    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Platny przedlad gwarancyjny
    Date: Sun, 21 Sep 2003 18:13:38 +0800

    In article <bkjnuu$s1d$1@atlantis.news.tpi.pl>, Tomasz Pyra wrote:
    > Jakis czas temu kupilem rower f-my Giant.
    > Jednym z warunkow gwarancji jest zgloszenie sie w ciagu miesiaca do serwisu
    > w celu przeprowadzenia przegladu gwarancyjnego.
    > Rower oddalem, a teraz zauwazylem ze na kwitku jest "przewidywany koszt
    > uslugi - 25zl".
    > Czy serwis ma prawo brac pieniadze za wykonanie obowiazkowego przegladu
    > (brak przegladu powoduje utrate gwarancji)?

    MZ jak najbardziej prawo ma.

    > Wydaje mi sie ze sprzedawca ma obowiazek udzielic mi 12mies gwarancji na
    > zakupiony towar i to 12mies gwarancji jest wliczone w cene. I jezeli wzywa
    > mnie na przeglad to nie moze zadac za przeglad oplaty.

    Nie tylko że sprzedawaca nie ma takiego obowiązku to nawet producent nie
    ma. Gwarancja jest całkowicie dobrowolna.

    > Przeciez rownie dobrze kazdy nieuczciwy sprzedawca mogl by zarzadac
    > stawienia sie na przeglad w czasie 2 dni i pobierac oplate w wysokosci 10x
    > cena zakupu.

    No jeśli sie na takie coś godzisz to Twoja głupota w pierwszym rzędzie a
    dopiero potem co najwyżej moralnie wątpliwa postawa sprzedawcy (gwaranta).
    Nikt Ci nie każe korzystać z gwarancji. Możesz, w przypadku wystąpienia
    usterki, skorzystać z tzw. niezgodności z umową.
    Proponuję abyś odrobił zadanie domowe i przejrzał archiwum grupy.

    A dalej co do tego konkretnego przypadku - tu może mieć MZ miejsce
    sytuacja w której nawet korzystając z ww. niezgodności z umową możesz się
    narazić na słuszną odmowę uznania reklamacji. Te przeglądy o których mówi
    gwarancja zapewne wynikają z przekonania porducenta (zakładam tu, że to
    słuszne przekonanie) o konieczności regulacji/smarowania czegoś tam dla
    prawidłowego funkcjonowania roweru. Wystarczy MZ, że w instrukcji będzie
    to wyraźnie powiedziane, a Ty w taki czy inny sposób tego nie dopełnisz i
    z powodu takiego zaniedbania coś ulegnie uszkodzeniu. Przy czym ZCP przez
    pierwsze 6 miesiecy od kupna to sprzedawca musi wykazać, że wada wynikła z
    takiego zaniedbania, ale potem już Ty. Więc i tu możesz się trochę
    namęczyć.

    Producent zakada, że ta regulacja to coś co musisz zrobić tak czy siak
    (porównaj np. do wymiany oleju, czy paska rozrządu w samochodzie). Jak sam
    potrafisz to ok, zaoszczędziłes, ale po tych 6ciu miesiącach może być
    kiepsko ze stroną dowodową. Jeśli nie, to musisz to zlecić komuś (a jak
    on coś spieprzy to będzie odpowiadał). I taką usługę gwarant zapewne
    szacuje tu gwarant na owe 25zł.

    Osobiście popieram zdanie, że jak się wywaliło 2kzł to nie ma co się
    rzucać o 25 skoro brudną robotę i tak ktoś musi zrobić.

    --
    Maricn