    From: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczta Polska i piorytet
    Date: Fri, 27 Dec 2002 22:03:13 +0000 (UTC)

    Tomasz Pyra napisał:

    > "sa sprawy priorytetowe jak glosi reklama..."
    > Wyslalem list polceony priorytetem (pani na poczcie powiedziala ze dojdzie
    > nastepnego dnia).
    > Po pierwsze to jak sie maja zobowiazania poczty co do terminowosci?

    Od 1 lipca PPUP Poczta Polska dzieli przesyłki listowe na ekonomiczne i
    priorytetowe. Przesyłki priorytetowe to przesyłki kierowane najszybszą drogą.
    Poczta Polska dokłada starań, by przesyłki w obrocie krajowym nadane w dzień
    roboczy do godziny:
    - 17:00 na terenach miast wojewódzkich,
    - 16:00 na terenach miast powiatowych,
    - 15:00 w pozostałych miejscowościach w placówkach pocztowych,
    były doręczone adrestowi w następnym dniu roboczym po dniu nadania.
    Poczta założyła sobie cel, by co najmniej 80 procent przesyłek
    priorytetowych spełniało powyższą normę (unijne regulacje wskazują, że
    poczty powinny dostarczać przynajmniej 80 procent przesyłek priorytetowych w
    terminie. Np. w Belgii normy doręczenia przesyłek wynoszą 90% w terminie, we
    Francji 84%, w Niemczech 80%, w Szwecji 85%, Hiszpanii 90%, a w Holandii
    95%).
    Zarówno badania prowadzone przez samą Pocztę jak i przez niezależny od niej
    Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) potwierdzają, iż Poczta
    Polska realizuje ten cel.
    O badaniach przeprowadzonych przez Pocztę można przeczytać tutaj:
    http://arch.rp.pl/a/rz/2002/10/20021014/200210140033
    .html?
    k=on;t=2002070120021227
    Z badań Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty wynika, ze w terminie
    doręczono 93,25 proc. krajowych przesyłek priorytetowych (badanie
    przeprowadzono od końca września do drugiego tygodnia października, wykonało
    je 94 respondentów, którzy wysłali 10 009 listów kontrolnych).

    Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, o którym wielu klientów zapomina -
    Poczta Polska _nie_gwarantuje_ terminu doręczenia przesyłek priorytetowych.
    Oznacza to, że jeśli przesyłka priorytetowa nie dojdzie do adresata w
    zakładanym terminie nadawcy ani adresatowi nie przysługuje roszczenie
    względem Poczty.

    Poczta Polska gwarantuje natomiast doręczenie w terminie listów poleconych
    (zarówno ekonomicznych jak i priorytetowych), listów wartościowych oraz
    paczek pocztowych i przekazów pocztowych nadanych jako ekspresowe. Wynika to
    bezpośrednio z Rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 15 marca 1996 r. w
    sprawie warunków korzystania z usług pocztowych o charakterze powszechnym.
    Traktowanie ww. przesyłek i przekazów pocztowych jako ekspresowych oznacza
    ich przewiezienie i doręczenie w nastepujących terminach:
    -dla przesyłek lub przekazów przeznaczonych do doręczenia w tej samej
    miejscowości oraz nadanych i przeznaczonych do doręczenia na obszarze tego
    samego województwa - następnego dnia po dniu nadania,
    -dla przesyłek lub przekazów przeznaczonych do doręczenia na obszarze innego
    województwa niż województwo, w którym zostały nadane - w drugim dniu po dniu
    nadania,
    przy czym: przesyłki i przekazy nadane po godz. 16:00 uważa się za nadane w
    dniu następnym; niedziel i świąt będących ustawowo dniami wolnymi od pracy
    oraz ustalonych odrębnie dni wolnych od pracy nie wlicza się do podanych
    wyżej terminów.
    Jeżeli doręczenie przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego,
    traktowanych jako ekspresowe, albo zawiadomienia o ich nadejściu nastąpiło
    później niż wynika to z podanych wyżej terminów nadawcy przesyłki
    przysługuje stosowne odszkodowanie.

    > Na umowie jest
    > zapis o 30-to dniowym okresie wypowiedzenia.

    Jeśli wypowiedzenie umowy wymagało formy pisemnej nie jest ważne czy pismo
    wypowiadające umowę zostało złożone drugiej stronie osobiście, czy przesłane
    pocztą (nie ważne jaką przesyłką). Dla celów dowodowych warto jednak takie
    pismo przesyłać przesyłką poleconą z potwierdzeniem odbioru. Po pierwsze
    oprzecznictwo SN wskazuje, że wysłanie pisma przesyłką poleconą to
    zachowanie należytej staranności (domniemywa się, że przesyłka dojdzie), ma
    się też potwierdzenie nadania. Po drugie skorzystanie ze świadczenia
    dodatkowego "potwierdzenie odbioru" pozwala na otrzymanie przez nadawcę
    przesyłki dokumentu z podpisem adresata lub odbiorcy przesyłki oraz z
    urzędowo stwierdzoną datą doręczenia/wydania przesyłki adresatowi (data
    uwidoczniona na odcisku datownika pocztowego ma charakter daty pewnej).

    > Po drugie jezeli nawet list doszedl do nich 3 dni po rozpoczeciu okresu
    > rozliczeniowego to co reguluje to ze mam zaplacic abonamenty za caly okres
    > a nie tylko za 3 dni?

    Kwestię tę reguluje umowa.
    Jak sądzę opóźnione doręczenie listu z wypowiedzeniem nie wchodzi w stosunki
    z tej umowy.

    Jarosław Łysio