  • 1. Data: 2002-09-24 06:42:12
    Temat: "Platnosc do 15-go dnia kazdego miesiaca" - co oznacza?
    Od: slawek <s...@p...gazeta.pl>

    Witam
    Co oznacza takie sformulowanie w umowie:
    "Poszczegolne wplaty beda dokonywane przez nabywce
    w terminie do 15-go dnia kazdego miesiaca"
    - musze wniesc oplate co najwyzej do 14 dnia kazdego m-ca,
    czy tez 15 tez sie do tego wlicza?
    --
    pozdrawiam
    Slawek

  • 2. Data: 2002-09-24 06:42:42
    Od: d...@p...onet.pl

    tzn. 15 ma być kasa na koncie ew. w rękach wierzyciela. Wyrok SN.

  • 3. Data: 2002-09-24 06:46:50
    Od: "MP" <p...@c...onet.pl>

    > w terminie do 15-go dnia kazdego miesiaca"
    > - musze wniesc oplate co najwyzej do 14 dnia kazdego m-ca,
> [...]

    Oczywiscie 15 tez sie wlicza. Z tym ze wplaty powinienes dokonac odpowiednio
    wczesniej (nasze banki!), by pieniadze dotarly nie pozniej niz 15-tego do
    Twojego kontrahenta. Po to jest wlasnie termin platnosci.

  • 4. Data: 2002-09-24 07:07:51
    Od: slawek <s...@p...gazeta.pl>

    > Oczywiscie 15 tez sie wlicza. Z tym ze wplaty powinienes dokonac odpowiednio
    > wczesniej (nasze banki!), by pieniadze dotarly nie pozniej niz 15-tego do
    > Twojego kontrahenta. Po to jest wlasnie termin platnosci.

    czyli, jesli wykonam przelew 15 i mam na to dowod, ze tego dnia go wykonalem,
    ale pieniadze z jakiegos powodu dotra dopiero 18 to maja prawo naliczyc
    mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?
    --
    Slawek

  • 5. Data: 2002-09-24 07:32:29
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "slawek" <s...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    > za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?

    Wyslij 3 dni wczesniej.

    Karol

  • 6. Data: 2002-09-24 07:49:28
    Od: g...@p...onet.pl

    > tzn. 15 ma być kasa na koncie ew. w rękach wierzyciela. Wyrok SN.
    Jak ten wyrok brzmi?

  • 7. Data: 2002-09-24 08:22:42
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2002, slawek wrote:
    [...]
    >+ czyli, jesli wykonam przelew 15 i mam na to dowod, ze tego dnia go wykonalem,
    >+ ale pieniadze z jakiegos powodu dotra dopiero 18 to maja prawo naliczyc
    >+ mi za te trzy dni karne odsetki?

    MSZ nie, bo jeśli pieniądze zostały zaksięgowane że "wyszły"
    15. to zostaną również zaksięgowane że "przyszły" 15., czyli
    z tytułu "ogólnego niewywiązania się" wierzyciel szkody nie poniósł,
    aczkolwiek mogę się mylić...

    Karolu, masz pod ręką lub pamiętasz o co poszło we wspominanym
    przez ciebie wyroku SN ?

    >+ czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    >+ za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?

    MSZ *tak*.

    Wyjaśniam co mam na myśli: to że wierzyciel dostanie pieniądze
    zaksięgowane 15. nie oznacza że "były postawione do dyspozycji":
    jeśli wykaże że mógł za nie przeprowadzić korzystną transakcję,
    a nie przeprowadził jej - bo z banku dostał odpowiedź że
    pieniędzy brak to może szukać wyrównania utraconej korzyści
    (jakoś tak to brzmi w KC). To ty się zobowiązałeś do dostarczenia
    pieniędzy na określony dzień, nie bank :] - żeby okazać tok
    rozumowania można przyjąć że ktoś wysyła zapłatę statkiem
    jako przesyłkę wartościową (wolno mu !) - to co, ważna ma
    być data nadania ?
    -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-09-24 09:01:20
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > On Tue, 24 Sep 2002, slawek wrote:
    > [...]
    >
    > MSZ nie, bo jeśli pieniądze zostały zaksięgowane że "wyszły"
    > 15. to zostaną również zaksięgowane że "przyszły" 15.,

    Nie ma takiej pewnosci, ze "wyslane" 15 "przyjda" 15.

    > Karolu, masz pod ręką lub pamiętasz o co poszło we wspominanym
    > przez ciebie wyroku SN ?

    To nie ja cytowalem.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 9. Data: 2002-09-24 15:35:21
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Sep 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ > MSZ nie, bo jeśli pieniądze zostały zaksięgowane że "wyszły"
    >+ > 15. to zostaną również zaksięgowane że "przyszły" 15.,
    >+
    >+ Nie ma takiej pewnosci, ze "wyslane" 15 "przyjda" 15.

    Hm... sugeruję *zaksięgowanie* (a nie dostępność)
    Prawdę mówiąc - nie wiem, ale czy to jest możliwe żeby
    pieniądze zostały *zaksięgowane* z różną datą przelewu
    w banku wierzyciela i dłużnika ??
    O konsekwencjach "dostępności" pisałem dalej :)

    >+ > Karolu, masz pod ręką lub pamiętasz o co poszło we wspominanym
    >+ > przez ciebie wyroku SN ?
    >+
    >+ To nie ja cytowalem.

    Faktycznie, przepraszam; to "doonpedro" :), tylko nie
    cytował a "rzucił". Prosimy o jakiś namiar !!
    -:)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-09-24 16:25:15
    Temat: Re:
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    slawek <s...@p...gazeta.pl> napisał(a):

    > ale pieniadze z jakiegos powodu dotra dopiero 18 to maja prawo naliczyc
    > mi za te trzy dni karne odsetki? czyli innymi slowy, czy musze odpowiadac
    > za to ze operacje miedzy bankowe trwaly 3 dni?

    Dokładnie tak. Normalny wierzyciel może od tego odstąpić, ale takie ma
    prawo. Aby być precyzyjnym należy powiedzieć, że zapłata zostaje dokonana w
    chwili, gdy pieniądze te zostaną zaksięgowane na rachunku wierzyciela. Trudno
    podać z jakim wyprzedzeniem należy dokonać przelewu, aby nie dosżło do
    opóźneinia w spełnieniu świadczenia. Najlepiej zawsze w instytucji, w której
    się dokonuje przelewu spytać w jakim czasie przelew powinien zostać
    zrealizowany. Np. na poczcie to może trwać nawet 6 dni!

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl