    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczta Polska i piorytet
    Date: Sat, 28 Dec 2002 18:33:07 +0000 (UTC)

    Kami <K...@j...net> napisał(a):

    > Moment, moment... Dam sobie coś uciąć, że listów ekspresowych już
    > _nie_ma_.

    Zbyt pochopnie dajesz się pozbawić swoich części ciała ;-)))
    Są i mają się całkiem nieźle :-)))
    Od kilku lat nie można wysłać zwykłej przesyłki listowej ze
    świadczeniem "ekspres", przesyłkę rejestrowaną natomiast można.

    § 36 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 15 marca 1996 r.
    w sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze
    powszechnym: "Nadawca przesyłki lub przekazu pocztowego może zgłosić żądanie
    wykonania świadczenia dodatkowego, polegającego na traktowaniu przesyłki
    rejestrowanej lub przekazu pocztowego jako ekspresowych".

    > żeby PP miała ustatowy
    > obowiązek świadczenia tej usługi jako powszechnej, ale to akurat można
    > sprawdzić...

    Usługą powszechną jest przyjmowanie, przewóz i doręczanie listów poleconych
    (wynika to z art. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności).
    Świadczeniem dodatkowym do tej usługi jest traktowanie przesyłki jako
    ekspresowej.

    > W każdym razie w cenniku na stronie PP takiej usługi _już_
    > nie ma.

    Jest, jest :-)
    http://www.poczta-polska.pl/cennik/indexk.html

    Zobacz:
    1) w przypadku przesyłek ekonomicznych - rozdział I dział 2 "Opłaty za
    świadczenia dodatkowe i inne",
    2) w przypadku przesyłek priorytetowych - rozdział II dział 2 "Opłaty za
> [...]

    > Piszesz:
    > 'Poczta Polska gwarantuje natomiast doręczenie w terminie listów
    > poleconych
    > (zarówno ekonomicznych jak i priorytetowych), listów wartościowych oraz
    > paczek pocztowych i przekazów pocztowych nadanych jako ekspresowe.
    > Wynika to
    > bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 15 marca 1996 r.
    > sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze
    > powszechnym.'
    > A teraz piszesz, że reklamować można tylko utratę/ubytek/uszkodzenie. A

    Ostatnie zdanie dotyczy przesyłek rejestrowanych bez świadczenia "ekspres".

    Jeszcze raz po kolei:
    1) ekonomiczną przesyłkę poleconą można reklamować, gdy zaginie, zostanie
    uszkodzona, lub nastąpi ubytek zawartości,
    2) priorytetową przesyłkę poleconą można reklamować, gdy zaginie, zostanie
    uszkodzona, lub nastąpi ubytek zawartości,
    3) ekonomiczną przesyłkę poleconą nadaną ze świadczeniem
    dodatkowym "ekspres" można reklamować, gdy zaginie, zostanie uszkodzona, lub
    nastąpi ubytek zawartości, a także gdy jej doręczenie zostanie opóźnione,
    4) priorytetową przesyłkę poleconą można reklamować, gdy zaginie, zostanie
    uszkodzona, lub nastąpi ubytek zawartości, a także gdy jej doręczenie
    zostanie opóźnione.
    Oczywiście opóźnienie o którym mowa w punktach 3 i 4 to opóźnienie
    wynikające z niedotrzymania terminów wynikających ze świadczenia "ekspres".

    > Coś mi się tu nie zgadza - bo w czasie
    > powstawania tego rozporządzenia nie było jeszcze podziału na listy
    > ekonomiczne i priorytetowe, a tej chwili natomiast nie ma już listów
    > ekspresowych. Więc?

    Wtedy nie było podziału na przesyłki ekonomiczne i priorytetowe, ale to nie
    ma nic do rzeczy.
    Dalej można nadać przesyłkę rejestrowaną jako ekspresową.

    > Czy opóźniony polecony priorytet można reklamować za opóźnienie - moim
    > zdaniem tak.

    Jesteś w błędzie. Nie można. Poczta Polska nie gwarantuje terminu doręczenia
    przesyłek priorytetowych.

    Pozdrawiam,
    Jarosław Łysio