy konsumenci będą mniej kupować napojów słodzonych ?
    Efekt może być odwrotny od zamierzonego. Sprzedaż spadnie, podatek do
    kasy państwa wpłynie mniejszy od zamierzonego.
    Część społeczeństwa będzie zdrowsze. Stomatolodzy trochę mniej zarobią,
    mniej próchnicy będzie, przynajmniej u tych, którzy przestaną kupować
    Cole, Pepsi i oranżady...
    albo producenci będą sypać do napojów mniej cukru i tych słodzików które
    podlegają opodatkowaniu.

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    200001492/U/D20201492Lj.pdf

    Art. 12f. 1. Na wysokość opłaty składają się następujące części:
    1) 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w
    100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej
    jednej substancji
    słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
    2) 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju
    - w przeliczeniu na litr napoju.
    2. Wysokość opłaty dla napojów zawierających powyżej 5 g cukrów w 100 ml
    napoju stanowi sumę części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, z
    wyłączeniem ust. 7.
    3. Napoje zawierające dodatek kofeiny lub tauryny są objęte opłatą w
    wysokości
    0,10 zł w przeliczeniu na litr napoju.
    4. Wysokość opłaty dla napojów zawierających substancje, o których mowa
    w ust. 1 pkt 1 lub 2, oraz kofeinę lub taurynę stanowi odpowiednio sumę
    części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, oraz opłaty, o której mowa
    w ust. 3.
    5. Do obliczenia opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest
    zaokrąglana w górę do pełnego grama.
    6. Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.

    czyli jeśli napój multiwitamina
    https://www.bee.pl/tarczyn-napoj-multiwitamina-10-wi
    tamin-300-ml_p1381864.html

    to mały sklep będzie musiał naliczyć podatek i odprowadzić do 25
    następnego miesiąca.

  • 2. Data: 2021-01-05 11:10:03
    Temat: Re: Podatek cukrowy
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu 2021-01-05 o 11:02, Henryk Hajdan pisze:
    > Efekt może być odwrotny od zamierzonego.

    Ciach.

    Może ale nie musi. Patrz jak wpływa DOSTĘPNOŚĆ na spożycie alkoholu

  • 3. Data: 2021-01-05 11:30:44
    Od: TomN <n...@i...dyndnxs.invalid>

    Henryk Hajdan w

    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    200001492/U/D20201492Lj.pdf
    [...]
> [...]
    tamin-300-ml_p1381864.html
    > to mały sklep będzie musiał naliczyć podatek i odprowadzić do 25

    Skąd taka konkluzja?

    --
    'Tom N'

  • 4. Data: 2021-01-05 13:20:01
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

> [...]
    tamin-300-ml_p1381864.html

    > to mały sklep będzie musiał naliczyć podatek i odprowadzić do 25

    Art. 12d. 1. Obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie
    prawnej
    oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:
    1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo
    prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu
    nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub
    importera napoju;
    2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi
    element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego
    napoju dla
    zamawiającego.
    2. W przypadku powstania obowiązku zapłaty opłaty na podstawie
    ust. 1 pkt 2 obowiązek ten spoczywa wyłącznie na zamawiającym, o którym mowa
    w ust. 1 pkt 2.

    raczej nie sklep będzie odprowadzał opłatę/podatek, a hurtownia w
    łańcuchu dostawy
    lub
    kto zamówi bezpośrednio od producenta

  • 5. Data: 2021-01-06 15:38:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]

    > Art. 12f. 1. Na wysokość opłaty składają się następujące części:
    > 1) 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w

    Czyli woda mineralna o zawartości 0g (co jest mniejsze od 5) też
    właściwie podlega.
    Pięknie.

  • 6. Data: 2021-01-06 23:42:54
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    t-1 pisze:

    > Czyli woda mineralna o zawartości 0g (co jest mniejsze od 5) też
    > właściwie podlega.
    > Pięknie.

    "Lubicie niskie podatki? Od nowego roku dajemy wam 5 nowych niskich
    podatków"

  • 7. Data: 2021-01-07 09:14:17
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2021-01-06 o 15:38, t-1 pisze:

    > Czyli woda mineralna o zawartości 0g (co jest mniejsze od 5) też
    > właściwie podlega.
    > Pięknie.

    Ta woda musiałaby mieć dodatki cukrów albo kofeinę/taurynę - wynika to z
    Art.12a.

  • 8. Data: 2021-01-07 17:44:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Jan 2021 11:02:04 +0100, Henryk Hajdan napisał(a):
    > Wprowadzili ustawe, podatek cukrowy, napoje słodzone zdrożały.
    > Czy konsumenci będą mniej kupować napojów słodzonych ?
    > Efekt może być odwrotny od zamierzonego.

    A jaki jest ten zamierzony efekt ?

> [...]
    > Część społeczeństwa będzie zdrowsze. Stomatolodzy trochę mniej zarobią,
    > mniej próchnicy będzie, przynajmniej u tych, którzy przestaną kupować

    I beda zyli dluzej, a ZUS tego nie wytrzyma :-)

    > albo producenci będą sypać do napojów mniej cukru i tych słodzików które
    > podlegają opodatkowaniu.

    no i o to przeciez chodzi.

    Chyba, ze masz na mysli - odkryja inne slodziki.
    Albo ... zaczna sprzedawac zestawy - cola nieslodzona i torebeczka
    cukru :-)
    Lub Coca-cola w proszku, a woda osobno ..

> [...]

    tamin-300-ml_p1381864.html

    > to mały sklep będzie musiał naliczyć podatek i odprowadzić do 25

    oplata jest za "wprowadzenie na rynek krajowy" ... czyli moze
    producent zaplaci, reszta wolna ?

    Ciekawe co z kawiarniami i punktami, ktore oferuja "herbate z cukrem"
    ... lub cukier luzem :-)

    Ale ... zwolnienie:
    5) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub
    owocowo--warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz
    zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml
    napoju;

    I ten napoj moze sie łapie ... ale ... chodzi o cukier dodany, czy
    razem z naturalnym w soku ?

    Bo ... wartosci odzywcze
    -węglowodany: 10 g,
    -w tym cukry: 10 g,

    i to na 100g napoju ... 10% cukru ..

    ciekawe, czy da sie mniej cukru sypac, czy to juz za kwasne bedzie ...

    J.

  • 9. Data: 2021-01-07 18:31:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.01.2021 o 17:44, J.F. pisze:
    > Lub Coca-cola w proszku, a woda osobno ..

    Teraz chyba trudno o takie coś, ale ja pamiętam napoje w proszku.
    Dodawało się wodę, a co bardziej wyrafinowani pożerali ją w postaci
    sypkiej.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2021-01-07 20:06:50
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-07 o 09:14, kosmos pisze:

    > Ta woda musiałaby mieć dodatki cukrów albo kofeinę/taurynę - wynika to z
    > Art.12a.

    Przecież to nie słona, morska woda tylko słodka. :)